باهنر در نشست خبري با اصحاب رسانه عنوان کرد

رايزني جبهه پيروان با ساير احزاب اصولگرا براي احياي جبهه متحد

نايب رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در نشست خبري با اصحاب رسانه به تشريح ديدگاه‌هاي خود درباره مسائل سياسي روز پرداخت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا باهنر" صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبري با اصحاب رسانه، با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپيمايي 22 بهمن اظهار داشت: به تعبيري مي‌توان گفت که بهمن امسال، بسيار سنگين بود و علي‌رغم اين که مردم از برخي فشارها رنج مي‌بردند، نشان دادند که به اصل نظام اعتقاد و اميد دارند.

نايب رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: مسئولان نيز در اين شرايط بايد تمام توان خود را در جهت خدمت به مردم و حل مشکلات آنان به کار گيرند.

* سياست راهبردي جبهه پيروان در انتخابات، تلاش براي وحدت حداکثري ميان اصولگرايان است

باهنر در پاسخ به سوالي درباره احتمال احياي جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات آتي رياست جمهوري گفت: سياست راهبردي جبهه پيروان در انتخابات، تلاش براي وحدت حداکثري ميان اصولگرايان است و جبهه متحد اصولگرايي نيز در انتخابات مختلف با ساز و کارهاي متفاوتي شکل گرفته است.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين، انتخابات آتي را سه قطبي دانست و ادامه داد: يک قطب انتخابات، اصلاح طلبان هستند که فعالند، اما مطابق آخرين اخبار، آنان هنوز به يک نقطه مشخص نرسيده‌اند.

وي در ادامه، قطب دوم را مربوط به جريان انحرافي دانست و افزود: جريان انحرافي نيز در انتخابات فعال‌ است و تلاش دارند تا شعار آنان هماهنگ با دولت باشد؛ اگر چه رئيس‌جمهور اعلام کرده است که دولت براي انتخابات موضع‌گيري نمي‌کند، اما برخي مذاکرات و اعمال را مي‌توان به فعاليت‌هاي انتخاباتي ترجمه کرد.

* جبهه پايداري در انتخابات به دولت نزديک مي‌شود

باهنر قطب سوم رقابت‌هاي انتخاباتي را مربوط به اصولگرايان دانست و گفت: اصولگرايان در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نشان دادند که در دو جبهه با يکديگر رقابت مي‌کنند و اين دو جبهه براي انتخابات آتي فعال است؛ البته برخي تحليل‌ها نيز مي‌گويد که جبهه پايداري، احتمالا به دولت نزديک مي‌شود و يک جبهه را تشکيل مي‌دهند.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اين که آيا ائتلاف 1+2 مي‌تواند زمينه‌ساز شکل‌گيري کميته 8+7 باشد يا خير گفت: ائتلاف 1+2 بخشي از ظرفيت اصولگرايي است، اما همه ظرفيت نيست؛ اگر اعضاي اين ائتلاف بخواهند اصولگرايان را در خود منحصر کنند قاعدتا يک اشتباه استراتژيک کرده‌اند و بايد ديگر کانديداها را به حضور در اين ائتلاف دعوت کنند و با طراحي فرآيندي با يکديگر به تفاهم برسند.

وي در پاسخ به سوال ديگر باشگاه خبرنگاران مبني بر اين‌که آيا با اعضاي کميته 8+7 و يا ساير احزاب اصولگرا درباره شکل‌گيري مجدد جبهه متحد، رايزني کرده‌ايد يا خير اظهار داشت: مذاکرات ما با تشکل‌ها، گروه‌ها و کانديداهاي اصولگرا در اين باره ادامه دارد و جبهه پيروان نيز با هدف وحدت صددرصد با اصولگرايان وارد رايزني شده‌اند؛ البته ممکن است اين وحدت صددرصدي به دست نيايد، اما ما تلاشمان را مي‌کنيم.

نايب رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به سوالي درباره کانديداتوري‌اش در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري تصريح کرد: جبهه پيروان متشکل از 15 تشکل است و در هر انتخابات، حرف جدي براي گفتن داشته است. ما براساس يک مکانيزم از تشکل‌هاي زيرمجموعه اين جبهه خواستيم تا کانديداي مدنظر خود را به شوراي مرکزي معرفي کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: تشکل‌هاي زيرمجموعه جبهه پيروان در نهايت، 7 الي 8 کانديدا را معرفي کرده‌اند و ما نيز تلاش داريم اين 7 يا 8 نفر به سه کانديدا تقليل دهيم.

باهنر گفت: برخي از تشکل‌ها از جمله نمايندگان ادوار و جامعه اسلامي مهندسين و برخي از تشکل‌هاي ديگر ،نام بنده را به عنوان کانديداي خود اعلام کرده‌اند؛ البته اين مسئله تفاهمي دو طرفه نبوده است و بنده نيز فعلا قصدي براي حضور در انتخابات ندارم و بايد صبر کنيم تا فضا به پيش برود.

دبير کل جامعه مهندسين با بيان اين‌که جبهه پيروان سعي دارد تا کانديداي مقبول، متعهد و مدير را به مردم معرفي کند، افزود: ما فضاي آينده را بسيار روشن مي‌بينيم، اما بايد سعي کنيم يک تيم قوي را به مردم معرفي کنيم.

* هاشمي کانديداي انتخابات نمي‌شود

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره احتمال حضور هاشمي در انتخابات تصريح کرد: تحليل من اين است که هاشمي، کانديداي انتخابات نمي‌شود و اگر قرار باشد نظر مشورتي نيز به وي بدهم، مي‌گويم کانديدا نشود، اما هاشمي در گردهمايي گروه‌هاي اصلاح‌طلب و ميانه نقش دارد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌که اگر اصلاح‌طلبان با يک کانديدا واحد وارد عرصه شوند آيا ممکن است که اصولگرايان نيز با کانديداي واحد وارد انتخابات شوند، اظهار داشت: اين مسئله طبيعي است که هر چه رقبا به يک کانديداي واحد نزديک‌تر شوند به عنوان عاملي تحريک‌کننده براي سايرين محسوب مي‌شود.

وي با بيان اين‌که جبهه پيروان صحنه انتخابات را رصد مي‌کند، ادامه داد: ممکن است در رصد کردن مسير انتخابات، اتفاقاتي رخ دهد که ما در جبهه پيروان تصميمات خودمان را اصلاح کنيم.

باهنر ادامه داد: اگر بخواهم به گمانه‌زني‌هاي حضور افراد در انتخابات، اعداد کمي اختصاص دهم مي‌گويم که 20 درصد از اين گمانه‌زني‌ها قبل از ثبت نام و در رسانه‌ها شکل مي‌گيرد و 20 درصد ديگر از زمان ثبت نام کانديدا تا اعلام تاييد وي توسط شوراي نگهبان است و 50 درصد ساير نيز بعد از اعلام نهايي کانديدا، توسط شوراي نگهبان است.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌که آيا هاشمي رفسنجاني در انتخابات حضور خواهد يافت، گفت: آيت‌الله هاشمي در انتخابات حضور نخواهد يافت و توصيه من به او اين است که در انتخابات حضور پيدا نکند. دولت و رئيس آن ظرف مدت 7هفت هشت سال بازي کردند و در اين ميدان رقيب اصلي خود را آيت الله هاشمي رفسنجاني نشان مي‌دادند. من فکر مي‌کنم اين اسب ديگر زين کشش آن بازي را ندارد؛ طبيعي است که دولت به دنبال قطبي ديگر باشد که نقش‌آفريني کند، من توصيه مي‌کنم به آقاي هاشمي که در انتخابات حضور نداشته باشند اما مي‌تواند مديريت کند.

وي ادامه داد: دولت از اين که مشايي کانديدا شود و مورد تاييد شوراي نگهبان باشد نااميد نبوده، اما علايمي که نشان مي‌دهد بيانگر اين است که از مشايي به عنوان کانديداي خود حمايت مي‌کنند.

* پرونده اصلاح‌طلبان با فتنه‌گران يکي نبود

نايب رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري تصريح کرد: من هميشه پرونده اصلاح‌طلبان را با فتنه، يکي نمي‌دانستم و معتقدم که تعداد معدودي از آنان در سال 88 به انقلاب و نظام ظلم کردند، اما زمينه براي حضور اصلاح‌طلباني که در چارچوب قانون اساسي فعاليت مي‌کنند فراهم و ميدان براي آن‌ها باز است.

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين که آيا اصلاح‌طلبان را قطب مقابل دولت مي‌دانيد، پاسخ داد: من همواره تاکيد مي‌کنم که انتخابات آتي انتخاباتي سه قطبي است و هر قطب در مقابل دو قطب رقيب دارد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي مبني بر اين که دولت، مشايي را به عنوان کانديداي خود معرفي و با چه پيش‌زمينه‌هايي او را  مطرح مي‌کند، گفت: در انتخابات رياست جمهوري دوره گذشته نيز هزار نفر ثبت نام کردند، اما اين بر عهده شوراي نگهبان است که اين اتفاق نيفتد. در کشور تعداد معدودي هستند که مي‌توانند بعد از مقام معظم رهبري، شخص دوم مملکت باشند بنابراين در انتخابات رياست جمهوري نبايد به دنبال آن باشيم که فرد پرونده دارد يا خير، بلکه او بايد مدير و مدبر باشد و در انتخابات صلاحيت آن توسط شوراي نگهبان احراز شود و کسي که مورد تاييد قرار نگيرد به معناي اين نيست که فاسق است و يا مشکلي دارد، بلکه احراز صلاحيت براي رياست جمهوري، سخت و دشوار است که در نهايت توسط شوراي نگهبان تاييد مي‌شود.

باهنر در ادامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جمع مردم تبريز گفت: بيانات اخير مقام معظم رهبري در رابطه با مسائل اخير، آن‌قدر شفاف و واضح بود که نياز به تحليل ندارد. اگر ما به سمت آينده بخواهيم نگاه کنيم رسانه‌ها بايد بيشتر نگاه به آينده داشته باشند نه به گذشته، زيرا اين مشکلات را افزون مي‌کند پس ما بايد به آينده نگاه کنيم و چه کار بايد بکنيم که قوا به هم نزديک‌تر شوند. مسئولان اگر تمکين کنند و به قوانين اساسي پايبند باشند هيچ مشکل و بن‌بستي وجود نخواهد داشت که با فرآيند قانون اساسي حل نشود. 

