صورت فلکی جبار یا شکارچی را می توانید در آسمان تاریک و سرد زمستان به راحتی شکار کنید.

به گرازش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران صورت فلکی جبار یا شکارچی یکی از صورت فلکی های مهم و بزرگ در آسمان است که نیمی از آن در نیم‌کره جنوبی آسمان و نیم دیگر در نیم‌کره شمالی قرار گرفته و به دلیل شرایط رصدی خوب آن در آسمان زمستان در رده صورت فلکی های زمستانه قرار می گیرد که ستارگان درخشان بسیاری را در خود جای داده و شباهت فراوانی به نامش دارد.


این صورت فلکی که در شب های سرد زمستان در قسمت جنوبی شرقی آسمان قرار دارد دارای دو ستاره پر نور رجل الجبار که هفتمین ستاره پر نور آسمان است و قسمت پای شکارچی را شکل می دهد و ستاره  ابط‌الجوزا غول نارنجی رنگی که قطر متغییری حدود 800 برابر خورشید را به خود اختصاص داده و دائما قطر آن افزایش و کاهش می یابد و مانند یک بادکنک پر و خالی می شود است که ی در زیر بغل شکارچی گرفته می باشد.



مهمترین ستارگان این صورت فلکی سه ستاره که هر سه آنها از قدری حدود دو دارند و با فاصله ای یکسان در کنار هم کمربند شکارچی را تشکیل می دهند و نام آنها به ترتیب از راست به چپ عبارتند از مِنطَقه، نِظام و نِطاق است می باشد که بهترین راه پیدا کردن این صورت فلکی همین سه ستاره ها هستند که در آسمان مانند شکل زیر به راحتی رصد می شوند .



این صورت فلکی در جنوب صورت فلکی ارابه‌ران و در شرق صورت فلکی دوپیکر قرار دارد. همچنین در شمال شرقی آن صورت فلکی گاو قرار دارد در نیم کره جنوبی که پایین تنه شکارگر در آن قرار دارد صوُر تک‌شاخ و نهنگ قرار دارد، در جنوب و جنوب غربی شکارگر خرگوش و سگ بزرگ قرار دارد و به همین دلیل شکارگر را شکارگرسگ می‌دانند !



این صورت فلکی را می توانید در این شبها ساعت 22 دقیقا بالای سر خود در آسمان رصد کنید.



برچسب ها: آسمان ، رصد ، صورت فلکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار