نشست خبري هفتمين جشنواره ملي و سومين جشنواره بين المللي فيلم پروين اعتصامي؛

حمايت همه جانبه وزير ارشاد از اين جشنواره/ مهرجويي و معلم داوران بخش بين‌الملل "پروين" معرفي شدند

جشنواره فيلم پروين اعتصامي با حمايت همه جانب سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با وجود مشكلات مالي برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار حاضر در باشگاه خبرنگاران در نشست خبري هفتمين جشنواره ملي و سومين جشنواره بين المللي فيلم پروين اعتصامي با حضور مازيار رضاخاني دبير جشنواره و فرناز قيصري پور دبير اجرايي و بخش بين الملل در تالار ايران شمس برگزار شد.


در ابتداي نشست مازيار رضاخاني دبير جشنواره در خصوص رويكرد "پروين اعتصامي" و حمايت هاي وزير ارشاد گفت: با توجه به حمايت هاي جواد شمقدري از جشنواره پروين اعتصامي در دوره هاي گذشته امسال با وجود كمبود بودجه از سازمان سينمايي سيد محمد حسيني وزير ارشاد به طور مستقيم از جشنواره پروين اعتصامي حمايت مي كند و به گفته وي پروين اعتصامي مهم ترين جشنواره با رويكرد موضوع زنان است.
وي ادامه داد: امسال نيز بدون هيچ گونه وقفه در اجرا اين دوره از 30 بهمن تا چهار اسفند ماه در سينما تك موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود و علاوه بر حمايت وزير ارشاد، حاميان ديگري همچون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، ا نجمن خدمات فرهنگي ايرانيان امور بانوان شهرداري تهران اضافه شده اند.
رضاخاني در خصوص حضور چشم گير زنان فيلم ساز عنوان كرد: در شش دوره گذشته 844 فيلم ساز زن ثبت نام كردند و از اين ميان 407 نفر از يك تا سه فيلم و 437 نفر از چهار تا 11 فيلم براي دوره هاي پيشين اين جشنواره ارسال كرده اند كه اين تعداد فيلم ساز زن در دنيا بي نظير است.
وي در خصوص عملكرد جشنواره در دوره هاي گذشته افزود: اعتمادسازي و جلب رضايت فيلم سازان صاحب نام براي ساخت فيلم هاي كوتاه و مستند در راستاي اهداف جشنواره فيلم پروين اعتصامي، حضور فيلم سازان مرد با فيلم هاي كوتاه و مستند با موضوع زنان، بررسي موضوعات مربوط به زنان جامعه از دو نگاه مرد و زن فيلم ساز، جذب بانوان فيلم ساز نسبت به مردها و قدرداني از دو استاد ادبيات، پنج پرستار زن دفاع مقدس از جمله برنامه هاي اين دوره برگزاري است.
رضاخاني در ادامه در خصوص جوايز جشنواره نيز اظهارداشت: جوايز اين دوره با وجود تمام مشكلات مالي كاهش نداشته است و جايزه اختصاصي جشنواره به بهترين نام گذاري فيلم بر اساس تم، محتوا و ساختار فيلم به نام "شاعر عالي قدر" اهدا خواهد شد.
دبير جشنواره ادامه داد: در اين دوره بيش از 800 اثر از سراسر كشور در گونه هاي مختلف داستاني، پويا نمايي، مستند و تجربه به دبيرخانه ارسال شده كه اعضاي هيئت انتخاب متشكل از فرهاد ورهرام، عليرضا گلپايگاني، شهروز توكل، پريوش نظريه و فرجان اشرفي زاده 101 فيلم را در بخش مسابقه انتخاب كردند.
وي در خصوص تقدير از هنرمندان و بزرگان سينما اظهار داشت: در دوره هاي گذشته داريوش مهرجويي، بهرام بيضايي و ليلا حاتمي تقدير شد و امسال نيز با نظرسنجي هاي انجام شده، امسال نيز رقابت ميان ترانه عليدوستي، ليلا حاتمي و نگار جواهريان بوده است كه در مراسم اختتاميه به برگزيده هدايي اهدا مي شود.
رضاخاني، در خصوص هيئت داوران بخش بين الملل خاطرنشان كرد: هيئت داوران بخش بين الملل داريوش مهرجويي علي معلم و علي اسفندياري مستند و داوران بخش ملي نيز با توجه به محدوديت ها از اعلام اسامي آن ها معذوريم كه در پايان اختتاميه معرفي خواهند شد.

آثار راه يافته به بخش مسابقه به شرح زير مي باشند:

در بخش نيلوفر زرين 65 فيلم شامل 22 اثر داستاني ، 13 اثر مستند 7 اثر تجربي و 23 اثر پويانمايي در حالي به نمايش در خواهند آمد كه 48 فيلم توسط فيلمسازان زن و 17 فيلم توسط فيلم سازان مرد ساخته شده است .
در بخش ويژه 9 فيلم حضور دارند كه شامل 6 فيلم مستند و 3 فيلم داستاني است .
در بخش نگاه نو با موضوع "زنان قهرمان ايراني در عرصه هاي ورزش ،دانش ، پژوهش، فلسفه،علوم  ديني و تربيتي، فرهنگ و هنر و اسطوره هاي انقلاب و دفاع مقدس " 5 فيلم مستند به نمايش در خواهند آمد.
در بخش ويژه پيامبر اعظم ( ص) با موضوع " سيره نبوي " 12 فيلم پويانمايي به نمايش در خواهد آمد.
در بخش پروين اعتصامي با موضوع " اشعار و انديشه هاي بانو پروين اعتصامي" 5 فيلم به نمايش در خواهند آمد.
ويژگي هاي اين دوره از جشنواره حضور 71 اثر از شهر تهران ، حضور بيش از 45 فيلمساز زن در بخش مسابقه جشنواره و نيز نمايش 25 ساعت فيلم در روز هاي برگزاري جشنواره است.

معرفي بخش هاي مختلف جشنواره:

مسابقه سينماي ايران:
اين دوره از جشنواره فيلم " پروين اعتصامي" در بخش هاي زير برگزار مي شود:
بخش نيلوفر زرين : مختص زنان فيلم ساز با موضوع آزاد و مردان فيلم ساز با موضوع زن 
بخش نيلوفر سيمين : مختص زنان فعال در رشته هاي تخصصي سينما از دست اندركاران فيلم هاي شركت كننده در بخش نيلوفر زرين
بخش ويژه : با موضوع " نقش زن در اقتصاد خانواده " و " زنان سرپرست خانوار "
بخش نگاه نو : با موضوع " نقش زن در تحكيم بنياد خانواده " و " تاثير مادر ايراني – اسلامي در تربيت فرزندان"
بخش پروين اعتصامي: با موضوع "اشعار و انديشه هاي بانو پروين اعتصامي"
بخشبانوي قهرمان ايراني: ايراني با موضوع "زنان قهرمان ايراني در عرصه هاي ورزش، دانش، پژوهش، فلسفه،علوم  ديني و تربيتي، فرهنگ و هنر و اسطوره هاي انقلاب و دفاع مقدس"
بخش ويژه پيامبر اعظم (ص): با موضوع " سيره نبوي "

مسابقه بين الملل:
اين بخش با موضوع" اهميت خانواده از منظر اديان توحيدي " در 3 بخش، ويژه ( با موضوع " اشعار و انديشه هاي بانو پروين اعتصامي" ) جايزه بزرگ و بهترين فيلم برگزار مي شود.

دستاوردهاي بخش مسابقه بين الملل:
ارسال بيش از 400 اثر از بيش از 22 كشور جهان به دبير خانه جشنواره كه از جمله آنها مي توان به آمريكا، ايرلند، روماني، هلند، فنلاند، اسپانيا، استراليا، انگلستان، دانمارك، جمهوري چك، ژاپن، لبنان، هند، و يمن و كشورها همسايه از جمله عربستان، تركيه، ارمنستان و تاجيكستان اشاره  داشت. 

نظرسنجي جشنواره فيلم پروين اعتصامي 
نظرسنجي اين دوره از جشنواره فيلم پروين اعتصامي با اين پرسش  كه" به نظز شما كدام بازيگر زن سينماي ايران ( نسل دوم و سوم) در ايفاي نقش هاي متفاوت، از بيش از 60 چهره فرهنگي و هنري صورت گرفته است كه نتايج آن به زودي اعلام خواهد شد و در اين ميان ترانه عليدوستي ، ليلا حاتمي و نگار جواهريان بالاترين امتياز را كسب كردند.

مراسم افتتاحيه :
آيين افتتاحيه هفتمين جشنواره فيلم پروين اعتصامي يكشنبه 29 بهمن ماه در محل سينما تك موزه هاي معاصر ايران  با حضور چهره هاي فرهنگي و سينمايي و اهالي رسانه راس ساعت 18 برگزار مي شود.
نمايش فيلم هاي اين دوره از جشنواره فيلم پروين اعتصامي از تاريخ 30 بهمن ماه الي 3 اسفند ماه از ساعت 9:30  الي 20 در سينما تك موزه هاي معاصر ايران  برپا مي شود.

مراسم اختتاميه و معرفي برگزيدگان :
آيين اختتاحيه هفتمين جشنواره فيلم پروين اعتصامي جمعه 4 اسفند ماه راس ساعت 18 در سالن آفتاب تالار ايوان شمس با حضور وزير ارشاد و مسولان سينمايي و اهالي فرهنگ و هنر رسانه برگزار خواهد شد./ص


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار