استاندار خوزستان در همایش روز جهانی تالاب‌ها گفت: 84 درصد کل تولید نفت کشور در خوزستان انجام می‌شود که به تبع آن چالش‌هایی هم در حوزه محیط زیست استان ایجاد کرده است. همچنین وجود 30 هزار کیلومتر لوله‌های نفت در خوزستان و فعالیت‌های نفتی همه آسیب‌پذیرند و در این شرایط لازم است مراقبت لازم از محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
، سیدجعفر حجازی در همایش روز جهانی تالاب‌ها که امروز دوشنبه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ با توجه به موقعیت استان خوزستان و شرایط زیست‌ محیطی موجود، کار برای مجموعه محیط زیست استان بسیار سخت است. از حدود 100 سال پیش که نفت و گاز در خوزستان کشف شد، نخستین مسایل و چالش‌های زیست‌محیطی استان نیز پدید آمد.

وی به تاثیرات مخرب فعالیت‌های نفتی بر محیط زیست اشاره کرد و افزود: علی‌رغم این‌که اقدامات بسیار خوبی در مهار گازهای هوایی انجام شده ولی همچنان فعالیت‌های نفتی آثار مخرب خود را بر محیط زیست دارند.

حجازی با اشاره به قابلیت‌های فراوان توسعه در خوزستان، عنوان کرد: حدود مرزهای آبی و خشکی وسیع، فعالیت بخش تجارت خارجی در قالب واردات و صادرات، فعالیت بنادر مهم در استان و همچنین فعالیت در حوزه سدسازی و مهار آب‌ها نیز، ملاحظات زیست‌محیطی و مراقبت از این حوزه را سنگین می‌کند.

استاندار خوزستان گفت: در هر نقطه که فعالیت عمرانی انجام می‌شود باید توجه به مسایل زیست‌محیطی در اولویت قرار گیرد. نقطه‌ای در استان وجود ندارد که فعالیتی در زمینه توسعه در آن انجام نشود و طبیعتاً به دنبال هر توسعه‌ای، چالش‌های زیست‌ محیطی نیز پیش می‌آید.

حجازی اظهار داشت: از حدود 5 سال پیش با پدیده خشکسالی مواجه‌ایم ولی در این شرایط توانسته‌ایم حق‌آبه تالاب‌ها و همچنین آب شرب مورد نیاز را تامین کنیم و در کنار آن، صنعت کشاورزی را نیز توسعه دادیم. این اقدامات نشان می‌دهد که با مدیریت خوب و درست منابع آب می‌شود در شرایط سخت نیز به موفقیت‌هایی دست یافت.

وی عنوان کرد:‌ 22 درصد تالاب‌های کشور به لحاظ وسعت و تنوع زیستی در استان خوزستان قرار دارند. اگر در هر کدام از مناطق بالادستی تالاب‌ها به نحوی جریان آب قطع شود یا بیش از حد برای کشاورزی و مصارف دیگر استفاده شود تالاب‌ها دچار مشکل می شوند؛ بنابراین مدیریت منابع آب برای تامین آب تالاب‌ها کار سختی است.

حجازی گفت: در مسیر تالاب شادگان شش شهرستان قرار دارد و حدود 40 درصد از نخلستان‌های استان نیز در این شهرستان‌ است که عمده محصول خرمای این نخلستان‌ها صادراتی است و بنابراین، انگیزه‌های اقتصادی در منطقه شادگان بالا است. با توجه به این شرایطُ اگر در هر جا از این مسیر، کار به خوبی کنترل نشود آب کافی به تالاب‌ها نخواهد رسید.

وی ادامه داد: در مدیریت تالاب‌ها علم و تجربه در کنار هم می‌تواند به نتیجه درست برسد. پایش تالاب‌ها، عوامل موثر بر تخریب تالاب‌ها، مهندسی تالاب‌ها و احیا و بازسازی محیط تالاب‌ها مسائلی است که در حفاظت و مدیریت تالاب‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار خوزستان درباره مهندسی تالاب‌ها گفت: چندسالی است که همایش مهندسی رودخانه در سطح بین‌المللی به میزبانی خوزستان برگزار می‌شود که دستاوردهای خوبی برای استان داشته است و به نظر می‌رسد مهندسی تالاب‌ها نیز مانند مهندسی رودخانه اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و نیاز است در این زمینه کارهای علمی و تحقیقاتی گسترده‌ای بر تالاب‌ها انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.