یک کارشناس روانشناسی کودک گفت: زمانی که کودکان تحت تأثیر شخصیت‌های خشن کارتونی قرار می‌گیرند هم‌چون آن‌ها رفتار خشونت‌باری را خواهند داشت.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران «زیور خانعلی‌زاده» ، افزود: چون لوح‌های فشرده بسیاری برای کودکان تولید و ارایه می‌شود، والدین باید توجه داشته باشند که این لوح‌ها تأثیر بسیاری را به نوع رفتار کودک آن‌ها گذاشته و باید به صورت کنترل شده‌ای برای آن‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: بر اساس آزمایشی که بر روی شماری از کودکان مبنی بر این‌که با دادن لوح‌های فشرده‌ی خشن کودک موفق به کسب اسباب‌بازی مورد علاقه خود هم‌چون ماشین می‌شد، مشاهده شد که کودکانی که به این صورت معاوضه کرده بودند از اقدام خود ابراز خرسندی کرده و به هیچ وجه پیگیر لوح فشرده خود نشده‌اند.

این کارشناس با بیان این‌که اولیا نقش مؤثری در کمک به خود بشمار می‌آیند، یادآور شد: کودکانی که تحت آزمایش قرار گرفتند رفتارهای خشن خود را کنار گذاشته و با رفتار بسیار خوبی ظاهر شدند و در نتیجه جایگاه خود را در کنار دیگر دوستان خود یافته و به بازی‌های گروهی پرداختند و از خلاقیت خود در ادامه هر چه بهتر بازی‎ها استفاده کردند.

خانعلی‌زاده، از آسیب دیدن بیشتر پسران نسبت به دختران خبر داد و گفت: دختران با توجه به انگیزه‎های درونی خود بازی‌های آرام‎تری را نسبت به پسران تجربه می‌کنند و در مورد آن‌ها این نگرانی کمتر به چشم می‎خورد.

وی با اشاره به این‌که کودکان بر اثر مشاهده‌ی بی‌رویه این نوع کارتون‎ها به نوعی اعتیاد دچار می‌شوند، یادآور شد: زمانی که کودک به صورت کاملاً غیرمنطقی و بیش از حد طالب تماشای لوح فشرده است، باید اولیا با اجرای یک استراتژی صحیح کودک خود را کاملاً از بروز خطرات نامعلوم نجات دهند و این کار جز با کاهش فرمان تماشای لوح‌های فشرده به صورت آرام و آهسته انجام نمی‌شود.

این کارشناس، خاطرنشان کرد: خانواده‌ای که برای همه کارهایش برنامه‌ریزی داشته باشد هیچ وقت دچار مشکل نمی‌شود و این موضوع همیشه باید مد نظر اولیا باشد که هیچ وقت برای برنامه‌ریزی صحیح زندگی برای پرورش فرزندان نیکو و مفید برای جامعه دیر نیست و هر چه سریع‌تر برای این کار اقدام شود نتیجه آن زودتر مشخص می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: خشن ، کودکان ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.