به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اختتامیه جشنواره انقلاب در قاب شیشه ای، شب گذشته، در فرهنگسرای انقلاب مشهد با حضور فرج الله سلحشور، کارگردان و منتقد سینمای کشور و همچنین قدر طراوت پور، مسئول شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرهنگ کمالی، رییس بسیج هنرمندان استان خراسان رضوی و چندین نفر از مسئولان و هنرمندان به پایان رسید.
در ابتدای این مراسم گروه های همخوانی رویش و آسمان به اجرای سرودهایی با موضوع انقلاب پرداختند و پس از برگزاری برنامه های متنوع دیگر، فرج الله سلحشور، کارگردان فیلم هایی همچون یوسف پیامبر(ع)، اصهاب کهف و ... به بررسی تفاوت سینمای ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت.
وی با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب، افراد مذهبی نگرش مثبتی به سینما نداشته اند، افزود: وجود تصاویر موهن و غیر اسلامی ماهیت سینمای قبل از انقلاب را به خوبی برای مردم روشن ساخته بود و در در واقع سینما، کانال ورود فرهنگ بیگانه به کشور محسوب می شد.
این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی و گریز بسیاری از هنرمندان به خارج از کشور، ضرورت ایجاد یک سینمای مذهبی احساس شد که بر این اساس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل داده شد.
سلحشور ادامه داد: فیلم هایی مانند توجیه، بلمی به سوی ساحل و تیرباران از جمله فیلم هایی است که در این دوران ساخته شد و در این میان تمامی سعی سینمای مذهب محور، تولید فیلم های صادقانه با رویکرد مذهبی بود که متاسفانه مجال زیادی برای تبلور پیدا نکرد.
وی با بیان اینکه در این دوران سینمای ایران به سمت ایجاد تعریفی نوین درباره سینما گام بر می داشت، تصریح کرد: علی رغم این تلاشها، حمایت مسئولان وقت سازمان های هنری و سینمایی کشور در استفادهی از هنرمندان غیر متعهد و جایگزینی آنها با هنرمندان مذهبی، باعث ناکام ماندن در این هدف بزرگ شد که در این میان تاسیس موزه سینما نیز این روند منفی را تسریع کرد.
این منتقد سینما ازعدم تجربه نیروهای انقلابی در عرصه سینما از یک سو وعدم تعریف جدید در رابطه به هنر سینمایی در میان هنرمندان مذهبی از سوی دیگر، به عنوان دو دلیل شکست این اندیشه دینی نام برد و اظهار کرد: تمامی این عوامل باعث شد که تمامی نیروهای مذهبی در تلاطم سینمای غرب محور غرق شوند و رنگی دگر به خود بگیرند که می توان به کارگردانانی مانند محسن مخملباف اشاره کرد.
سلحشور در ادامه به بررسی شاخصه های سینمای غیر مذهبی پرداخت و افزود: دروغ محوری، انسان محوری و دوری از مکتب الهی، مادی گرایی، توجه صِرف به زیبایی فیلمنامه و ایجاد نوعی کشش و جذابیت، مهمترین ویژگیهای سینمای غیر دینی را شامل می شوند.
وی نکته قابل تاسف در برابر این هجمه تبلیغاتی غرب را تسلیم شدن مسئولین فرهنگی–هنری کشور به این موضوع دانست و تاکید کرد: تنها راه احیای سینمای دینی، بهره گیری از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) است، چرا که بسیاری از داستانها و آموزه های قرآنی قابلیت تبدیل به هنرهای تصویری را دارند.
در پایان این مراسم، از برگزیدگان جشنواره انقلاب در قاب شیشه ای که بهترین نقدها را نسبت به اکران فیلم های پخش شده داشتند، توسط فرج الله سلحشور، سرهنگ کمالی، طراوت پور و دیگر مسئولان و هنرمندان حاظر تقدیر بعمل آمد. /س