رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي آذربایجان شرقی از ثبت داستان حماسي و پهلواني هاي كوراوغلو در فهرست ميراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي افزود: داستانهای کوراوغلو از قيام های روستائی قرن های دهم و يازدهم هجری در آذربايجان و نواحی مجاور آن مايه گرفته و همچنان توسط عاشیق ها و پدربزرگان و مادر بزرگان روايت مي شود.

وي در تشريح موقعيت و فضاي داستان كوراوغلو اظهار داشت: در اين داستان، روستائيان که کمرشان زير بار ظلم خان ها و پادشاه ها خم شده ، به شورش عليه خان ها تحت رهبري كوراوغلو دست می زنند.

محمدي با بيان اينكه كوراوغلو برگرفته از حديث عشق، حماسه و مبارزه است، خاطرنشان كرد: ماجراي كوراوغلو شيوه نثر داشته و با شعر و نوا و آميختگي با نغمه‌ ساز عاشيق ها، سوز حماسه مي‌گيرد و مضموني از عشق و رزم را توامان تشريح مي‌كند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد: بنا به يافته‌هاي محققان، داستان كوراوغلو مجموعاً 21 بخش (قول يا بوي) مجزا و در عين حال پيوسته است كه از كودكي كوراوغلو شروع و با همدلي‌اش با «عاشق جنون»، عاشيقي سياح و دوره‌گرد ادامه مي يابد.

محمدي افزود: داستان با نقل ماجراهايي از مبارزات كوراوغلو و قهرمانانش جهت گرفته و در نهايت با پيري كوراوغلو در هم مي‌آميزد و زيباترين نمونه‌هاي نثر، نظم و موسيقي فرهنگ شفاهي آذربايجان را به نمايش مي‌گذارد.

وي با تاكيد بر اينكه داستان حماسی کور اوغلو از دید ادبیات شفاهی دارای اهمیت زيادي است، تصريح كرد: اين داستان همچنين شامل عناصری از جمله موسیقی بومی ومحلی عاشیقی است که آنرا در روایت همراهی كرده و بر غنا و اثرگذاري آن مي افزايند.

محمدی ادبیات شفاهی مردم آذربایجان را در نوع خود در جهان کم نظیر خواند و گفت: شالوده ی ادبیات آذربایجان بر فولکلور بنا شده است.

محمدي يادآور شد: در میان انواع مختلف ادبیات فولکلوریک، قصه ها و افسانه های آذربایجان و به طور کلی داستان های عامیانه اش به این دلیل که جزء کهن ترین و زیباترین این داستان ها و از دید مضمون جزء بهترین و پر محتواترین داستان ها هستند، ارزش و جایگاه ویژه ای در جهان دارند.

وي خاطرنشان كرد: در داستان هايي نظير كوراوغلو، تصاویر روشنی از جهان بینی، طرز تفکر و خصوصیات ملی و آداب و رسوم و معیشت مردم آذربایجان در اعصار مختلف تاریخ ارائه می شود./ب

برچسب ها: پهلوانی ، کوراوغلو ، فهرست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.