تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی 100 بر 86 مقابل لبنان به عنوان قهرمانی مسابقات غرب اسیا دست پیدا کرد، اصغر کاردوست ستاره ایران در وقت اضافه بازی بود.

   به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ بازی تیم های ایران ولبنان با امتیاز زیر حلقه اصغر کاردوست آغاز شده و با درخشش این بازیکن در کوارتر اول ادامه پیدا کرد. کاردوست در ده دقیقه ابتدایی به جز هشت امتیاز خود چهار بلاک شات داشت که به بالا رفتن روحیه تیم کمک کرد. بازیکنان ایران هشت امتیاز پیاپی به دست آوردند تا بالاخره لبنان هم با گل علی محمود امتیازآوری را شروع کند.
لبنانی ها در چند دقیقه اول کاملا تحت تاثیر جو سالن و هماهنگی بازیکنان ایران بوده و با گذشت پنج دقیقه 14 بر 4 عقب افتادند اما در دو دقیقه آخر کوارتر با فضای بازی کنار آمده و پرتاب های سه امتیازی ریشاون تری بازیکن آمریکایی این تیم و بازی خوب وی باعث رسیدن لبنان به دو امتیازی میزبان شد. با دو امتیاز دیگر از ایران کوارتر اول با نتیجه 23 بر 19 به سود ایران تمام شد.
 ** شوک به لبنان با سه تعویض
 لبنانی ها در چند دقیقه ابتدایی کوارتر دوم به خوبی بازیکنان ایران را گرفته و موقعیت خطرناکی به وجود آوردند اما با تعویض کامرانی، آفاق و نیکخواه سه بازیکن اصلی ایران که به خوبی برای لبنانی ها شناخته شده بودند، شوک خوبی به بازی وارد شده و با ورود داودی، داوری و صدیقی تا دقیقه پنجم اختلاف به ده امتیاز رسید.
 صدیقی درست بعد از ورود به زمین یک سه امتیازی موفق به ثمر رساند و به شدت از سوی تماشاگران تشویق شد تا با چند حمله دیگر حرکت خود را در زمین تکرار کند. البته بازیکن جوان ایران در سه دقیقه اول حضور خود در زمین سه خطای پیاپی هم گرفت. با تثبیت برتری ایران کامرانی و صمد هم به زمین برگشته و در دو دقیقه آخر صمد بازی بسیار خوبی انجام داد. با کنترل بازی توسط بازیکنان ایران و عصبانیت فادی الخطیب کاپیتان لبنان به خاطر درگیری لفظی با بچیروویچ، در نهایت نیمه اول با نتیجه 45 بر 33 به سود ایران تمام شد.
** تکرار شرایط نیمه اول
تیم ایران بدون تغییر نسبت به ترکیب اولیه و لبنان با وارد کردن علی کنعان در نیمه دوم وارد زمین شدند. ایران ظرف دو دقیقه بعد از نیمه اول از مرز 50 امتیاز رد شد. اما دفاع خوب لبنان برای چند دقیقه اجازه امتیازآوری زیادی را به ایران نداد و اشتباهات بازیکنان ایران باعث شد تا حریف با کسب چند امتیاز به بازی برگردد.
روزبه ارغوان با حضور در زمین کارایی اصغر کاردوست که سه خطایی شده بود را نداشته و در دقیقه پنجم نیمه بار دیگر جای خود را به کاردوست داد اما حامد سهراب نژاد که از دقایق ابتدایی نیمه وارد زمین شده بود بازی خوبی در این دقایق انجام داده و به خوبی جای اوشین چهار خطایی را گرفت. با خطای چهارم اصغر کاردوست روی کنعان، خطر پنج خطایی شدن وی پیش آمده و در کمتر از دو دقیقه روزبه ارغوان به زمین برگشت. لبنانی ها در این دقایق اختلاف را به سه امتیاز کاهش دادند. پرتابهای سه امتیازی خطیب و تری به علاوه بالا رفتن خطاهای بازیکنان زیر حلقه ایران نگرانی زیادی را در این دقایق به وجود آورد. لبنان در کوارتر سوم با نتیجه 24 بر 19 برنده شد.
** بازی ایرانی ها با ضربان قلب تماشاگران!
با یک پرتاب سه امتیازی از لبنان در ابتدای کوارتر آخر نتیجه به 64 بر 60 رسید که بلافاصله با گل زیر حلقه ارغوان در سوی دیگر جبران شد. بازیکنان ایران در مهار فادی و تری دو ستاره لبنان با مشکل روبرو بودند و حضور این دو بازیکن و اشتباهات ایران باعث نزدیک بودن بازی دو تیم شد. لبنانی ها با گذشت پنج دقیقه از کوارتر آخر به دو امتیازی ایران رسیدند و بعد از دودقیقه نتیجه به 72 بر71 رسید که یک پرتاب سه امتیازی از اوشین ساهاکیان از فشار بازی کم کرد. حامد سهراب نژاد بعد از این گل با خطا روی فادی الخطیب پنج خطایی شده و جای خود را به امیر صدیقی داد. حرکات صمد نیکخواه و گل/ خطایی که این بازیکن زیر حمله گرفت یکی از نقاط کلیدی دو دقیقه آخر بازی بود. با این حرکت بار دیگر اختلاف به چهار امتیاز رسید. هر چند بار دیگر دفاع ایران در مهار تری ناموفق عمل کرده و اجازه یک گل را در کنار خطا روی این بازیکن داد که باعث تساوی 78-78 در یک دقیقه آخر شد.اوشین ساهاکیان هم در این صحنه با پنج خطا از بازی خارج شد.  هر چند امیر صدیقی در زیر حلقه گل مهمی را زد اما یک خطای اشتباه از صمد نیکخواه باعث خروج این بازیکن از زمین و تساوی دوباره بازی در 18 ثانیه آخر شد.این خطا در اصل از روزبه ارغوان بود که به نام صمد ثبت شد. با تساوی 80- 80 در وقت عادی بازی به وقت اضافی کشید.
** کاردوست ستاره وقت اضافه
ایران بدون دو بازیکن زیر حلقه و صمد نیکخواه وقت اضافه پنج دقیقه ای را شروع کرد. آرن داودی در این وقت وارد زمین شده و در بازی تیم تاثیرگذار بود. گل و پرتاب اصغر کاردوست و سه امتیازی امیر صدیقی و یک گل زیر حلقه دیگر از کاردوست ایران را در ابتدای وقت اضافه با هشت امتیاز جلو انداخت. کاردوست ستاره ایران در وقت اضافه بود و یک تنه در زیر حلقه جور تمام بازیکنان بیرون زمین را می کشید. با حرکات عالی کاردوست اختلاف تا دو دقیقه آخر به 12 امتیاز رسید. جین عبدالنور اولین بازیکن لبنانی ها در بازی بود که در این دقیقه با پنج خطا از بازی خارج شد. فادی الخطیب هم یک دقیقه بعد با دریافت پنجمین خطا از زمین خارج شد. ایران در ثانیه های آخر صدمین امتیاز را هم به دست آورده و با نتیجه 100 بر 86 قهرمان بازیها شد.
    **حواشی بازی
 هر چند تماشاگران زیادی برای تماشای دیدار ایران و لبنان به سالن آزادی آمده بودند اما ظرفیت سالن به طور کامل پر نشد. 
هاشمی، شاهین طبع، جعفریان و چند پیشکسوت و مربی دیگر بسکتبال برای تماشای بازی به سالن آزادی آمده بودند. بازیکنان تیم ملی ایران از بین دو نیمه بازی عراق و اردن وارد سالن شده و از طرف تماشاگران حاضر در سالن تشویق شدند. مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه، اوشین ساهاکیان و اصغر کاردوست پنج بازیکن ابتدایی ایران ومحمود علی، جین عبدالنور، فادی الخطیب، روی ساماها و ریشاون تری پنج نفر اول اردن را تشکیل می دادند. صمد نیکخواه و ریشاون تری بازیکن لبنان در سه دقیقه به پایان نیمه اول بر سر یک خطا با هم درگیری لفظی پیدا کردند اما با دخالت داوران و بازیکنان دیگر به سرعت دو بازیکن از هم جدا شدند.تری در وقت اضافه بازی درگیری لفظی ای هم با آرن داشت.
 فادی الخطیب کاپیتان لبنان هم بعد از یک خطا با بچیروویچ سرمربی ایران درگیری لفظی پیدا کرد و با حالتی عصبانی و گفتن ناسزا در پایان نیمه به رختکن رفت. سانی بچیروویچ و هوکیچ بازیکنان خارجی پتروشیمی که به تعطیلات رفته بودند هم برای تماشای بازی به سالن آمدند. پیش از این شایعاتی به گوش می رسید که سانی در دور اول پلی آف پتروشیمی را همراهی نمی کند.
فادی الخطیب کاپیتان لبنان در دقیقه آخر با مصدومیت مواجه شد که تماشاگران ایرانی اعتقاد داشتند این بازیکن تمارض می کند. فادی الخطیب در ثانیه های آخر به تمسخر برای داوران دست می زد./ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار