کردستان/

علوم پزشکی کردستان در مقطع کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشجو پذیرش می کند

مدیرگروه اپیدمیولوژی و آمار دانشگاه کردستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رشته کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشجو می پذیرد.

به گزارش  گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، نادر اسماعیل نسب در این رابطه اظهار داشت: اپیدمیولوژی به عنوان رشته ای جدید از علوم پزشکی است که در 100 سال اخیر از توسعه و پیشرفت زیادی برخوردار شده است، دانشکده پزشکی سنندج همزمان با سایر دانشگاه ها در سال تحصیلی آینده از فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های مختلف پزشکی چهار نفر دانشجو با گرایش بالینی می پذیرد.

وی افزود: با تلاش مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص تامین شرایط اولیه از نظر فضای فیزیکی و جذب افراد هیئت علمی جدید در راستای این رشته و ارزشیابی وزارتخانه از توانمندی های دانشکده پزشکی و گروه اپیدمیولوژی و آمار تاسیس این رشته در دانشگاه مورد موافقت قرار گرفت.

مدیر گروه اپیدمیولوژی وآمار دانشگاه کردستان بیان کرد: اپیدمیولوژی به بررسی کلیه عواملی که در سلامت انسان تاثیر گذار است می پردازد و با مطالعه وقایع مرتبط با سلامت در جمعیت های تعریف شده که شامل بررسی وضعیت های خاص، مواجهه ها و عوامل مربوط به میزبان است که میتوانند در رخداد بیماری ها سهیم باشند.

موافقت با تمدید رشته های علوم تشریح و دستیاری تخصصی زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان از موافقت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تمدید رشته های علوم تشریح در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دستیاری تخصصی زنان و زایمان در این دانشگاه خبرداد.

سید محی الدین سجادی افزود: این موافقت به استناد رای بیست و یکمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.

وی افزود: بر این اساس با تمدید رشته علوم تشریحی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته با ظرفیت پذیرش سه دانشجو به صورت مستقل در دانشگاه و همچنین تمدید دوره دستیاری تخصصی زنان و زایمان بیمارستان بعثت سنندج با ظرفیت پذیرش پنج دستیار موافقت به عمل آمده است.

استعمال یکبار قلیان برابر 100 نخ سیگار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مصرف یکبار قلیان معادل 100 نخ سیگار است، هر نخ سیگار ظرف 10 دقیقه دود می شود، اما فرد با هر بار مصرف قلیان 40 تا 60 دقیقه در معرض دود آن قرار می گیرد.

فرزام بیدار پور افزود: دود حاصل از قلیان حاوی  چهار هزار ماده سمی  و 70 ماده سرطان زا است ومصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف کنندگان سیگار مبتلاء به انواع سرطان ها، بیماری قلبی و عروقی و تنفسی می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و سوختی است که خطر جدی برای اطرافیان محسوب شده وخطر ابتلاء به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می کنند، پنج برابر افرادی است که مصرف کننده این مواد نیستند.

بیدار پور یادآور شد: چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب ها و فساد دندان ها را از آثار مصرف قلیان دانست و یادآور شد: استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان، عامل انتقال بیماری های واگیردار همچون سل و هپاتیت است.

وی بیان کرد: زنانی که در طول بارداری خود، مصرف کننده قلیان بوده یا در معرض دود قلیان اطرافیان قرار گرفته اند، وزن نوزادانشان در هنگام تولد کمتر از حد طبیعی بوده است و خطر ابتلاء به بیماری های ریوی در این نوزادان بیشتر است./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.