سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: اُفت سطح آب‌های زیر زمینی و افزایش میزان شوری آن شرایط را برای ایجاد بادهای نمکی وانتقال نمک به مزارع، روستاها و شهرهای اطراف به همراه پدیده گرد و غبار فراهم خواهد کرد.

سیروس داودی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کاهش و پس رَفت آب دریاچه ارومیه و درنتیجه نمایان شدن اراضی شور بستری مناسب را برای توسعه ذخیره گاه های "گز" و "بنه" فراهم شده است.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش ازاندازه ازآب های زیرزمینی، چَرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی ومرتعی وتوسعه شهری باعث افزایش بیابان‌ها شده است.

داودی ادامه داد: این امر علاوه بر تخریب و کاهش حاصلخیزی خاک و گسترش فرسایش آبی و بادی، افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را در پی خواهد داشت.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی یادآور شد: احداث کمربند سبز برای اجرا در پنج سال آتی درحاشیه دریاچه ارومیه راهکار پیشنهادی این اداره کل برای مقابله با توسعه مناطق بیابانی بوده و امید است با اختصاص330میلیاردریال اعتبار این طرح به طول220 کیلومتر در زمینی به مساحت11هزار هکتاردر این منطقه اجراشود.

وی اظهار داشت: احیاء و توسعه ذخیره‌گاه‌های"گز"و"بنه"درحاشیه دریاچه ارومیه برای ایجاد کمربندسبز، احیاء وتوسعه مراتع وبوته‌زارهای موجود برای حفظ منابع طبیعی، ساماندهی بهره‌برداران و بهره ‌برداری متناسب با توان اکولوژیک منطقه و هماهنگی، انسجام دستگاه‌های اجرایی و جوامع بهره ‌بردار در قالب برنامه‌های هدفمند را برای حفظ محیط طبیعی منطقه ضروری است.

داودی تاکید کرد: حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی موجود، احیاء و اصلاح مراتع و جنگل‌ها و توسعه عرصه‌های جنگلی و مرتعی را از اقدامات مهم اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان را باید برای جلوگیری از بیابان‌زایی قلمداد کنیم./س

برچسب ها: بادهای ، نمکی ، زیرزمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.