عصر فردا یکشنبه پانزدهم بهمن ماه سال جاری یگانه قمر منظومه شمسی که در تربیع چهارم و آخر است با سیاره زحل همنشین خواهد شد.

علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: قرار گرفتن ماه در وضعیتی که نیمی از قرص آن روشن و نیمی دیگر تاریک باشد را تربیع می گویند که ماه در یک دوره کامل یک ماهه خود در 4 تربیع مختلف قرار می گیرد.

وی افزود: برقرارگیری دو جرم کهکشانی در ‌آسمان با فاصله ای نزدیک به طوری که ناظران زمینی بتوانند آن را رصد کنند مقارنه می گویند.

ابراهیمی سراجی اظهار داشت: زحل یا کیوان که بعد از مشتری دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است که به ارباب حلقه های منظومه معروف شده است.

وی تصریح کرد: این سیاره برای یک دور چرخیدن کامل نیازمند 10 ساعت و 39 دقیقه زمینی زمان است و یک سال آن برابر با 29.5 برابر سال زمینی است.

سراجی عنوان کرد: ماه یگانه قمر زمین است که در میان 173 قمر موجود در منظومه شمسی پنجمین قمر بزرگ این منظومه محسوب می شود و قطری حدود یک چهارم قطر زمین معادل سه هزار و 476 کیلومتر را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: ماه پرنورترین جرم آسمانی در شب های زمین است که ناظران می توانند آن را به راحتی رصد کنند و با یک تلسکوپ ساده یا دوربین دو چشمی عوارض سطحی آن را مورد بررسی قرار دهند.

ابراهیمی سراجی اظهار داشت: این قمر در اطراف خود دارای جوی بسیار ناچیز است که همین جو ناچیز موجب برخورد سیارک ها و شهاب های متعددی با سطح آن و بروز عوارض و گودال هایی در آن شده است.

وی یادآور شد: ماه به دلیل نبود جو دارای دمای ناپایداری است به طوری که دمای آن در روز به 117+ درجه و در شب به 173- درجه نیز می رسد.

وی خاطرنشان کرد: فردا صبح ساعت 7:23 ماه در تربیع آخر خود قرار می گیرد و در عصرگاه همین روز ساعت 17:26 زحل در کنار ماه تربیعی در آسمان خواهد بود./ع2
برچسب ها: ماه ، زحل ، منظومه ، سیاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار