علت تصمیم مغرضانه هیئت اجرایی IOC مبنی بر حذف کشتی از المپیک 2020 چیزی فراتر از کاهش هزینه های میزبان است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اعضای هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک روز گذشته در جلسه ای تصمیم به حذف ورزش پرطرفدار و قدمت دار کشتی از رقابت های المپیک 2020 گرفتند.

آنها اعلام کردند هدف اصلی شان کاهش هزینه های کشورهای میزبان است که با اولین نگاه عمیق می توان به دروغین بودن ماهیت این بهانه پی برد.

این تصمیم دنیا و طرفداران ورزش را در این مدت کوتاه به حیرت وا داشته است چراکه کشتی در 180 کشور دنیا به صورت حرفه ای دنبال می شود و در اکثر این کشورها ورزش اول محسوب می شود.

می توان گفت: اصلی ترین دلیل حذف ورزش اول کشورمان از رقابت های المپیک، سیاست غیر ورزشی و تحت لابی های IOC است.

کشتی سالهاست هیچ نماینده ای در بین اعضای این هیئت اجرایی ندارد و کسی در آن میان نبوده که از این ورزش دفاع کند.

این هیئت پانزده نفره به ریاست جیک راگ اکثراً از کشورهایی هستند که یا کشتی ندارند و یا کشورشان تابه حال موفقیت های چندانی در این رشته کسب نکرده اند.

نائب رئیسان این هیئت از چین، سنگاپور، موراکو و انگلیس هستند که به غیر از چین که در جدول کلی کسب مدال های قهرمانی جهان از بین 58 رده در مکان سیزدهم قرار دارد دیگر کشورها چنان ضعیفند که در بین 58 رده حتی رتبه آخر را نیز کسب نکرده اند این موضوع در ارتباط با دیگر اعضای این هیئت نیز صادق است.

آنها ملیت‌هایی از استرلیا، آفریقایی جنوبی، سوئد، تایوان، ایرلند آلمان، اسپانیا، اوکراین و گواتمالا دارند که این کشورها اکثرا یا کشتی ندارند و یا در رده‌های بسیار پایین جهانی قرار دارند.

بطور حتم برای آنها مهم است که هم، رشته‌ای که در آن مدالی ندارند را حذف کنند و هم‌ چندتایی از مدال آوران دنیا را که یارای رقابت با آنها ندارند را کنار بزنند.

IOC مدعی شد کاهش هزینه‌های مالی از اهداف اصلی آنهاست و این در حالی است که کشتی هرگز ورزش هزینه‌سازی نیست و می‌توان آنرا به راحتی در استادیوم‌های جودو و تکوواندو نیز برگزار کرد. اعضای این هیئت، کشتی را به عنوان ورزش اول بلوک شرق حذف کردند و به جای آن قرار است رشته های غربی مثل راگبی و گلف را به المپیک 2016 اضافه کنند. رشته‌هایی که تماشاگران و طرفداران بسیار محدود دارند و کشورهای بسیار کمی هستند که در آنها پیشرفت کرده و امید قهرمانی دارند.

اما چرا این رشته‌ها به خصوص راگبی آمریکایی توانسته‌اند به المپیک راه یابند؟ چند کشور است که در این رشته پیشرفت کرده و در حد راهیابی به المپیک است؟ آیا علت علاقه‌ی شدید جیک راگ رئیس IOC به این ورزش و سابقه حضور وی در این ورزش در پیوستن آن به المپیک هیچ نقشی ایفا نکرده است؟

هدفIOC به طور قطع چیزی فراتر از مسائل مالی است. آنها ورزش اول کشورهایی چون ایران، روسیه، گرجستان و آذربایجان را از حضور در المپیک 2020 محروم کرده‌اند. ورزشی که سابقه‌ای طولانی در المپیک های مدرن و باستانی دارد./زر

برچسب ها: المپیک ، کشتی ، طرفدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
فرزند ایران زمین
۲۰:۵۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
باتمام وجود از وطنم و ورزش ملی کشورم,کُشتی دفاع میکنم.کشتی زیباترین ورزش دنیاست و تنها کسانیکه زیبایی حقیقی رادرک نمیکنند یا طاقت دیدنش راندارند,دست به چنین کاری میزنند.زنده باد ایران,زنده باد کُشتی وزنده بادجهان پهلوان تختی
Iran (Islamic Republic of)
فریدون عزت پود اصل
۲۰:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
کشتی حتما باید در المپیک 2020 `بایدباشد
آخرین اخبار