مصرف یکبار قلیان معادل 100 نخ سیگار است، هر نخ سیگار ظرف 10 دقیقه دود می شود، اما فرد با هر بار مصرف قلیان 40 تا 60 دقیقه در معرض دود آن قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تصور برخی افراد که معتقدند دود حاصل از قلیان کم خطر است گفت: دود حاصل از قلیان حاوی  4هزار ماده سمی  و70ماده سرطان زا است  ومصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف کنندگان سیگار مبتلاء به انواع سرطان ها، بیماری قلبی و عروقی و تنفسی خواهند شد.
بیدارپور افزود:دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و سوختی است که خطر جدی برای اطرافیان محسوب شده وخطر ابتلاء به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می کنند، پنج برابر افرادی است که مصرف کننده این مواد نیستند.
وی در ادامه، چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب ها و فساد دندان ها را از آثار مصرف قلیان دانست و گفت: استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان، عامل انتقال بیماری های واگیردار همچون سل و هپاتیت است.
همچنین با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه در هر شش ثانیه یک نفر در جهان، در اثر ابتلاء به بیماری های مرتبط با دخانیات (قلیان و سایر مواد دخانی) جان خود را از دست می دهندافزود: سرطان های ریه، لب، دهان، حنجره، مری، معده، لوزالمعده، کبد و روده بزرگ از عوارض بدخیم مصرف طولانی مدت استفاده از قلیان است./س
برچسب ها: قلیان ، نامرغوب ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.