پالایشگاه ستاره خلیج فارس از طرحهای بزرگ و راهبردی نفتی کشور با بیش از 61 درصد پیشرفت در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس مدیر طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تاکنون برای ساخت این پالایشگاه دو میلیارد یورو هزینه شده است و برای تکمیل آن یک میلیارد و 800 میلیون یورو دیگر نیاز است.
آقای شریعتمداری افزود: این پالایشگاه ظرفیت پالایش 360 هزار بشکه میعانات گازی را در روز دارد و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 1392 به بهره برداری می رسد.
ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 700 هکتار مساحت در شمال غرب بندرعباس از سال 1385 در مجاورت پالایشگاه نفت قدیمی بندرعباس آغاز شده است.
مدیر طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت:اکنون خط لوله خوراک پالایشگاه بطول 388 کیلومتر از عسلویه به بندرعباس بوسیله لوله ای به قطر 36 اینچ آماده بهره برداری است.
آقای شریعتمداری افزود: طرح آبگیر از دریا پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با 93 درصد پیشرفت در حال ساخت است و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
وی گفت: شبکه آبگیری از دریا با ظرفیت 200 هزار متر مکعب در ساعت ، دارای هشت تلمبه است و در 5 و نیم کیلومتری پالایشگاه و در مجاورت دریا قرار دارد.
مدیر طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت:تولید 36 میلیون لیتر بنزین معمولی و 9 میلیون لیتر بنزین سوپر در روز مهمترین ویژگی این پالایشگاه است که 75 درصد بنزین مصرفی کشور را تامین می کند.
آقای شریعتمداری افزود: تولید 14 میلیون لیتر گازوئیل ، چهار میلیون لیتر گاز مایع (LPG) ، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است.
وی گفت: در ساخت این پالایشگاه سعی شده از تجهیزات داخلی استفاده شود و در حال حاضر 75 درصد تجهیزات بکار رفته ساخت کشور است.
چهار هزار نفر در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشارکت دارند که با رویکرد استفاده ار نیروهای بومی این شمار به هشت هزار نفر می رسد.

اکنون پالایشگاه نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش 320 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در هرمزگان فعال است که 19 درصد فرآورده های نفتی کشور را تامین می کند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.