ديوان خطی حافظ شیرازی به خط هنرمندانه عبدالمجيد درويش بهترين شكسته نويس و خطاط معروف قرن 12 هجری قمری یکی از نفایس هنری بی نظیری است که در گنجینه مخطوطات كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی نگهداری ميشود مورد توجه بسیاری از هنرمندان ، خوشنویسان و علاقه مندان به آثار فرهنگی، ادبی و هنری اسلامی قرار دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رئیس اداه مخطوطات سازمانکتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: این نسخه « دیوان حافظ» که تاريخ تحرير آن سال 1170 هجري قمري است كه درسال 1311 شمسی توسط ميرزا رضاخان نائيني وقف كتابخانه آستان قدس رضوی شده ناظم آن شمس الدين محمد حافظ در قرن 8 هجري قمري مي باشد.
فاضل هاشمی با بیان اینکه این نسخه داراي یک سرلوح مذهب و منقش به گلهاي ريز الوان در زمينه زر و لاجوردي و حاشيه دوآن صفحه مزين به تشعير سازي زرين به طرح اسليمي مي باشد افزود: این ديوان به خط شكسته نستعليق، 12 سطري، زبان فارسي، كاغذ نباتي آهار مهره، جلد ساغري مشكي سوخت زرين با نقش ترنج و دو سرترنج و چهار گوشه و حاشيه قلمداني و عطف تيماج قهوه اي، قطع 11*17 س. م و داراي هفت مجلس تصوير خوش قلم وظریف و زیبا مي باشد.
وی با بيان اينكه بين سطور زر اندازي مضرس، حواشي ساير صفحات منقش به گل و برگهاي الوان وتذهیب مي باشد. وی تصریح کرد: تمامی صفحات توسط هنرمند فقید کتابخانه آستان قدس رضوی تزئین به گل و بوته و تذهیب کاری و تشعیر سازی شده است که بر نفاست نسخه افزوده شده وابتداي هر يك از غزليات مزين به كتيبه مذهب و منقش و مرصع است، جدول كشي اوراق به زر و سيلو و شنگرف و لاجورد و كمندكشي به زر و تحرير و مشكي مي باشد
.

یادآوری می شود گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از 85 هزار نسخه نفيس خطي شامل مصاحف شريف منسوب به ائمه اطهار (ع) ، قرآن هاي روي پوست آهو ،كتب و رسائل علمي، فرهنگی وهنری، جلدهاي نفيس روغني، سوخت و معرق، مرقعات هنري و... به عنوان غني‏ترين گنجينه نسخ خطي در منطقه و جهان اسلام بشمار مي‏آيد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.