ويتالي چورکين نماينده روسيه در سازمان ملل متحد در گفتگو با شبکه تلويزيوني راشاتودي هرگونه حمله نظامي احتمالي آمريکا و رژيم صهيونيستي به ايران را از بين برنده فرصت گفتگو با تهران دانست و در عين حال از تحريم‌هاي يکجانبه عليه کشورمان انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، چورکين افزود: ما به آينده مي نگريم و اميدواريم که مذاکرات گروه پنج به علاوه يک  با  ايران در شهر آستانه در ماه فوريه برگزار شود. ما هميشه از احتمال تماس بين آمريکا و ايران استقبال کرده ايم. متاسفانه در سال هاي گذشته شاهد فراز و نشيبهايي بين ايران و آمريکا بوده ايم به طوري که در برخي مواقع اظهارات مثبت يک طرف با اظهارات منفي طرف ديگر روبرو شده است. اين وضعيت اوضاع را خيلي پيچيده مي کند.  با وجود اين شرايط اما پيشرفتهايي در برخي موارد ديده مي شود و اميدواريم که مذاکره کنندگان به نتيجه برسند. آمريکايي ها سعي دارند که نظر خود را به ديگران تحميل کنند.اما ما با اين روش موافق نيستيم.وقتي که ما با آمريکا و ديگر کشورهاي درباره موضوعي وارد بحث مي شويم تلاش مي کنيم که موضعي مشترک پيدا کنيم. زماني آنها مجبورند به مواضع ما متمايل شوند و زماني هم ما مجبوريم به يک سازش و راه حلي ميانه با آنها برسيم.ما آماده ايم تا بر اساس چارچوب گروه پنج به علاوه يک به همکاري هاي خود ادامه دهيم.ما اين حقيقت را پنهان نمي کنيم که برخي از اعمال اعضاي گروه پنج به علاوه يک غير سازنده بوده است زيرا آنها علاوه بر تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل خود به صورت يکجانبه تحريم هايي را وضع کرده اند که براساس اصول موجود غيرضروري است. وقتي که ما براساس ساختار حاکم بر شوراي امنيت سازمان ملل با هم همکاري مي کنيم اضافه کردن چيزي فراتر از اين همکاري اقدامي اشتباه است. اين موضوع مشکلاتي براي مردم ايران ايجاد کرده است. ما مخالف اين اقدامات هستيم و اين موضوع تاثير بدي بر مذاکرات با ايران خواهد داشت و ضروري نيست.

نماينده روسيه در سازمان ملل درباره احتمال هرگونه حمله آمريکا و رژيم صهيونيستي به ايران گفت: اميدوارم که عقل سليم و دلايل موجه آنها را متوقف کند زيرا اين بدترين کاري است که مي توان انجام داد. اين موضوع فرصت گفتگو را از بين مي برد.هيچ کدام از اعضاي گروه پنج به علاوه يک از جمله آمريکا بر اين نظر نيست که ايران تلاش دارد تا با ادامه مذاکرات سياسي در جهت ساخت سلاح اتمي حرکت کند. هنوز فضا براي گفتگوهاي ديپلماتيک وجود دارد. هرگونه حمله نظامي مطمئنا مذاکرات با ايران را غيرممکن خواهد کرد و  فرصت ديپلماتيک را از بين مي برد. اين حمله گامي غيرمنطقي و خطرناک در راه حل موضوع ايران خواهد بود. 

نماينده روسيه در سازمان ملل درباره تحولات سوريه گفت: آمريکا همواره تلاش مي کند که خود را از حوادث سوريه و آنچه که هم پيمانانش در سوريه انجام مي دهند جدا نشان دهد. اين اقدام آنها براي آنها مشکل ساز شده است.در حال حاضر گروههاي تروريستي گوناگون و گروههاي تندرو  وارد سوريه شده اند.حالا اين موضوع سبب شده تا آمريکا پيش از ديگر دوستان غربي اش به اين نتيجه برسد که اوضاعي خطرناک در سوريه بوجود آمده است.سناريويي که بر اساس آن قرار بود تا دولت اسد در مدت زمان چند ماه سقوط کند و دولت دمکراتيک خواست آنان بوجود آيد حالا غير واقعي شده است. آنها حالا نمي دانند با وضعيت موجود ميداني در سوريه چگونه مقابله کنند. 

وي افزود در حال حاضر تغيير در مواضع دولت آمريکا درباره سوريه به وضوح ديده مي شود.ما تغيير مواضع آنها را در شوراي امنيت مي بينيم. آنها به درکي جديد درباره واقعيت هاي موجود در سوريه رسيده اند.آنها به مواضع ما درباره پيچيده بودن اوضاع سوريه نزديک شده اند. اين موضوع اهميت گفتگو درباره سوريه را بيش از پيش ضروري مي کند. حرفهاي زيادي درباره وجود سلاح هاي شيميايي در سوريه زده مي شود. اين موضوع مايه نگراني است. موضوع سلاح هاي شيميايي سبب شده تا برخي کشورها به دنبال اين باشند تا  از اين موضوع براي بهانه تراشي و دخالت نظامي در سوريه استفاده کنند.اين لفاظي ها مي تواند به منزله تشويقي براي مخالفان دولت سوريه در استفاده از سلاح هاي شيميايي و ايجاد وضعيتي خطرناک در اين کشور باشد.

چورکين در پايان گفت:ما از راه حلي ديپلماتيک براي موضوع سوريه حمايت مي کنيم. تنها کشوري هستيم که تلاش مي کنيم که دولت و مخالفان را بر سر ميز مذاکره برگردانيم. در تلاشيم تا سيستمي انتقالي را  بر اساس کنوانسيون ژنو در سوريه اجرا کنيم.اگر چه برخي از شرکاي ما  بارها بر روي اين موضوع تاکيد مي کنند که سند ژنو تنها راه منطقي براي خروج از وضعيت موجود  در سوريه است و اين موضوع مي تواند سبب گفتگوي بين مخالفان و دولت شود اما آنها  در مواضع خود مصمم نيستند و هنوز به دنبال براندازي دولت سوريه هستند.در حال حاضر مخالفان دولت سوريه آماده مذاکره با دولت نيستند. برخي کشورهاي غربي با اقدامات خود درباره سوريه دچار اشتباه شدند.آنها با اين اقدامات خود پيامي بد را فرستادند.آنها ائتلاف تازه شکل گرفته مخالفان در دوحه را به رسميت شناختند.اين ائتلاف هرگونه گفتگو با دولت را رد مي کند.اين ائتلاف خواهان نابودي دولت است.اظهارات اخير خطيب رهبري اين ائتلاف شبهاتي را درباره اتحاد در بين اعضاي آن مطرح کرد و از طرف ديگر وي از آمادگي خود براي گفتگو با دولت سخن گفت. او پيش شرط هايي را تعيين کرد اما اين موضوعي مهم بود. به نظر ما جامعه بين المللي بايد هرگونه تمايل از هر دو طرف براي مذاکره را تشويق کند. ما در ماه ژانويه شاهد بيانيه رئيس جمهور اسد بوديم که بسياري از آن انتقاد کردند و آنرا امري دشوار دانستند اما وي در بيانيه خود از گفتگو با مخالفان سخن گفت. جامعه بين المللي بايد زمينه هاي مشترک بين مخالفان و دولت سوريه راپيدا کند.


برچسب ها: چورکین ، ایران ، راشاتودی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار