در نشست روزهای فرهنگی ترکیه در ایران به ضعف در روابط فرهنگی شایسته در سالهای اخیر اشاره شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی  باشگاه خبرنگاران؛ نشست روزهای فرهنگی ترکیه در خانه هنرمندان ایران ظهر امروز با حضور "اومیت یاردیم" سفیر فرهنگی ترکیه در ایران، "اهمت یاکوپ" رایزن فرهنگی ترکیه، "محمد سرهنگی" مدیر عامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


"اومیت یاردیم" سفیر فرهنگی ترکیه در ایران در این نشست گفت: موضوع فرهنگی و ارتباطات فرهنگی نیاز به زمان زیادی دارد اما یکی از مهم‌ترین بخشهای و فضاهای همکاری فضای فرهنگی است.
وی اظهار داشت: در قالب روزهای فرهنگی ترکیه اطلاعاتی در این هفته صورت می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: این فعالیتهای فرهنگی را به عنوان فعالیتهای فرهنگی سمبلیک ارزیابی می‌کنم و به همین دلیل است که نمایشگاههایی در خانه ایران برگزار می‌شود.
سفیر فرهنگی ترکیه خاطرنشان کرد: از زمانیکه از فرهنگ و هنر نکاتی بیان می‌شود تاریخی هزار ساله از هنر کشورهای مختلف است.

*فرهنگ و هنر بیان تاریخ هزار ساله کشورها است

وی در ادامه تصریح کرد: زمانیکه صحبت از ادبیات هنر و فرهنگ ترکیه و یا ایران می‌شود خیلی دو مقوله جدا از هم نیستند، در حقیقت این دو عنصر (ترکیه و ایران) با یکدیگر در تعامل بودند و از همدیگر تاثیرگرفته‌اند، بنابراین زمانیکه صحبت از فرهنگ می‌کنیم صحبت از فرهنگی می‌کنیم که با تاثیر از یکدیگر پیش رفته‌اند و در تعامل بین یکدیگر بوده‌اند.
وی در ادامه گفت: شاید هزار سال قبل نیاکان با فعالیتهای فرهنگی آنها بیشتر از ما بوده یا به عبارتی نمی‌توان گفت تعاملات آنها ضعیف‌تر از ما بوده است.
سفیر ترکیه گفت: کتابی که در آن دوران در ترکیه به چاپ می‌رسید در ایران نیز ارائه می‌شد و این نشان از تحقق تعاملات ایران و ترکیه حوزه‌ها هم شاهد می‌شد.

**فعالیتهای فرهنگی دوره معاصر کافی نبوده است

وی گفت: فعالیتهای فرهنگی این دوره، خیلی کافی نیست چرا که با توجه به تاریخچه فرهنگی بسیار غني که بین دو کشور وجود دارد باید در نقطه‌ای فراتر از نقطه‌ای که در حال حاضر قرار داریم صورت گرفته باشد.
وی گفت: البته امیدوارم همین فعالیتها ما را برای گسترش دو کشور تشویق کند.

**سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری بین کشور‌هاست 

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در این نشست گفت: یک کشور توسعه‌یافته کشوری است که بر‌مبنای فرهنگ حرکت می‌کند، در جهانی که همه کشورها به یکدیگر نزدیک شوند باید در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت بیشتری داشته باشیم.
وی گفت:  سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همکاری نزدیک بین کشورهای دولت و مسلمان بوده است و خوشحالیم که روزهای فرهنگی ترکیه را در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کنیم.
وی اظهارداشت: در زمانه حاضر مرزها نیستند که دوستی کشورها را ایجاد می‌کنند بلکه مناسبات فرهنگی است که کشورها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر نتوانستیم سطح روابط فرهنگی را به اندازه شایسته و لازمه برسانیم ارتباط و نزدیکی ترکیه به قدری است که چنین به نظر می‌رسد که فعالیت بهتری در این زمینه (ارتباط فرهنگی با ترکیه) صورت نگرفته است.
وی تصريح كرد: برنامه‌های متنوعی در این روزهای فرهنگی ارائه شده است و نماشگاه‌های متعددی در ارتباط با فرهنگ و هنر در خانه هنرمندان ایران صورت می‌گیرد.

*نمایشگاههای عکس ترکیه در ایران

"آهمت یاکوپ ارکیلیچ" رایزن فرهنگی ترکیه در ایران نیز گفت: یکی از برنامه‌هایی که در این روزهای فرهنگی برگزار می‌شود روزهای فیلم است سه فیلم با عنوان.
وی اظهار داشت: نمایشگاههای عکس در روزهای فرهنگی ترکیه در خانه هنرمندان ایران در زمینه شهر‌هایی که نزدیک به مرز ایران است برگزار خواهد شد.

*مولانا فردی است که در عرش قرار دارد

در حاشیه این نشست به نبود مولانا در این روزهای فرهنگی اشاره شد و سفیر ترکیه در این ارتباط گفت؛ مولانا فردی است که در عرش قرار دارد بنابراین با توجه به نشست مولانا نمی‌خواستیم در این روزهای فرهنگی ترکیه تنها کمی به مولانا بپردازیم.
وی گفت: نمی‌توانستیم "مولانا" را نادیده بگیریم اما با ایوان دارای هنرمندان چهره مشترک هستیم که می‌توانیم به آن بپردازیم.
مدیر‌عامل خانه هنرمندان ایران نیز در این زمینه گفت: در خانه هنرمندان ایران بیشتر تلاش خواهیم کرد به برنامه‌های معاصر و جریانات معاصر بپردازیم./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.