معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اکوسیستم های زراعی بدون شخم، را می توان عاملی در حفظ موادآلی و عناصر غذایی بیش از سایر سیستم های همراه با شخم قلمداد نمود.

میر جواد تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: عملیات شخم حداقل، اثرات مهم بیولوژیکی، زراعی و اقتصادی در سیستم های ارگانیک دارد.

وی در ادامه با اشاره به حفظ بقایای گیاهی در پی اجرا نمودن این روش زراعی، تصریح کرد: در شخم حداقل، عملیات خاک ورزی به حداقل ممکن کاهش یافته و بقایای گیاهی به مقدار قابل توجهی در سطح خاک نگه داشته می شوند.

تاج الدینی ادامه داد: نفوذپذیری بهتر خاک و افزایش تراکم میکروارگانیسم ها و فعالیت های بیولوژیک نیز را از اثرات مهم شخم حداقل می دانند.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: تجزیه کنندگان اصلی در سیستم های بدون شخم، قارچ ها بوده ولی در شخم معمولی این عمل توسط باکتری ها صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: وجود بقایای گیاهی و کاه و کلش از فرسایش بادی، آبی و تبخیر سطحی جلوگیری می کند.

تاج الدینی افزایش ثبات سیستم خاک را از مزایای شخم حداقل دانست و تاکید کرد: افزایش کارآیی چرخه عناصر غذایی نیز از مزایای اجرا نمودن شخم حداقل در اکوسیستم های زراعی خواهد بود./ع

برچسب ها: حفظ ، مواد آلی ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.