سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت مهارت مسگری کاشان در فهرست میراث معنوی کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان  یزدانمهر ثبت ملی این رویداد فرهنگی را گام موثری در معرفي و شناساندن صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان کاشان دانست و اضافه کرد: فنون بومی و سنتی ساخت ظروف و ابزارآلات مسینه بیانگر ذوق، خلاقیت، ابتکار و چیرگی مسگرهای کاشانی است که ریشه در هویت و سابقه ی فرهنگی مردم منطقه دارد. بنابراین حفظ و ثبت این حرفه و صنعت پررونق در فهرست ميراث معنوي ضمن این که بر ماندگاری اثر تأثیرگذار است باعث معرفی نمونه ای از دانش و فناوری بومی به نسل های آتی خواهد شد.

وي همچنین صنعت مسگری کاشان را در حکم یک عنصر فرهنگی بیانگر هویت فرهنگی مردم کاشان معرفی کرد و افزود:آیین جشن آبریزان مسگرهای کاشان که به جشن «لتوی latu» مسگرها معروف است و امروزه به فراموشی سپرده شده است، مصداق تأثیر این صنعت در فرهنگ مردم کاشان دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان خاطرنشان کرد: مسگرها به ساخت اشيای مسي متعدد نظير سيني، مجمعه,، دوري يا بشقاب، كاسه، ديگ،يا ديگچه, سرديگ, آبكش, كماجدان، آفتابه, لگن, تشت, طاس حمام, مشرفه يا مشربه, گلاب پاش، تنگ گلاب گيري, پارچ, قاشق هندوانه خوري, آبخوري, شمعدان، ابزار و ظروف و وسايل ديگر مي پرداخته اند.

که امروزه از 120 باب دکان و کارگاه مسگری در بازار مسگری چند نفری بیشتر نمانده اند. امروزه صدای چکش مسگرها کمترها به گوش می رسد. سایر دکان های مسگری به دکان های روی فروشی، ابزارفروشی، خامه(تاروپودقالی) فروشی و ... تبدیل شده اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان در پایان اظهار داشت: این اداره تا کنون دوازده/12 اثر میراث معنوی کاشان را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانیده است که عبارتند از:تعزیه ،مهارت بافت فرش،شعر بافی،زیلو بافی آیین گاو قربانی نیاسر،فنون گلاب گیری ،نظام سنتی آبیاری چشمه سلیمانیه فین ،آیین سنتی- مذهبی قالی شویان مشهد اردهال ،مراسم ششم امام حسین(ع) روستای برزک،مهارت مسگری ،گیوه بافی و رنگرزی سنتی کاشان که از این دوازده اثر میراث معنوی، دو اثر میراث فرهنگی ناملموس مهارت بافت فرش کاشان و آیین قالی شویان مشهد اردهال در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است./ب

برچسب ها: ثبت ، مهارت ، مسگری ، کاشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.