خیلی از داروهای شیمیایی را تاحدودی می‌شناسیم و می‌دانیم كدام آنها را، البته داروهای با مصرف وسیع و قابل‌تهیه بدون نیاز به نسخه پزشك، برای چه مشكلی باید به كار ببریم، این‌گونه اطلاعات را هم درمورد برخی مواد غذایی،‌ داروهای سنتی و گیاهی داریم اما معمولا اطلاعات ما درمورد اینگونه داروها و درمان‌ها علمی نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ خیلی از داروهای شیمیایی را تاحدودی میشناسیم و میدانیم كدام آنها را، البته داروهای با مصرف وسیع و قابلتهیه بدون نیاز به نسخه پزشك، برای چه مشكلی باید به كار ببریم، اینگونه اطلاعات را هم درمورد برخی مواد غذایی،  داروهای سنتی و گیاهی داریم اما معمولا اطلاعات ما درمورد اینگونه داروها و درمانها علمی نیست.

درست است كه برای هر مشكل جدی باید به پزشك متخصص آن حیطه مراجعه كنیم اما برخی مشكلات و شكایات و حتی بیماریهای نهچندان جدی وجود دارد كه با مواد خوراكی و وسایل مورد دسترس در آشپزخانه هم میتوان آنها را درمان كرد یا بهبود بخشید.

تازه اینگونه درمانها بهنفع شما هم هستند، زیرا هزینهای برای شما رقم نمیزنند.

شایان ذكر است درمانهای گفته شده در ادامه از لحاظ علمی و با تحقیقات انجام شده موردتایید قرار گرفتهاند.


 

این بار روی زخم نمك بپاشید

نمك

مورداستفاده: زخم پا

یك محلول شكل گرفته از آب و نمك، میتواند تعریق پوستی را كمتر كند و در عین حال محیطی را رقم بزند كه برای قارچها و سایر میكروبها اصلا مساعد نیست، در ضمن این محلول میتواند پوست پا را نرم كند كه این باعث میشود محلولها و داروهای موضعی ضدقارچی بتوانند عمیقتر به پا نفوذ كنند.

با تمام این مكانیسمها محلول آب و نمك زخمهای پا و عفونتهای پوستی را بهبود میبخشد.

بهترین كار این است كه پاهایتان را برای مدت 5 تا 10 دقیقه در محلول آب نمك كه با یك سطل كوچك آب و قاشق غذاخوری نمك تهیه شده است، بگذارید.

دكتر سوزان ماری لوین، متخصص ارتوپدی میگوید: اگر پاهایتان زیاد زخم میشود یا عفونتهای قارچی بین انگشتان دارید، حتما از این شیوه استفاده كنید.


پوستتان را لیمویی كنید

لیمو

مورداستفاده: لكههای پوستی كه براثر بالا رفتن سن به وجود میآیند

دكتـــر اودری كانیــن، متخصص پوست در مركز درمانی بلاویل سنتر در كانزاس میگوید: برای آنكه با لكههای قهوهای رنگ یا تیرهرنگ ناشی از بالا رفتن سن خداحافظی كنید، یك لیموترش را چند تكه كرده و هر تكه را مستقیم روی پوست خود بگذارید.

این لیموها باید تازه باشند تا اسید موجود در آنها به كمرنگ شدن لكها و برطرف شدن آنها كمك كند، اما حواستان باشد كه با یكبار انجام دادن این كار نتیجه نمیگیرید، بلكه باید حداقل بین 6 تا 12 هفته هر روز این كار را انجام دهید.

یك نكته مهم: استفاده زیاد از این شیوه ممكن است باعث لایهریزی پوست و پوستهپوسته شدن آن شود.


هم پانسمان، هم ضدعفونیكننده

عسل

مورداستفاده: بریدگیها و خراش‌‌ها

این خوراكی كه خوشمزه و شیرین است 3مزیت دارد كه میتواند باعث بهبود زخم‌‌ها، آسیبدیدگیها و كاهش التهاب شود؛ شكر كه محیط را به گونهای میكند كه باكتریها و میكروبها نمیتوانند در آن رشد كنند، هیدروژن پراكساید كه باعث ضدعفونی شدن موضعی میشود و تركیب «پروپولیس» كه یك تركیب طبیعی است و باكتریها را از بین میبرد، برای همین میتوانید روی زخمها، بریدگیها و خراشهای كوچك عسل بگذارید.

یك نكته جالب درمورد عسل هم این است كه میتواند مثل یك پانسمان عمل كند و روی زخم را بپوشاند تا بهبود یابد.

نكته مهم: برای نوزادان و بچهها به هیچ عنوان از عسل استفاده نكنید. درمورد افراد بزرگسال هم حتما از عسل پاستوریزه و كاملا سالم استفاده كنید.


