امين تارخ جزو اولين بازيگراني بود که براي بازي در فيلم «محمد(ص)» قرارداد بست، اما در اوايل کار به دلايل نامعلوم از بازي در اين فيلم انصراف داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پاييز سال گذشته مجيدي خبر از ساخت فيلمي داد، که وقتي به پايان برسد، تا مدت ها بر سر زبان تمام جوامع هنري داخل و خارج ايران خواهد بود؛"محمد(ص)" عنوان جديدترين اثر مجيد مجيدي است که بي حاشيه و در سکوت کامل خبري ساختش آغاز شد و کمتر گزارشي از مراحل ساخت آن منتشر شده است.

البته پيش توليد پروژه سينمايي «محمد (ص)» اواخر سال ۸۶ آغاز شد و چند تن از عوامل سازنده براي ديدن لوکيشن هاي مورد نظر به کشورهاي مختلف سفر کردند. مجيدي در تجربه جديد خود علاوه بر استفاده از دست اندرکاران ايراني از عوامل بين المللي هم بهره برده است.

ضمن اينکه لوکيشن فقط ايران نيست و قرار است در کشورهاي مختلف فيلمبرداري شود. لوکيشن اصلي "محمد (ص)" شهرک سينمايي قم بوده و قرار است به صورت سه گانه دوران کودکي، جواني و بزرگسالي پيامبر اعظم (ص) را به تصوير بکشد.

مخاطب در سري اول آن شاهد وقايعي است که پيش از تولد پيامبر اسلام را در بر مي گيرد؛ لشگرکشي ابرهه به مکه و حمله پرندگان به سپاه او يکي از بخش هاي فيلم است که جلوه هاي تصويري مورد نياز براي بازسازي آن فرا تر از استاندارد هاي موجود در سينماي ايران است.سير روايت فيلم سپس به دوران جاهليت و به هنگام تولد آخرين پيامبر خدا حضرت محمد (ص) مي رسد و در 12 سالگي ايشان در اولين سفر به همراه عمويشان، ابوطالب، به شام پس از رسيدن به صومعه بحيرا به پايان مي رسد.

«بحيرا» راهبي مسيحي است که درباره ظهور آخرين پيامبر به ابوطالب بشارت مي دهد. «محمد (ص)» در حالي به پايان راه توليد رسيده که سه سال زمان صرف مراحل تحقيق و نگارش فيلمنامه آن شده است، حدود يک سال تيم تحقيق با همکاري دانشمندان، مورخان، علما و سيره شناسان جهان اسلام در کشور هاي ايران، مراکش، تونس، لبنان، عراق و الجزاير به جمع آوري منابع شيعه و اهل سنت پرداختند و دو سال هم صرف نگارش فيلمنامه اين اثر سينمايي شده که مجيدي و کامبوزيا پرتوي با همکاري حميد امجد آن را در 200 سکانس نوشته اند.

در جديدترين اثر مجيد مجيدي ، «محمد (ص)» بازيگران نام آشناي زيادي به ايفاي نقش پرداخته اند که در ادامه به معرفي بازيگران مهمترين شخصيت هاي اين پروژه سينمايي مي پردازيم.

عليرضا شجاع نوري در نقش حضرت عبدالمطلب

عليرضا شجاع نوري بازيگر 57 ساله سينماي ايران در پروژه سينمايي «محمد (ص)» نقش جناب «عبدالمطلب» پدربزرگ پيامبر اکرم (ص) را ايفا مي کند. عليرضا شجاع نوري متولد سال 1334 در شيراز است. تهيه کننده قديمي سينماي ايران که ايفاي نقش دلپذيرش در فيلم «روز واقعه» و در نقش جوان نصراني همچنان در خاطر مخاطبان است در حالي براي اين نقش انتخاب شد که پيش از او قرار بود امين تارخ ايفاگر نقش عبدالمطلب باشد.



امين تارخ جزو اولين بازيگراني بود که براي بازي در فيلم «محمد(ص)» قرارداد بست، اما در اوايل کار به دلايل نامعلوم از بازي در اين فيلم انصراف داد.
عليرضا شجاع نوري در طول فعاليت هنري اش با کارگرداناني چون جوزاني، ميرعابدين، آسترکي، کريمي، و... کار کرده و در تهيه کردن فيلم هايي جاودان تلاش کرده است. او بازي کردن را به هر کار ديگري در سينما ترجيح داد و در طول ۳۲ سال گذشته در فيلم هاي زيادي با موفقيت بازي داشته است.

مهدي پاکدل در نقش حضرت ابوطالب

مهدي پاکدل يکي ديگر از بازيگران پروژه سينمايي محمد (ص) است که در اين فيلم سينمايي ايفاگر نقش حضرت ابوطالب عموي پيامبر و پدر بزرگوار اميرالمومنين حضرت علي (ع) خواهد بود. نقش ابوطالب را بايد بزرگترين شانس کارنامه کاري مهدي پاکدل دانست. براي اين بازيگر جوان که بيشتر در سريال هاي تلويزيوني مثل «اولين شب آرامش»، «بي گناهان» و «ستايش» ديده شده حضور در فيلمي از مجيد مجيدي مي تواند سکوي پرتابي به پله هاي بالاتر باشد.



مهدي پاکدل متولد 1359 در اصفهان است و در کارنامه خود بازي در فيلم هايي همچون نفوذي، بدون اجازه، دايره زنگي، مخمصه، مصائب دوشيزه و ماهي ها عاشق مي شوند را دارد.

داريوش فرهنگ در نقش ابوسفيان

داريوش فرهنگ بازيگر توانمند سينماي ايران نيز در فيلم سينمايي «محمد(ص)» نقش ابوسفيان را ايفا مي کند. پيش از داريوش فرهنگ قرار بود حميد فرخ نژاد ايفاگر نقش ابوسفيان باشد اما او نيز همچون امين تارخ از ايفاي نقش در فيلم مجيدي انصراف داد. فرخ نژاد درباره نپذيرفتن نقش ابوسفيان در فيلم محمد (ص) گفته بود: «نشد. وقتي ما به آنجا رفتيم نتوانستند زمان بندي درستي به ما بدهند و من هم گفتم ممکن است در زماني که مد نظر شما ست، من سر کار ديگري باشم و به خاطر همين نشد که در اين فيلم بازي کنم.»



به هرحال با نپذيرفتن نقش ابوسفيان توسط فرخ نژاد، داريوش فرهنگ براي اين نقش انتخاب شد. فرهنگ متولد 1326 در آبادان است. نخستين ساخته تلويزيوني او، مجموعه سلطان و شبان نام داشت که پخش آن در سال هاي آغازين دهه ۶۰ خورشيدي با استقبال زيادي روبه‌رو شد.

او در سال ۱۳۵۲ در رشته کارگرداني تئاتر از دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد. فرهنگ فعاليت در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ گروه تئاتر پياده را بنيان گذاشت. نخستين فعاليت سينمايي او بازي در فيلم کوتاه سلندر (واروژ کريم مسيحي) در سال ۱۳۵۹ بود. پس از آن با فيلم نامه نويسي و کارگرداني فيلم ۶۵ دقيقه اي رسول پسر ابوالقاسم، فعاليت حرفه اي خود را در سينما آغاز کرد.

فرهنگ در بخش هاي ديگر صنعت سينما همچون طراحي صحنه و لباس، طراحي تيتراژ و تهيه کنندگي نيز فعاليت داشته است. او اين روزها با سريال کلاه پهلوي از شبکه يک ميهمان قاب شيشه اي است.

محسن تنابنده در نقش ساموئل

محسن تنابنده بازيگر شناخته شده سينما و تلويزيون نيز در پروژه محمد (ص) مجيدي نقش ساموئل - تاجر يهودي - را بازي مي‌کند. محسن تنابنده متولد سال 1354 است و علاوه بر بازيگري در عرصه فيلمنامه نويسي نيز فعال است. او در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر در سال ۱۳۸۶ برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل مرد براي فيلم استشهادي براي خدا شد.


 
تنابنده در بيست و هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را براي بازي در فيلم هاي سنگ اول و هفت دقيقه تا پاييز به دست آورد. او اين روزها در حال کار بر روي قسمت دوم سريال پايتخت براي پخش در نوروز 92 است.

ساره بيات در نقش حليمه

ساره بيات هم که بعد از درخشش در «جدايي نادر از سيمين» همه منتظر انتخاب بعدي اش بودند با پذيرش نقش حليمه (دايه پيامبر) نشان داد که تصميم جدي براي گزيده کاري در ادامه کارنامه اش دارد. ساره بيات متولد ۱۳۵۱ است.

او از سال ۱۳۸۰ وارد تئاتر شد و در جشنواره پليس در اولين کارش، جايزه بهترين بازيگري را به همراه ديپلم افتخار کسب کرد. بعد از اخذ مدرک بازيگري از موسسه "کارنامه" به مجموعه يک مشت پر عقاب دعوت شد و بعد از اتمام آن با فيلم سينمايي مقلد شيطان وارد سينما شد که با بازي در اين کار نيز نامزد دريافت جايزه هم شد. بيات در تلويزيون با فيلم هاي بي گناهان، بانو، مرگ يک شاعر، ريسمان سبز، تباهي، ترانه پائيزي و شيفت شب حضور داشت.

مينا ساداتي در نقش مادر پيامبر

مينا ساداتي يکي ديگر از بازيگران پروژه سينمايي «محمد (ص)» است که در اين فيلم نقش حضرت آمنه ، مادر پيامبر اکرم (ص) را ايفا مي‌کند. مينا ساداتي متولد ۱۳۶۰ تهران است. او فارغ التحصيل کارشناسي ارشد رشته گرافيک از دانشکده هنرهاي زيباي تهران وآموزشگاه بازيگري کارنامه است.مينا ساداتي در فيلم هاي عيار 14، زخم شانه حوا و سعادت آباد حضور داشته و هنرنمايي کرده است.

ديگر بازيگران فيلم

بازيگران ديگري هم در جديد ترين اثر مجيدي حضور دارند؛ پانته‌آ مهدي نيا در نقش فاطمه بنت اسد - همسر ابوطالب، رعنا آزادي‌ور در نقش ام جميل - همسر ابولهب، حميدرضا تاج دولت در نقش حمزه - عموي پيامبر(ص)، صادق هاتفي در نقش بحيرا - راهب مسيحي، محمد عسگري در نقش ابولهب - عموي پيامبر(ص)، هدايت هاشمي در نقش حناطه - برده آزادشده، نگار عابدي در نقش همسر حناطه و جعفر قاسمي در نقش حارث - شوهر حليمه در فيلم محمد (ص) به ايفاي نقش پرداخته اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پروانه
۱۶:۰۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سلام.چرا نقش حضرت عبدالله پدر پیامبر معلوم نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
باسلام ابه حال فیلمی به این زیبایی وبی نقصی تمام که بتواتد تابه این حدتماشاگران راتحت تاثیربگذاردندیده بودم باشدتا انشاله شاهد فیلمهای بعدی محمد(ص)2و3درزمان نوجوانی وجوانی
این حضرت باشیم درود وخداقوت به تمامی دستندرکاران این فیلم .چشم حسودان اسلام کور"الهم صل علی محمد وال محمد
-
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۴
من از همه بازیگران فیلم زیبا محمد (ص) تشکر می کنم به خصوص از آقای جعفر قاسمی عزیز که ازمیناب خودمون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۰۱:۰۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
آقای‌مجیدی‌ واقعا‌احسنت‌،یعد‌از‌این‌همه‌فیلم‌های‌بی‌مفهوم‌فیلم‌شما‌واقعا‌عالی‌بود‌و‌خیلی‌جذاب‌به‌دوره‌‌قبل‌از‌نولد‌،تولد‌نوجوانی‌و‌جوانی‌حضرت‌محمد(ص)پرداخت،اجر‌شما‌‌با‌خدا
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۰۳:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
به همه شما عزیزان واقعا خسته نباشید میگم فقط میشه بگید نقش حضرت محمد رو چه کسی ایفا مکند باسپاس فراوان
Netherlands
علی
۰۹:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
امید واریم که خوب باش
Iran (Islamic Republic of)
م از اصفهان
۲۲:۱۶ ۲۱ دی ۱۳۹۳
امیدوارم چهره بازیگران طبیعی باشد نه مانند سریال مختار نامه سرشار از آرایشهای غلیظ و اغراغ آمیز .
Iran (Islamic Republic of)
فتح اله
۰۳:۵۷ ۲۰ دی ۱۳۹۳
سلام .درود بر غیرت وهمت وپشتکار مجیدی های این سرزمین پاک کاش فقط یه ذره داشته هامون رابدون تعصب بادنیا مقایسه میکردیم وبعد میدیدیم خدا چه گنجهایی رو به ماداده ومااستفاده نکرده ایم .دنیا فقیر چهارده نور پاک هستش وما مسول...یا علی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۳
سلا خسته نباشین به همه ی دستنکاران این فیلم لطفا بگویید چه کسی در نقش حمزه عموی پیامبر بازی می کند من میگم کاشااون شخص فریبز عرب نیا بود
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۰:۱۱ ۳۱ تير ۱۳۹۳
با سلام

امیدوارم فیلم ، اثری جاودانه از کار در بیاد اما کاش میشد ما شاهد سه گانه حضرت محمد (ص) باشیم مه در آن بزرگسالی و سایر جنگ های ایشان تا زمان فتح مکه رو ببینیم تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۳۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
درود خدا بر محمد(ص) و خاندان مطهرش.
و درود بر کسانیکه میخواهند نام و یاد محمد(ص) را هر چه بیشتر جلوه گر کنند.
از همه دست اندرکاران ساخت این فیلم عظیم تشکر میکنم.
صلی الله علیک یا رسول الله.
Australia
Maria
۱۶:۱۷ ۰۱ فروردين ۱۳۹۳
به هيچ عنوان نبايد كسي چهره حضرت محمد را نشان بدهند حتي در كودكي و نو جواني
خواهش ميكنم بگيد كه كي اين سريال پخش ميشود خواهش ميكنم لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۰۳:۴۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
ساخت فیلم حضرت محمد (ص)در واقع نوعی
جهاد است میتوان گفت جهاد رسانه ای
به آقای مجیدی با بهترین دعاها خسته نباشید
میگوییم .
Iran (Islamic Republic of)
زانا
۲۱:۲۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۲
درود برانانی که پاک دل هستند
United States of America
عليرضا
۲۳:۱۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۲
لطفا ميشه بگيد نقش شخص محمد(ص) را در دوران نوجواني چه كسي اجرا ميكنه؟
آخرین اخبار