دولت اسپانيا که با رکود شديد اقتصادي دست به گريبان است تدابير مختلفي را به ويژه در زمينه مسکن براي حل بحران در پيش گرفته که اين تدابير با مخالفت‌هايي مواجه است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه خبري فرانس 24، به دنبال بحران مسکن که در اواخر سال 2007 و اوايل 2008  رخ داد حدود 9 هزار  ملک در اسپانيا بدون صاحب ماند و اکنون دولت اسپانيا تلاش مي کند نحوه واگذاري آنها را به روس هاي ثروتمند تسهيل کند.

بر اساس طرح دولت اسپانيا، روسها در ازاي خريد خانه هايي که قيمت شان معادل يا بيشتر از 160 هزار يورو باشد مجوز اقامت در اسپانيا را دريافت خواهند کرد.

روسها  در فاصله ماههاي ژانويه تا سپتامبر سال گذشته بيش از 2500 ملک در اسپانيا خريداري کرده اند. و به اين ترتيب از سرمايه گذاران آلماني پيشي گرفته اند.

يک کارشناس املاک اسپانيايي مي گويد: مشکل بزرگ ما اين است که اسپانيايي ها اعتبار ملکي دريافت نمي کنند و اکنون بيشتر مشتريان ما روس‌ها هستند. آنان با مبلغي که براي خريد آپارتمان در حومه پر جمعيت مسکو کافي است مي توانند در سواحل اسپانيا آپارتمان زيبايي خريداري کنند. در اسپانيا يک ميليون واحد مسکوني خالي وجود دارد و دولت در اين شرايط، اوضاع را براي خريداران روس آسان کرده است.

اين قانون هم از لحاظ اخلاقي و هم حقوقي مخالفاني دارد. مخالفان مي گويند چگونه مي توان بين متقاضيان اقامت در اسپانيا تبعيض قائل شد، آن هم تبعيضي که فقط معيار آن پول است.

در حال حاضر روس‌هايي که در اسپانيا ملک خريداري مي کنند فقط به مدت سه ماه مجوز اقامت گردشگري دريافت مي کنند اما آنان اميدوارند وعده دولت اسپانيا در خصوص اعطاي مجوز اقامت دائم عملي شود. گروه ديگري که ممکن است به خريد ملک در اسپانيا براي دريافت مجوز اقامت علاقه مند شود چيني ها هستند.

با توجه با سوء استفاده هاي مالي که اخيرا در اسپانيا افشا شده است مخالفان دولت نگرانند که واگذاري املاک به خارجي ها  نيز عاملي براي سوء استفاده مالي و پولشويي تبديل شود.

برچسب ها: روس ، اسپانیا ، ملک ، اقامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار