بامداد روز یکشنبه بیست و نهم بهمن سیاره گریز پای منظومه شمسی، عطارد در بهترین شرایط رصدی قرار می گیرد و ناظران زمینی می توانند آن را به راحتی در آسمان رصد کنند.

سارا توده زارع پژوهشگر نجوم در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کشیدگی اجرام کهکشانی مربوط به سیارات داخلی که شامل سیاره عطارد و زهره می شود است این سیارات به دلیل اینکه بین خورشید و زمین قرار دارند با نام سیارات داخلی معرفی می شوند  زمانی که سیارات به بیشترین فاصله جدایی از خورشید برسند، کشیدگی می گویند .
 
وی تاکید کرد:کشیدگی به دو نوع غربی و شرقی تقسیم می شود که در کشیدگی غربی سیاره پیش از طلوع خورشید در بیشترین ارتفاع از افق قرار گیرد اما در کشیدگی شرقی سیاره پس از غروب خورشید در بیشترین ارتفاع از افق خواهد بود که در لحظه کشیدگی سیارات بهترین زمان برای رصد سیاره فراهم می شود  زیرا ناظر زمینی به دلیل فاصله گرفتن سیاره از خورشید می تواند به راحتی آن را در آسمان یافته و رصد کند.
 
توده زارع گفت: هر چه جرم کهکشانی از افق ارتفاع می گیرد دارای بیشترین کشیدگی می باشدودر هنگام وقوع کشیدگی می توانیم شاهد بیشترین مدت مکث سیاره در آسمان شب زمین باشم  به طوری که طبق تحقیقاتی که تا کنون انجام شده بیشترین مقدار کشیدگی برای سیاره عطارد 28 درجه و برای زهره 48 درجه تخمین زده شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: سیاره عطارد با سرعت بالایی در مدار خود در حال چرخش میباشد و منجمان نمی توانند آن را به راحتی شکار کرده و رصد کنند به همین دلیل در هنگام کشیدگی زمان را از دست نمی دهند و این سیاره را به راحتی رصد و مورد بررسی قرار می دهند.
 
توده زارع تاکید کرد: ساعت یک بامداد روز یکشنبه سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی که میزان آن  1/18 درجه و با ارتفاع 16 درجه از افق پس از غروب خورشید است قرار خواهد گرفت./ع2
برچسب ها: رصد ، سیاره ، آسمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار