یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان کولورکتال پلیپ های روده است که می توان با غربالگری یعنی انجام کلونوسکوپی از ابتلا به این سرطان در امان ماند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر محمدرضا زالی، رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز 8 بهمن در سمینار پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان کولورکتال، معده و سینه و سرویکس افزود: پزشکان باید در طبابت خود تغییراتی ایجاد کنند یعنی به بحث پیشگیری بیش از گذشته بها دهند چرا که این مسئله امروزه چندان در نزد پزشکان اهمیت ندارد ولی باید توجه داشت که برای مقابله با بار بیماری های ایجاد شده در جامعه باید به مسئله پیشگیری بیش از گذشته بپردازند.

وی با اشاره به اینکه سرطان کولورکتال یکی از شایع ترین سرطان ها در دنیا است گفت: کشورهای غربی با روند رو به افزایش این سرطان ها مواجه بودند که با پیشگیری و غربالگری توانسته اند مقدار ابتلا به این سرطان را کاهش دهند ولی در کشورهای در حال توسعه روند ابتلا به این سرطان در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه 50 درصد افرادی که مبتلا به سرطان کولورکتال می شوند زیر 50 سال سن دارند عنوان کرد: سرطان کولورکتال از نظر ساختاری جزو سرطان های قابل پیشگیری محسوب می شود.

بنابراین بایستی خود افراد برای در امان ماندن از این سرطان و خیلی از بیماری های دیگر و حفظ سلامتی شان تلاش کنند.

زالی ادامه داد: یکی از مهمترین علل ایجاد این نوع سرطان پلیپ های روده ای است، حدود 10 تا 15 سال طول می کشد تا یک پلیپ تبدیل به سرطان شود بنابراین ما مدت زیادی فرصت داریم تا از ابتلا به این سرطان با انجام کارهایی همچون آندوسکوپی در امان باشیم که این مدت زیاد فرصت یکی از ویژگی های خوب این سرطان است در واقع سرطان کلورکتال یکی از سرطان های تاپی است که می توان با غربالگری میزان آمار ابتلا به آن را کاهش داد، همچنین باید توجه داشت که حدود 25 درصد علت ابتلا به سرطان کلورکتال به ژنتیک و 75 درصد به عوامل دیگر همچون تغذیه، استرس و شرایط زندگی برمی گردد.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد تصریح کرد: غربالگری را باید برای افراد در معرض خطر و دارا بودن ریزفاکتورها انجام داد که مهمترین ریزفاکتور سن است، در واقع پیک ابتلا به این سرطان از 40 تا 50 سالگی شروع می شود و 5 تا 6 درصد افرادی که بالای 50 سال سن دارند دچار این سرطان می شوند.

وی در خصوص پلیپ اظهار داشت: شیوع پلیپ معمولا در افراد بین سن 40 تا 50 سال دیده می شود که 40 تا 50 درصد این افراد دچار پلیپ هستند که بعضی از آنها منجر به ایجاد سرطان می شوند و برخی از آنها هیچ عارضه ای ایجاد نمی کنند ولی باید توجه داشت به دلیل اینکه ما نمی دانیم که کدام نوع از پلیپ ها به سرطان تبدیل می شوند پس باید بعد از سن 50 سالگی با چکاپ های دوره ای یعنی کولونوسکوپی آنها را برداریم.

وی ادامه داد: کسانی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان دارند باید دقت کنند که در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند و باید بعد از 40 سالگی مورد غربالگری قرار گیرند چرا که بیش از 90 درصد کسانی که مورد کولونوسکوپی قرار می گیرند آمار ابتلا به سرطان کلورکتال را مهار کرده اند.

وی در پایان به سرطان معده اشاره و خاطرنشان کرد: که سرطان معده هم یکی از سرطان های شایع در دنیا است که البته این سرطان در کشورهای در حال توسعه روبه افزایش است ولی کشورهای توسعه یافته توانسته اند با کنترل و غربالگری میزان ابتلا به این سرطان را در کشورهای خود کاهش دهند.

زالی یادآور شد: باکتری هلیکوباکترپیلوری و عوامل محیطی به خصوص نمک در ایجاد ابتلا به سرطان معده نقش به سزایی دارند، بنابراین ما به تمام افراد توصیه می کنیم که بعد از سن 50 سالگی حتما آندوسکوپی انجام بدهند تا اگر دچار عفونت به این باکتری هستند زود تشخیص داده شود و درمان برای فرد شروع شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار