عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي گفت: عمده‌اي از برنج‌هاي وارداتي، وارد چرخه بازار نشده بلکه از سوي سوداگران در انبارها احتکار شده است تا شب عيد با قيمت بالاتري به فروش برسد.

علي ايرانپور نماينده مردم مبارکه در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، با اشاره به عدم تناسب ميان عرضه و تقاضاي برنج در کشور گفت: عليرغم ادعاي مسئولان براي رسيدن به خودکفايي در توليد برنج، هنوز وضعيت برنج در کشور چندان مناسب نيست و در هفته‌هاي اخير مردم براي دريافت برنج در صف‌هاي طولاني انتظار کشيده و دچار مشکل شده‌اند.  
 
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي افزود: ما ساليانه به حدود سه ميليون تن برنج نياز داريم که 65 درصد آن توليد داخلي و 35 درصد از طريق واردات تأمين مي‌شود که از ابتداي سال جاري تا پايان آذر ماه حدود 900هزار تن برنج وارد کشور شده است اما همچنان در اين زمينه با کمبود مواجه هستيم. 

وي ادامه داد: براساس نظرات کارشناسان اين حوزه، اگر بتوانيم کارخانه‌ها و دستگاه‌هاي برنج‌کوبي در کشور را اِستانداردسازي کنيم، با توليدات داخلي خود، تکافو و نياز مردم را تأمين خواهيم کرد. 

نماينده مردم مبارکه با اشاره به ميزان بالاي ضايعات برنج تصريح کرد: حدود 35درصد از توليد داخلي،‌ هنگام برداشت و در کارخانه‌ها به ضايعات تبديل مي‌شود لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد و کشاورزي تمهيداتي براي استانداردسازي کارگاه‌ها و دستگاه‌ها در نظربگيرند تا با حمايت دولت به خودکفايي در اين حوزه دست پيدا کنيم. 

ايرانپور با اشاره به آمار واردات برنج اظهار داشت: عمده‌اي از برنج‌هاي وارداتي، وارد چرخه بازار نشده بلکه از سوي سوداگران در انبارها احتکار شده است تا شب عيد با قيمت بالاتري به فروش برسد.
 
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي افزود: عدم تناسب عرضه و تقاضاي برنج نشانگر ضعف نظارتي در اين حوزه است لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزيرات حکومتي بايد در اين حوزه وارد شده و با شناسايي انبارهاي احتکار، برنج‌ها احتکار شده را وارد بازار کرده و از گراني‌ بي‌مورد و التهاب در بازار برنج خوددراري کنند. 

وي در پايان خاطر نشان کرد: طبق آمار و ارقام توليد و واردات برنج، حتي يک کيلو برنج در کشور کم نداريم بلکه بايد بر توليد، واردات و نگه‌داري آن در انبارها نظارت لازم را داشته باشيم تا مشکلات کنوني در اين حوزه حل شده و  تداوم نداشته باشد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: برنج ، واردات ، کمبود ، احتکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار