قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاهها ی کشور فقط در شهرهای بزرگ وجود داشته است و در دوره حکومت پهلوی دانشگاهها به یک ستاد مرکزی برای تبلیغات فرهنگ غربی بدل شده بود اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تحول بزرگ و شگرفی در عرصه آموزش عالی کشور صورت گرفت که دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز جهش و رشد زیادی در این عرصه داشته است.

 

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان خراسان شمالي پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 84 تاسیس شد که رشته هاي موجود آن در حد 2 رشته پرستاري ( كارشناسي) و مامايي ( كارداني ) بوده است و در پنج سال اخير با تحولات محسوسی رشته هاي مذكور به 8 رشته( مامايي، پرستاري، بهداشت عمومي، مبارزه با بيماريها، اتاق عمل ، بيهوشي ، بهداشت خانواده ، پزشكي ) افزايش يافت و در سال 87 با تصويب شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي كشور دانشكده استان به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني خراسان شمالي تغيير عنوان يافت که از دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی محسوب می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره می گوید :پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت های زیادی در حوزه سلامت صورت گرفته به طوریکه تخت های بیمارستانی از 50 تخت به 767 تخت ارتقا یافته و در حال حاضر 560 تخت هم در حال احداث است.

مجدی می افزاید :در ابتدای سال 84 خراسان شمالی دارای 339 خانه بهداشت بوده که در حال حاضر به 371 خانه افزایش یافته و تعداد اورژانس 115 از 5 پایگاه به 31 پایگاه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در زمان تاسیس دانشگاه فقط 2 رشته پرستاری و مامایی وجود داشته است اظهار میدارد :در حال حاضر به 8 رشته ارتقا یافته و تعداد دانشجویان از 220 نفر به 1200 نفر افزایش پیدا کرده است.

مجدی با اشاره به اینکه اعضای هیات علمی نسبت به اوایل تاسیس 3 برابر شده است خاطر نشان می کند :اعضای هیات علمی دانشگاه از 33 نفر به بیش از 100 نفر افزلیش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص تاسیس دانشکده ها و رشته های جدید تصریح میکند :2 دانشکده دارو سازی و دندان پزشکی در استان در حال احداث است که دانشجویان پذیرفته شده از بهمن سال جاری مشغول به تحصیل شدند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در زمینه پژوهشی از رتبه 19 کشوری به رتبه 2 کشور ارتقاء پیدا کرده است می گوید :دانشگاه دارای 4 مرکز تحقیقاتی ،5 مجله دارای مجوز و 1 مجله علمی پژوهشی است و در مجلات معتبر هم 109 مقاله به چاپ رسیده است.

در این گزارش به سراغ جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفتیم تا نظرات آنها را در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه امکانات و تجهیزات دانشگاهی و ارتقای سطح علمی و اموزشی دانشگاه جویا شویم.

محمد اکبری دانشجوی ترم 4 رشته پرستاری در این خصوص می گوید :امکانات موجود در این دانشگاه از دانشگاههای هم تراز خودش چیزی کم ندارد و ما در این دانشگاه از استادان خوبی برخورداریم که باعث افزایش سطح علمی ما می شود.

سمیرا برزگر دانشجوی ترم 2 دانشکده پزشکی در خصوص تجهیزات می گوید :ما در این دانشگاه از آزمایشگاههای مجهزی برخورداریم و فکر می کنم دانشگاههای ما پس از پیروزی انقلاب واقعا تغییرات و پیشرفت های چشمگیری داشته است.

آرش تبریزی دانشجوی بهداشت عمومی نیز می گوید :پدر من قبل از انقلاب دانشجو بوده است ولی هیچ ارزشی به آنها داده نمیشد در صورتی که الان ما در بهترین دانشگاهها با بهترین امکانات تحصیل می کنند./س

برچسب ها: رشد ، علمی ، خراسان شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.