 

طبیعت بهترینها را دارد

روغنزیتون

مورداستفاده: حساسیت و اگزما

روغنزیتون غنی از آنتیاكسیدانهای كاهشدهنده التهاب است و برای همین است كه از آن در تركیب بسیاری از مرطوبكنندههای پوست استفاده میشود.

به تنهایی این تركیب طبیعی عاری از مواد شیمیایی است كه ممكن است عوارض ناخوشایندی داشته باشد.

یك قاشق چایخوری از روغنزیتون را به منطقهای به وسعت چند سانتیمتر از پوستتان بمالید.

این روغن نهتنها میزان حساسیت پوستتان را كم خواهد كرد، بلكه پوست شما را از خشك شدن هم نجات میدهد، حتی میتوانید روغنزیتون را روی پوست بریزید و روی آن باند پارچهای بگذارید تا حساسیت پوستیتان كاملا كاهش یابد.


 

بهترین خواب شبانه را داشته باشید

شیر

مورداستفاده: اضطراب

برای آنكه قبل از خواب اضطراب خودتان را كم كنید یك لیوان شیر گرم بنوشید.

دكتر برنارد ویتونه، متخصص روانشناسی در مركز درمانی سنت جورف میگوید: «نسخه مادربزرگها برای قبل از خواب كاملا جواب میدهد.

شیر گرم حاوی تركیباتی ازجمله تریپتوفان است كه میتواند شما را از اضطراب خلاص كند و به شما آرامش بدهد.

گرم كردن شیر این خاصیت را اضافه میكند، اگر شیر سرد بخورید احتمالا آن حالت آرامش و خوابآلودگی سراغ شما نخواهد آمد.


پاككننده  كبودیها

سركه سیب

مورداستفاده: برای رفع كبودیها

به دنبال ضربه خوردنها و آسیبهای كوچك و جزئی، كبودی و لك شدن پوست رقم میخورد كه حالت نامناسبی برای پوست دارد.

سركه سیب یك تركیب عالی ضدالتهاب است.

برای استفاده از این خاصیت یك پارچه كتانی را بردارید و آن را به سركه سیب آغشته كنید سپس روی محل كبودی بكشید.

میتوانید سفیده تخممرغ و كمی سركه سیب را مخلوط كنید و آن را روی منطقه كبودی و آسیب دیده بمالید.


میخچهایها بخوانند

چای بابونه

مورداستفاده: میخچه و پینههای پا

درمانهای علمی و سنتی زیادی برای میخچه و پینه بستن دست و پا دردسترس است، اما اگر پاهایتان مستعد ابتلا به میخچه و پینه بستن است آنها را در محلول چای بابونه بگذارید.

دكتر كانین میگوید: «از لحاظ علمی ثابت شده چای بابونه خاصیت بهبود آسیبهای پوستی و نرم كردن پوست سفتشده را دارد. برای این كار یك سطل كوچك را پر از چای بابونه ولرم كنید و پاهایتان را در آن بگذارید، برای چند هفته هر شب این كار را انجام دهید.»

البته ممكن است گذاشتن پاها در چنین محلولی بوی نامناسبی به آنها بدهد اما نگران نباشید با یك بار شستن پاها با صابون و آب مشكل حل خواهد شد.


آرامشبخش كلیههای شما

سودا

مورداستفاده: عفونتهای ادراری

دكتر لاریان گیلسی، از مركز درمانی نایلوست شیكاگو میگوید: «سودا محیط داخلی مثانه را قلیاییتر میكند و اجازه رشد و تكثیر را از باكتریها میگیرد و احتمال عفونتهای ادراری یا شدت آنها را كم میكند.

برای اینكه بهترین نتیجه را بگیرید یكچهارم یك شیشه سودا را با 300میلیلیتر آب مخلوط كنید و روزی چهار بار این محلول را بخورید. حداقل برای 3 روز این محلول را بخورید.

یادتان باشد در هرحال برای هرگونه عفونت ادراری حتما باید به پزشك متخصص مراجعه كنید تا از گسترش عفونت و احتمال ابتلا به بیماریهای جانبی بكاهید.


 

اگر در حرکت دچار مشکل میشوید

زنجبیل

مورداستفاده: درد معده

این ریشه گیاهی سالهاست كه در طب سنتی بسیاری از نقاط جهان بهكار گرفته میشود.

اثر ثابت شده آن كاهشدهنده درد معده و آرامشبخش دردهای گوارش است.

بهنظر میرسد زنجبیل میتواند تمام مشكلات گوارشی را كم و بیش كاهش دهد، برای مثال زنجبیل در كاهش بیماری حركت (بیماری مسافران) و نیز حالت تهوع صبحگاهی زنان باردار هم مفید است.

برای آنكه چای زنجبیل آماده كنید یك قاشق غذاخوری از زنجبیل تازه را در آب گرم ریخته و پس از 10 دقیقه آن را بیرون بیاورید و چای را نوش‌‌‌جان كنید.

برچسب ها: دارو ، اشپزخانه ، بهترین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.