دانش آموزان در سنين پائين نيازمند پايه گزاري براي، يك جسمي آماده و سلامت هستند و دانش آموزان اول دبستان مهمترين دوران را براي پايه گذاري سپري مي كنند.

به گزارش خبرنگارورزشي باشگاه خبرنگاران: كودكان از نظر جسمي در سال‌هاي اول دبستان نياز بيشتري به فعاليت و جنب و جوش دارند و نمي توانند بيش از چند دقيقه در يك جا ثابت بمانند و يا توجه خود را بر روي يك مساله خاص معطوف كنند.
بي توجهي به ورزش وبازي كودكان در سال‌هاي اول آن هم در حين آموزش موجب دل زدگي كودك از درس و آموزش هاي جدي تر در سال‌هاي بعد او را فراهم مي سازد.
عدم تحرك باعث دوري از فعاليت بدني و ورزش و فقر حركتي مي‌شود كه در نتيجه موجب كاهش رشد جسماني كودك خواهد شد.
خستگي فكرو فشار بيش از حد و تمركز حرف بر روي دروس تئوري در آموزش‌هاي دوران كودكي و كاستن از ساعت ورزش، عوارض زيان آور و ناگواري برجاي مي‌گذارد كه بارزترين آنه اختلال در رشد قواي جسماني و رواني كودكان است.
درس خواندن به تنهايي كافي نيست، بازي و فعاليت‌هاي فكري روحي و بدني كودكان يكي از راه‌هاي مفيد و مناسب براي پرورش استعدادها و قواي ادراكي آنهاست.
پرداختن به ورزش در كودكان تاثير زيادي را به همراه دارد كه براي نمونه به موارد زير مي‌توان اشاره داشت:
1- باعث افزايش آمادگي جسماني مي‌شود.
2- اعتماد به نفس، كسب مهارت و موفقيت را در فرد افزايش مي‌دهد.
3 - خود كنترلي در برابر محرك‌هاي آني را به كودكان مي‌آموزد، اين توانايي نه تنها در ورزش بلكه در مناسبات و روابط اجتماعي آنان نيز مفيد خواهد بود.
4-به يافتن دوستان تازه كمك مي‌كند.
5-علايق دروني خود را كشف مي‌كند و شيوه صحيح زندگي را نيز مي‌آموزد.
6- احترام به قوانين و رعايت حقوق ديگران را مي‌آموزد و منصفانه عمل مي‌كند.
7 - گذشت، فداكاري و كنار آمدن با پيروزي و شكست را تجربه مي‌كند و مي‌آموزد.
چاقي، امروزه در سراسر جهان به معضلي اجتماعي تبديل گشته است افرادي كه اضافه وزن دارند و بيش از حد چاق هستندبا مشكلات
متعددي درارتباط با سلامتي رو به رو خواهند شد.
اگر كودكان را از سنين پايين با لذت ورزش و بازي‌هاي ورزشي آشنا كنيم كمتر به انجام بازي هاي كم تحرك يا بي تحرك مانند بازي هاي كامپيوتري توجه مي‌كنند و در آينده نيز سلامتي و تندرستي خود را تضمين خواهند كرد.
اما بايد به اين نكته توجه داشت كه كودكان نبايد تا پيش از رسيدن به سنين 8 تا 10 سالگي در ورزش‌هاي رقابتي سازمان يافته كه در آن امتياز محاسبه مي‌شود و به خصوص بزرگسالان نيز در اجري آن نقش دارند، شركت كنند.

زيرا اگر كودكان پيش از رسيدن به سني كه از نظر احساسي و فيزيكي آماده شده باشند به ورزش‌هاي رقابتي بپردازند، احتمال اينكه فشار رواني دوران تمرين و زمان مسابقه و همچنين نا اميدي و ياس ناشي از باخت،تاثيرات جبران ناپذيريبر آنان بگذارد، بسيار زياد است و مي‌تواند به دل زدگي از فعاليت‌هاي ورزشي منتهي شده و يا براي هميشه آن را كنار بگذارند.
فعاليت‌هاي ورزشي بايد عملكرد و تناسب بدن كودكان را تامين كند.همچنين ورزش كودكان بايد دور از خطر  و براساس مهارت‌هاي ساده و آسان باشد.
فعاليتهاي ورزشي در اين سنين بايد مناسب با فضاي مدرسه و محيط زندگيشان باشد و ورزش نبايد بيش از حد وقت آنهارا بگيردو به ديگر دروس شان لطمه بزند.
شايان ذكر است كه مربي و معلم ورزش بايد به روحيات و تفاوت هاي فردي كودكان واقف باشد./با
برچسب ها: به ، بدن ، شد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار