سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به جلسه امروز(شنبه) اين كميسيون براي بررسي روابط جمهوري اسلامي ايران و ليبي گفت: در این جلسه در مورد حیات امام موسی صدر به نتیجه مشخصی دست پیدا نکردیم چرا که شهادت و یا حیات وي مورد تایید هیچ مرجع مشخص و گروهی نیست.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران سیدحسین نقوی‌حسینی در توضیح جلسه امروز(شنبه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص بررسی روابط ایران و لیبی بعد از انقلاب، گفت: در این جلسه در مورد حیات امام موسی صدر به نتیجه مشخصی دست پیدا نکردیم چرا که شهادت و یا حیات وي مورد تایید هیچ مرجع مشخص و گروهی نیست.

وی گفت: این جلسه با حضور اکبری سفیر ایران در لیبی و مسئولان مربوطه در وزارت امور خارجه، اطلاعات، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و صداوسیما تشکیل شد که اکبری گزارش مبسوطی از شرایط فعلی و بعد از انقلاب لیبی ارائه کرد.

وی در توضیح گزارشات ارائه شده از سوی سفیر ایران در لیبی،‌ گفت: آقای اکبری در این جلسه به این موضوع اشاره کرد که بعد از انقلاب لیبی علیرغم تلاش همه‌جانبه غرب جریان لیبرال توانست قدرت را در دست گیرد و بر این اساس روحیه ضداستعماری، ضداشغالگری و ضدغربی در بین اکثریت قاطع مردم لیبی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند غربی‌ها در لیبی نفوذ داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده در این جلسه و توضیحات سفیر ایران در لیبی، غربی‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد منازعات و تنش‌های مذهبی، درگیری‌های مذهبی را به راه بیندازند که متاسفانه افراطی‌گری و گرایشات تند سلفی مورد حمایت عربستان، قطر و قدرت‌های سلطه‌گر غربی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه لیبی‌ها مخالف افراطی‌گری و سلطه غربی‌ها هستند، گفت:‌ طبق گفته سفیر ایران مردم لیبی خواستار همکاری جدی ایران و لیبی هستند.

وی همچنین با اشاره به طرح دیدگاه‌های نمایندگان دستگاه‌های مختلف پیرامون زمینه‌های همکاری دو کشور و چالش‌های موجود در این راه، گفت: طبق دیدگاه‌های مطرح شده در این جلسه، جمهوری اسلامی باید نگاه بلندمدتی بر روابط بین ایران و لیبی داشته باشد چرا که ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور بسیار بالاست که ضروری است در همین زمینه روابط اقتصادی با لیبی تقویت شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد که مراودات دیپلماتیک نیازمند برنامه‌ریزی و فعال‌سازی بخش خصوصی ایران در لیبی است.

نقوی‌حسینی در مورد وضعیت امام موسی صدر نیز گفت: بعد از طرح و بررسی در مورد سرنوشت امام موسی صدر مشخص نشد که سرنوشت ایشاان در حال حاضر چگونه است چرا که اخبار و اطلاعاتی در مورد شهادت و یا حیات ایشان مورد تایید هیچ مرجع، شخص و گروهی نیست.

وی در پایان با بیان اینکه در این جلسه بر لزوم همکاری و روابط قوی دیپلماتیک با دولت لیبی از طرف وزارت امور خارجه تاکید شد، گفت: جمع‌بندی این جلسه بر این موضوع استوار بود که دیپلماسی پارلمانی با مجلس لیبی و مراودات مجلس باید تقویت شود و همچنین همکاری‌ها در حوزه فرهنگی به ویژه از طریق دارالتقریب مذاهب تقویت گردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ تقویت روابط رسانه‌ای بین دو کشور و افزایش مراودات علمی بین نخبگان و دانشگاهیان را نیز از دیگر موارد مورد تاکید و به عنوان جمع‌بندی جلسه مطرح کرد.
برچسب ها: صدر ، لیبی ، لیبرال ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار