رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از بهره‌برداری 104 پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی این استان به مناسبت دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، حسن‌نژاد در نشست خبری مدیران بخش کشاورزی استان با خبرنگاران رسانه‌های گروهی، با اعلام این خبر اظهار کرد: این پروژه‌ها با سرمایه‌ای به میزان 228 میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شده و فرصت‌های خوبی را برای افزایش اشتغال استان فراهم آورده است.
وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این پروژه‌ها یک هزار و 839 خانوار روستایی بهره‌مند می‌شوند، افزود: این پروژه‌ها زمینه اشتغال 453 نفر را مهیا و همچنین بستر تثبیت شغل یک هزار و 62 نفر را نیز فراهم آورده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: این طرح‌ها در زیربخش‌های تعاونی روستایی، تولیدات گیاهی، صنایع تبدیلی کشاورزی و آب و خاک اجرا و بهره‌برداری خواهد شد. وی با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های کشاورزی بالایی است و به تناسب آن نیز اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته، اعلام کرد: در چند سال اخیر میزان تولید محصولات کشاورزی به بیش از یک میلیون و 750 هزار تن رسیده در حالیکه این میزان قبل از انقلاب 888 هزار تن بود.
حسن نژاد عمده‌ترین محصول کشاورزی تولیدی استان کردستان را گندم عنوان و اضافه کرد: سالیانه بیش از 700 هزار تن گندم، 400 هزار تن سیب زمینی و 220 هزار تن علوفه در استان تولید می‌شود.
وی این افزایش تولیدات را نتیجه اقدامات دولت و جهادکشاورزی و هم چنین اصلاح نژادی بذرها و تولید ارقام پرتولید عنوان کرد. وی در ادامه میزان کل محصولات باغی استان را 210 هزار تن اعلام و اذعان کرد: این رقم در مقایسه با قبل از انقلاب که 62 هزار تن بود افزایشی چشم‌گیر و همچنین در مقایسه با قبل از دولت نهم و دهم که 140 هزار تن بوده 70 هزار تن افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب هیچ یک از باغات استان در زمینه تولید ارقام تجاری فعال نبودند، افزود: در حال حاضر 13 نهالستان در زمینه تولید نهال‌های باغی تجاری در استان فعالیت دارند که واحد آن در دولت‌های نهم و دهم ایجاد شده است. به گفته حسن‌نژاد این نهالستان‌ها سالیانه هشت میلیون نهال و نشاء تولید می‌کند که مهم‌ترین آنها توت فرنگی با تولید هفت میلیون نشاء در سال و توزیع آن در سراسر کشور است. وی تولید ارقام مختلف سیب و گردوی پیوندی را از جمله نهال‌های مهم تولید شده در استان کردستان عنوان کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه در‌چند سال اخیر اقدامات خوبی در راستای توسعه توت فرنگی و ارقام جدید آن صورت گرفته، خاطرنشان کرد: اکنون کشاورزان کردستانی اقدام به کشت انواع مختلف توت فرنگی در مزارع خود کرده‌اند که این امر به توسعه اشتغال و افزایش درآمد روستاییان کمک بسیاری کرده است. وی یادآور شد: امروزه شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی و از جمله توت فرنگی نسبت به سطح، تولید به شکل مکانیزه و بسته‌بندی مکانیزه آن هستیم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.