به گفته ی رئیس سازمان غذا و دارو وضعیت بازار دارویی موجود راضی کننده نیست و ما اجازه نمي دهيم که دارو دست آویز سود جویی های اقتصادی شود.

  دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو امروز در حاشیه ی مراسم تولید هورمون رشد مایع به شکل قلم برای اولین بار در ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در حال حاضر 95 درصد داروهای وارداتی ما از کشورهای اروپایی و از شرکت های معتبر اروپا وارد کشور می شوند، وقتی دارو در داخل کشور تولید شود به خصوص در شرایطی که در تحریم قرار داریم دارو راحتتر در دسترس مردم قرار خواهد گرفت و بیشترین مزایا را برای مردم کشور در پی خواهد داشت.

 وی در خصوص اينكه چرا داروهای تولید داخل با برند های مختلف خارجی در بازار دارویی موجود هستند عنوان کرد: سعی می کنیم داروی تولید داخل به نحوی باشد که از نظر کیفیت و کمیت پزشک و بیمار را راضی کند.

در شرایط حاضر ممکن است با کمبودهایی مواجه شویم بنابراین برای اینکه مردم آسیب نبینند در تلاش هستیم که از طریق برخی شرکت های دارویی که مجوز دارند بعضی از اقلام دارویی را به صورت موقتی خریداری و وارد بازار دارویی کشورمان کنیم .

وی با تاکید بر اینکه خود ما از وضعیت دارویی موجود راضی نیستیم اظهار داشت: سعی خواهیم کرد این موضوع را کنترل کنیم تا دارو دستاویز سودجویی های اقتصادی نشود چراکه دارو تنها به معنای سود و پول نیست و کسانیکه از این داروها استفاده می کنند بیمار و نیازمند هستند به همین جهت از تولید کنندگان درخواست کردیم تا مراقب کالاهای ضروری و سلامت محور که جایگزینی برای آنها ندارند باشند.

وی در خصوص اینکه برخی پزشکان با شرکت های دارویی برند سازی می کنند تصریح کرد: این یک خلع حوزه ی دارو است که ما در حال حاضر این موضوع را به طور جدی بررسی می کنیم.از جامعه ی پزشکی با توجه به شرایط تحریم امروز انتظار همکاری داریم برای مقابله با این امر سازمان غذا و دارو کمیته ای تشکیل داده تا گایدلاین هایی برای تجویز دارو برای بیماری های مختلف تدوین شود تا داروها در یک پروسه ی مشخص در زمینه ی بیماریهای مورد نیاز مصرف شوند.

شیبانی در پایان در خصوص اینکه چرا در برخی از شهرستان ها داروهایی مورد نیاز بیماران خاص وجود ندارد و آنها باید برای تهیه داروهایشان به استان های دیگر و تهران مراجعه کنند خاطرنشان کرد: تا به حال چنین موردی به من گزارش نشده است اما برای توزیع داروی بیماران خاص با نظارت دانشگاه های علوم پزشکی در هر استان برخی داروخانه ها را مسئول توزیع این داروها کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو یاد آور شد: که در چند ماه اخیر هیچگونه افزایش قیمت دارو در کشور نداشتیم./ح

برچسب ها: دارو ، اقتصاد ، رونمایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار