سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت گیوه‌بافی نشلج کاشان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،و به نقل از روابط عمومی این اداره، "حسین یزدان‌مهر" با اعلام مطلب فوق افزود: گیوه‌بافی نشلج(نشلگ) کاشان در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در استان سمنان برگزار شد به ثبت ملی رسید.

به گفته وی، ساخت گیوه مستلزم دو بخش مجزا از هم یعنی رویه و تخت است که در نشلج رویه را زنان می‌بافند و تخت را مردان می‌سازند و منظور از تخت‌کشی ساخت تخت این نوع گیوه است.

یزدانمهر، نشلج را از دیرباز یکی از مراکز مهم تخت‌کشی وگیوه‌بافی معرفی کرد و افزود: گیوه‌های نشلجی در کاشان از شهرت خاصی برخوردار هستند. به همین علت با وجود پا افزارهای مصنوعی که امروزه به بازار آمده هنوز تخت کشان و گیوه‌بافان نشلگی در منزل یا کارگاه خود به ساخت تخت و بافت رویه این نوع گیوه می‌پردازند.

وی ادامه داد: تخت‌کشی در نشلج سابقه دیرینه‌ای دارد. چنان‌که تخت‌کشان نشلج آن را به «گیو» پهلوان افسانه‌ای ایران پسر گودرز، داماد رستم و پدر بیژن ربط می‌دهند که ذکر این گونه قصه‌ها که از سالیان دور و دراز در اذهان مردم مانده و سینه به سینه به نسل امروز رسیده نشان از قدمت دیرینه این صنعت و نیز ریشه فرهنگی آن در نشلج دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تأکید بر نوع معیشت مردم کاشان، نشلج و تمام مناطق تابعه که مبتنی بر کشاورزی، دامداری و مشاغل متروکه‌ای نظیر چاروداری بوده، به ضرورت تحرک فراوان در فصول بهار، تابستان و پائیز که زمان کار و تلاش است سعی می‌کردند از پای افزاری سبک و راحت، مقاوم درعین حال ارزان استفاده کنند.

یزدانمهر افزود: در نشلج هنوز پیرمردان و سالخوردگان در کارگاه کوچک خود که معمولا در کنار منزلشان واقع است با ابزار و وسایل ساده خود به تخت کشی می‌پردازند، همچنین زنان سالخورده و میانسال در کنار شغل قالی بافی و خانه‌داری روی تخته سنگ‌ها و پله‌های کنار کوچه پس کوچه‌ها و میدانگاه‌های نشلج هر چند نفر دور هم می‌نشینند و رویه را به تخت‌های آماده‌ای که از تخت کشان می‌گیرند می‌بافند تا از این طریق قسمتی از بار اقتصاد خانواده را به دوش داشته باشند.

وی با تأکید بر نقش مستقیم زن در امرار معاش و رونق اقتصاد برخی از خانواده‌های گیوه‌باف و تخت‌کش و نیز قدمت و سابقه فرهنگی این اثر که در نقش یک عنصر فرهنگی در افسانه‌ها، ترانه و ضرب‌المثل‌ها نفوذ یافته، حفظ آن را برای ماندگاری این عناصر فرهنگی مهم ضروری دانست و افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بنا بر رسالت فرهنگی خود ثبت ملی این اثر فرهنگی را که بیانگر هویت فرهنگی مردم شهرستان کاشان است در دستور کار خود قرار داد تا ثبت دانش این اثر فرهنگی در فهرست میراث معنوی گامی مؤثر در معرفی و ماندگاری صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان کاشان باشد.


منبع:ایسنا
برچسب ها: گیوه ، کاشان ، ثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.