وزارت امور خارجه سوریه امروز (جمعه) با ارسال نامه به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیر کل این سازمان، ترکیه را به تلاش برای منع مخالفان سوری از پذیرفتن طرح بشار اسد رئیس جمهوری سوریه متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران:به نقل از العالم به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، وزارت امورخارجه سوریه در نامه اعتراضی خود آورده است: ترکیه دشمنی خود با سوریه را افزایش داده است و مجدانه تلاش می کند که برخی مخالفان سوری را از پذیرفتن طرح بشار اسد برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه منع کند .  

وزارت امور خارجه سوریه نقش ترکیه را مخرب توصیف کرد و افزود: ترکیه برخلاف قانون بین الملل همچنان به دخالت مستقیم و غیرمستقیم خود در امور داخلی سوریه ادامه می دهد که این امر صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر می اندازد.

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه نامه خود آورده است که دولت آنکارا خاک ترکیه را به مخفیگاه و آموزشگاه نظامی گروه های تروریستی از جمله القاعده و جبهه النصره تبدیل کرده، از این گروه ها حمایت مالی و تسلیحاتی می کند و در نهایت آنها را برای جنگ با ارتش و مردم سوریه به داخل این کشور می فرستد.

گفتنی است بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز 6 ژانویه 2013 طرحی را برای حل مسالمت آمیز بحران این کشور پیشنهاد کرد؛ این شامل برگزاری مذاکرات ملی و برگزاری همه پرسی درباره بیانیه پایانی آن، تشکیل دولت فراگیر و برگزاری انتخابات پارلمانی است .

مخالفان سوری طرح بشار اسد را نپذیرفتند ولی احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی  معارض پس از ناکامی شورشیان در پیشروی به سمت دمشق و گسترش حضور خود در شهرهای مهم و تاثیرگذار، آمادگی خود را برای مذاکره به شرط کناره گیری نظام بشار اسد از قدرت اعلام کرد و دولت دمشق نیز هفته گذشته آمادگی خود را برای مذاکره با مخالفان بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرد.

ترکیه احساس می کند علی رغم سرمایه گذاری سنگین در سوریه و ویرانی زیرساخت های اصلی این کشور، ورود مخالفان به مذاکره با نظام حاکم، در حقیقت شکست همه این سرمایه گذاری ها است و از این رو تلاش می کند با تحریک شورشیان مسلح از یک سو جهت تشدید عملیات نظامی و تهدید مخالفان سیاسی به قطع حمایت های مختلف، موضوع مذاکره دولت و مخالفان را ناکام بگذارد.

گفتنی است که در صورت شروع مذاکرات سوری - سوری، در حقیقت آخرین میخ به تابوت حزب عدالت و توسعه ترکیه و سرنوشت سیاسی رهبران این حزب به دلیل هزینه گزاف و بی نتیجه در سوریه زده خواهد شد.
برچسب ها: اعتراض ، دمشق ، آنکارا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار