به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان این طرح در بیست وششمین جشنواره بین المللی خوارزمی بعنوان یکی از 34 طرح برتر داخلی وخارجی از میان یکهزار و 625 طرح ارائه شده به این جشنواره از ایران و 40 کشور جهان برگزیده شد.
در این دوره از جشنواره دکتر محسن اصفهانیان عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن کسب رتبه دوم پژوهشهای کاربردی برای طراحی و ساخت نخستین اتوبوس هیبرید الکتریکی خاورمیانه، جایزه نخست کمسیون علوم وفناوری برای توسعه پایدار در جنوب (COMSATS) بعنوان یکی از نهادهای بین المللی حامی این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید براجرای کامل بخش های مختلف این طرح به دست محققان داخلی وبدون هیچ مشاوره خارجی اظهار داشت: در این طرح که با مشارکت گروه پژوهشی خودرو و وسائل ریلی دانشگاه صنعتی اصفهان ، مرکز تحقیقات خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران و شرکت توسعهخودروکار اجرا شد، ساختار هیبرید سری برروی اتوبوس مدل O457 پیادهسازی شده است.
اصفهانیان بهره گیری از فناوری هیبرید را مهمترین راهکار موجود به منظورکاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها عنوان کرد وافزود: با هیبرید سازی این خودرو ضمن کاهش 30 درصدی در مصرف سوخت، تا 50 درصد نیزآلایندگی هوای ناشی از کارکرد این نوع خودرو کاهش خواهد یافت.
وی با بیان این که موتورهای کششی وظیفه رانش اتوبوس هیبرید را بر عهده دارند تصریح کرد: این خودرو ضمن ذخیره سازی انرژی جنبشی به هنگام ترمزگیری، قادر است از مجموعه موتور دیزل ژنراتور OM904 و یا 168 باتری لیتیوم پلیمری 7/3 ولتی با ظرفیت 40 آمپرساعت بعنوان منابع تأمین انرژی الکتریکی بهره برداری نماید.
پژوهشگر برتر بیست وششمین جشنواره بین المللی خوارزمی در ادامه افزود: با توجه به امکان خاموش بودن موتور احتراقی در قسمتی از چرخش حرکتی، ضمن کاهش چشمگیر مصرف انرژی در این خودرو، مجموعه موتور کمکی در این شرایط وظیفه رانش تمامی تجهیزات جانبی اعم از کمپرسور کولر، کمپرسور باد، دینام و غیره را بر عهده خواهد داشت.
وی تصریح کرد: برخورداری از سه سامانه خنککاری مختلف برای موتور احتراقی، تجهیزات الکتریکی و مجموعه باتریها به جهت دمای کاری متفاوت تجهیزات ازدیگر ویژگی های این خودروی هیبریدی می باشد.
اصفهانیان نرمافزارهای كنترل هيبريد این خودرو را شامل چهار بخش اصلی عنوان کرد و اظهار داشت: این نرم افزارها که بطور کامل در داخل کشور طراحی و پیاده سازی شده اند، وظیفه تأمین سرعت و گشتاور مطلوب توسط موتور الکتـریکی، مدیریت سوییچ میان باتری و مجموعة قدرت، برقراري ارتباط بين راننده و موتورهاي پيشران و اعمال ملاحظات حفاظتي موتور و باتريهاو نیز تعیین شرايط كاري موتور احتراقي و ژنراتور را بر عهده دارند.
وی در پایان اضافه کرد: طراحی وساخت نخستین اتوبوس هیبرید الکتریکی خاورمیانه بعنوان نمونه ای موفق در همکاری دانشگاه وصنعت و بر مبنای یک تعامل و همکاری گسترده میان دانشگاه های صنعتی اصفهان وتهران با گروه های مختلفی از صنایع ونیز بخش دولتی به سرانجام رسیده است./س