طرح بهینه سازی سامانه كنترل و اندازه گیری ایستگاه تزریق گاز مارون با حضور احمد قلعه بانی، معاون وزیرنفت و مدیرعامل شركت ملی نفت ایران عصر پنج شنبه راه اندازی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ روابط عمومی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در این طرح كه طراحی، امور مهندسی و نصب آن از سوی كارشناسان و متخصصان داخلی صورت گرفته است، یك سامانه جدید و روزآمد جایگزین سیستم قدیمی شد.

این طرح در مدت سه سال و با هزینه ای حدود 70 میلیارد ریال انجام شد و با راه اندازی سامانه جدید، هزینه های صرف شده در زمان كمتر از دو سال به دلیل استفاده بهینه از ادوات، منابع انسانی و كم شدن وقفه های ناخواسته جبران می شود.

برنامه كاربردی سامانه جدید (CM) از سوی كارشناسان اداره نگهداری و تعمیرات شركت بهره برداری نفت و گاز مارون و یك شركت مهندسی داخلی طراحی شده است.

از توانمندی های این سامانه می توان به كنترل فرآیند ایستگاه، پایش و كنترل توربین‌ها و كمپرسورهای گاز، حفاظت از توربین‌ها در مقابل لرزش های مخرب، انجام پایش‌های وضعیت توربین‎ها به صورت آنلاین و انجام خودكار عملیات اطفای حریق به صورت هوشمند اشاره كرد.

از مزیت های دیگر این سامانه، كاهش چشمگیر وقفه های عملیاتی ناشی از ناكارآیی تجهیزات و سیستم كنترل و كاهش قابل توجه زمان رفع عیب است.

افزایش دقت در اندازه گیری و كنترل پارامترهای مهم فرآیندی توربوكمپرسورها با نصب سامانه كنترل قابل برنامه ریزی شده و حفاظت كامل و پایدار از ماشین آلات با نصب سامانه پایش آنلاین وضعیت و تعویض شیرهای كنترل و ادوات اندازه گیری مهم ایستگاه، از دیگر نتایج مثبت پیاده سازی و استفاده از سامانه جدید محسوب می شود.

سامانه كنترل CM برای نخستین بار در واحدهای صنعتی مناطق نفت‎خیز جنوب به كار گرفته شده است و در تمام مراحل نصب آن، ایستگاه تزریق گاز در مدار عملیات قرار داشت.

ایستگاه تزریق گاز مارون، از مهم ترین تاسیسات مناطق نفت خیز جنوب است كه در حوزه عملیاتی شركت بهره برداری نفت و گاز مارون قرار دارد.

این ایستگاه دارای پنج ردیف توربوكمپرسور فشار قوی و پنج ردیف توربوكمپرسور فشار ضعیف با مجموع ظرفیت تزریق روزانه یك میلیارد و 400 میلیون فوت مكعب گاز است.

شركت بهره برداری نفت و گاز مارون با وسعتی افزون بر یك هزار و 400 كیلومتر مربع، راهبری عملیات تولید از میدان های مارون، كوپال و شادگان را به عهده دارد./س
برچسب ها: بهینه ، گاز ، مارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.