وي با اشاره به اصل 110 قانون اساسي تصريح کرد: يکي از اختيارات مقام معظم رهبري تنظيم روابط ميان قوا است که در اصل 110 قانون اساسي تعيين شده است و اين قانون براي آن است که اگر ميان قوا اختلافي پيش آمد روابط ميان آن‌ها توسط هيئتي به انتخاب رهبري تضمين شود.

وي ادامه داد: اگر شخصي بيش از اختياراتي که قانون اساسي براي او تعيين کرده است قدمي برندارد در اين حالت هيچ مشکلي وجود نخواهد داشت.

نايب رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين که آيا استيضاح وزير کار، درست بود يا خير تصريح کرد: هر قوه سياست‌هاي کلي دارد که بايد تبديل به قانون شود، ما اعتقاد نداريم که کارهاي اجرايي را رئيس قوه مجريه، بدون وزير اجرايي کند، اگر رئيس جمهور اين کار را انجام دهد به مصلحت کشور نيست، بنابراين بايد يک ساز و کار وجود داشته باشد. مسئولان اجرايي بايد دو شرط را داشته باشند؛ مورد تاييد رئيس جمهور و مورد اعتماد مجلس باشند که هيچ‌کدام ازآن‌ها قابل حذف نيست و بايد با تعامل ميان قوه مجريه و مجلس، مسائل حل شود.

* جبهه پايداري جبهه نوپا است که بايد به انسجامي کامل دست يابد

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر حضور جبهه پايداري در انتخابات اظهار داشت: جبهه پايداري جبهه‌اي نوپاست که حرف‌هاي متنوع و متفرقي مي‌زنند و مي‌توانند به يک نقطه انسجام برسند، اما هنوز به آن نقطه انسجام نرسيده‌اند؛ انسجام کامل و جامعي براي آن‌ها وجود ندارد، بلکه آن‌ها بايد ارتباط خود را با ديگران مشخص کنند و صريح و شفاف در مورد انحراف موضع داشته باشند. بعضي از آن‌ها مي‌گويند فتنه، جريان نيست.

باهنر ادامه داد: من حدود 25 سال در مجلس در دوران دولت‌هايي هم چون آيت‌الله هاشمي رفسنجاني،‌ موسوي، خاتمي و احمدي‌نژاد بوده‌ام؛ به ياد نمي‌آورم که هيچ‌گاه اختلافات ميان مجلس و دولت در اين حد بوده باشد؛ علت آن هم اين است که برخي‌ها اختياراتي طلب مي‌کنند که در حد قانوني آن‌ها نيست. هر قوه بايد بنابر اختياراتي که قانون براي آن مشخص کرده است، مشکلات را حل کند.

دبير کل جامعه اسلامي مهندسين در ادامه  بيان کرد: در کشور ما مشکلي که وجود دارد اين است که حزب قدرتمند پاسخگو نداريم، چون حزب در کشور ما وجود ندارد جريان شکل گرفته است که انسجام حزبي ندارد. در جريان اصلاح‌طلبان کساني هستند که خود را اصلاح‌طلب مي‌دانند، اما خود را مکلف به آن‌ها نمي‌دانند، راه حل برون‌رفت از اين مشکل، قدرتمند کردن احزاب کشور است. برخي معتقد هستند که نظام حزبي با نظام ولايتي نمي‌تواند يک جا باشد، اما من اين باور را ندارم.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که آيا جبهه پايداري مي‌تواند قطبي ديگر در انتخابات باشد، اظهار داشت: جبهه پايداري عضو بي‌تاثيري نيست، اما نمي‌توان در کنار سه قطب ديگر باشد.

* جبهه پايداري به عنوان يک قطب محسوب نمي‌شود

وي ادامه داد: جبهه پايداري نيازمند يک وحدت کلمه در ميان سران آن است. آن‌ها بايد هماهنگ و پخته شوند. مي‌توان گفت آن‌ها در انتخابات موثر خواهند بود، اما به عنوان قطب و وزني که مقابل ساير قطب‌ها باشند نخواهد بود.

* دولت بايد بودجه چند دوازدهم را با لايحه بودجه با هم ارائه دهد

باهنر در پايان خاطرنشان کرد: در جلساتي که ميان دولت و مجلس داشتيم به اين جمع‌بندي رسيديم که عيدانه‌اي به مردم بدهيم. البته مجلس تاکيد داشت که اين عيدانه به صورت سبد کالا باشد، اما دولت اين را مصلحت نمي‌دانست؛ امکان بررسي بودجه در اسفند ماه وجود ندارد. دولت و مجلس بايد به دنبال بودجه چند دوازدهم نباشند، چرا که خسارت زيادي را براي کشور دارد.

انتهاي پيام/ش

برچسب ها: احزاب ، باهنر ، هاشمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار