به گفته دبير شوراي عالي فضاي مجازي فيلترينگ شبکه اجتماعي فيس بوک در کوتاه مدت به هيچ وجه برداشته نمي‌شود اما رفع محدوديت فيس بوک در بلند مدت قابل بررسي است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، کاهش حجم فيلترينگ و بررسي رفع محدوديت فيس بوک دو وعده مهم دبير شوراي عالي فضاي مجازي است که به کاربران شبکه‌هاي مجازي اميد داده تا در ماه‌هاي آينده شاهد تغييرات مهم در حوزه تصميم گيري‌هاي اينترنتي باشند.

فيلتر شکن‌ها سوژه داغ ديگري است که اين روزها بسيار با آن مواجه هستيم و به گفته دبير شوراي عالي فضاي مجازي، کمتر از 10 درصد کاربران از فيلتر شکن استفاده مي‌کنند و تعداد کاربران ايراني داخل کشور فيس بوک نيز بسيار کمتر از 20 ميليون نفر است...

* تغيير در اجراي روند فيلترينگ

يکي از دغدغه‌هاي که در خصوص موضوع فيلترينگ وجود دارد، مربوط به اين است که بعضا اعتراض‌هايي را مي‌شنويم که دسترسي به برخي از سايت‌هايي که از نظر نظام مي‌توانند مجاز تلقي شوند به دليل نحوه اعمال فني فيلترينگ امکان پذير نيست و براي حل اين مشکل طرحي براي هوشمند سازي فيلترينگ کشور شروع شده که اميدواريم به نتيجه برسد.

در حال حاضر فيلترينگي که در داخل کشور اعمال مي‌شود فيلترينگ روي URL- آدرس- است که سعي مي‌کنيم اين فيلترينگ هوشمند کنيم؛ روش فعلي فيلترينگ جز روش‌هاي مقدماتي و ابتدايي است و هر چه مکانيزم نرم افزار فيلترينگ از نظر فني پيشرفته‌تر شود احتمال خطا و اشتباه در تصميم گيري کمتر خواهد شد.

* کاهش سايت‌هاي فيلتر شده

براساس اين طرح درصد خطاي سامانه فيلترينگ کشور کاهش پيدا مي‌کند به عنوان مثال هم اکنون اگر درون سايتي که داراي چندين صفحه است يک محتواي مجرمانه وجود داشته باشد با استفاده از نرم افزار فعلي فيلترينگ ناگزير کل سايت فيلتر مي‌شود اما اگر اين هوشمند سازي اجرايي شود مي‌توان تنها بخش مد نظر را فيلتر کرد و دسترسي به مابقي محتواي سايت امکان پذير باشد؛ براين اساس اين موضوع باعث کاهش قابل توه حجم فيلتر خواهد شد اجراي کامل اين پروژه زمانبر است اما شروع کار از چند روز گذشته آغاز شده و اميدواريم فاز مقدماتي آن در سه ماه آتي به بهره‌برداري برسد.

* فيلترينگ ضروري است

1- اصل وجود فيلترينگ داخل کشور ضروري و حتمي است و اگرچه انتقاداتي به اين موضوع در اجرا وجود دارد اما اصل وجود فيلترينگ براي کشور لازم است و نمي‌توانيم اجازه دهيم که به هر نوع محتوايي مضر براي فرهنگ کشور بدون هيچ محدوديتي دسترسي وجود داشته باشد؛ هر کشوري از کيان خود صيانت مي‌کند و اين هم يکي از حوزه‌ها است اگر کاربري به مسدوديت سايتي اعتراضي داشته با شد يا بايد از طرف حاکميت و آن کاربر پاسخ داده شود که به اين دليل اين سايت فيلتر است و يا بايد سايت مورد نظر رفع فيلتر شود.

2- با اجراي اين طرح جديد از اين پس شاهد اين نخواهيم بود فردي شکايت کند که به اشتباه سايتي فيلتر شده است و بدون اينکه پاسخي دريافت کند خيلي آرام از کنار اين درخواست عبور کنيم؛ البته هم اکنون نيز سامانه‌اي براي اين موضوع وجود دارد اما سرعت پاسخ‌دهي آن، آنطور که مد نظر است نبوده و بايد اين موضوع ارتقا پيدا کند.

3- در زمينه فيلترينگ سايت‌هاي اينترنتي سياست‌گذاري توسط شوراي عالي فضاي مجازي و تعيين مصداق فيلترينگ مانند گذشته توسط کميته تعيين مصاديق و اجراي آن توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات انجام خواهد شد.

کمتر از 10 درصد از فيلترشکن استفاده مي‌کنند

- به طور قطع تعداد کاربراني که از فيلتر شکن استفاده مي‌کنند تعداد قابل توجهي نيست و براساس بررسي‌هاي صورت گرفته کمتر از 10 درصد کاربران از فيلتر شکن استفاده مي‌کنند.

- عضويت 20 ميليون کاربر ايراني در شبکه اجتماعي فيس بوک به هيچ وجه صحيح نيست تعدادي کرابران ايراني داخل کشور به عضو شبکه اجتماعي فيس بوک است کمتر از اين تعداد است.

- مسدوديت دسترسي به شبکه اجتماعي فيس بوک در کوتاه مدت به هيچ وجه برداسته نمي‌شود اما رفع محدوديت فيس بوک در بلند مدت قابل بررسي است.

- به شبکه‌هاي اجتماعي اعتقاد داريم و شبکه‌هاي اجتماعي داخلي حمايت مي‌کنيم و معتقديم شبکه‌هاي داخلي اجتماعي  بايد تقويت شوند چرا که با تقويت آنها مراجعه مردم به شبکه‌هاي اجتماعي خارج کمتر مي‌شود.

- ما به هيچ وجه آماري که در مورد استفاده کاربران ايراني از سايت‌هاي مستهجن و کليد واژه‌هاي غير مجاز اينترنت است را تاييد نمي‌کنيم چرا که اطلاعاتي که راجع به کاربران ايراني منتشر مي‌شود توسط دستگاه‌ها و شرکت‌هاي خارجي کاملا مقرضانه است و طبق آماري که در دست است حتي افرادي که از فيلتر شکن استفاده مي‌کنند و سامانه فيلترينگ را دور مي‌زنند هدف اصلي‌شان دسترسي به سايت‌هاي مستجهن نيست.

* شوراي عالي مجازي چيست؟

در حدود يک سال پيش رهبر انقلاب ضمن صدور دستور تشکيل شوراي عالي فضاي مجازي به رياست رئيس جمهور، اعضاي حقوقي و حقيقي اين شورا تعيين کردند.

 اين شورا وظيفه پيدا کرد تا مرکزي به نام مرکز ملي فضاي مجازي کشور ايجاد کند تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضاي مجازي در سطح داخلي و جهاني و تصميم‌گيري نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با اين موضوع از حيث سخت افزاري، نرم افزاري و محتوايي در چارچوب مصوبات شوراي عالي و نظارت بر اجراي دقيق تصميمات در همه سطوح تحقق يابد در خرداد ماه همين امسال نيز محمود احمدي‌نژاد در حکمي دکتر مهدي اخوان بهابادي را به عنوان «دبير شوراي عالي و رئيس مرکز فضاي مجازي کشور» منصوب کرد و شوراي عالي مجازي از اعضاي حقيقي و حقوقي تشکيل شده که برخي اعضاي آن به شرح زير هستند:

رئيس جمهور، فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس مجلس، رئيس قوه قضاييه، رئيس سازمان صدا و سيما، دبير شوراي عالي و رئيس مرکز، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير اطلاعات، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و رئيس سازمان تبليغات اسلامي.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار