مجوز پروانه شکار چگونه و بر اساس کدام آموزه اخلاقی و محیط زیستی، بودن اعلام آمار جمعیت حیات وحش صادر می شود؟!

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر مبنای یک سامانه پایش و سرشماری پیوسته و منظم، همه ساله تغییرات شمار وحوش، ظرفیت برد و میزان احتمالی حیوانات مازاد را به تفکیک هر زیستگاه اعلام می کرد اما دو دهه است که این سازمان از انجام چنین کاری خودداری می کند.

محمد درویش عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، در این خصوص گفت: در چنین شرایطی که آماری رسمی و دقیق از شمار جانوران هدف شکار وجود ندارد چطور است که ادارات محیط زیست استان ها کشور مجوز شکار را اعلام می کنند.

وی افزود: وقتی از تعداد گل و بز و قوچ و میش و هو و جبیر خبر نداریم اگر نمی دانیم ظرفیت نگهداری یا برد بوم شناختی هر زیستگاه برای هر علف خوار چقدر است چگونه اقدام به صدور پروانه شکار می کنیم؟

وی ادامه داد: تخریب زیستگاه، تغییر کاربری اراضی، توسعه اراضی کشاورزی و ... از دلایل نابودی حیات وحش کشورمان باشد اما صدور پروانه شکار در شرایط کنونی مهم ترین دلیلی است که حیات وحش را تهدید می کند.

درویش با اشاره به دیگر عوامل تهدید حیات وحش از جمله تصادف در جاده ها تصرف زیستگاه ها ، تخریب پوشش گیاهی و ... خاطر نشان کرد:  در چنین شرایطی دست کم سالانه یک میلیون و پانصد هزار قبضه اسلحه، 50 میلیون گلوله سربی و 300 میلیون ساچمه به سمت حیات وحش نشانه رفته است./ف

 

 

برچسب ها: شکار ، حیات وحش ، پروانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار