در حاشیه اجلاس مجمع جهانی وزرای محیط زیست در کنیا٬ یادداشت تفاهم همکاریهای مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد امضا شد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمدجواد محمدی‌زاده قبل از امضای این یادداشت تفاهم در دیدار با آخیم اشنایدر با اشاره با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حفظ محیط زیست٬ خواستار توسعه همکاریهای مشترک در چارچوب مفاد این تفاهم نامه شد.


وی همچنین مقابله با پدیده‌هایی مانند خشکسالی به خصوص در حوزه دریاچه ارومیه ٬ گسترش ریزگردها و آلودگی در شهرهایی مانند تهران و اراک را زمینه‌های مناسبی برای همکاری با برنامه محیط زیست سازمان ملل دانست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که برنامه محیط زیست سازمان ملل در چارچوب پیشنهاد کشورمان برای تشکیل دفاتر زیر منطقه ای ٬ به تشکیل دفتری در تهران کمک کند.

در این دیدار، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نیز ضمن تشکر از تلاش ها و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران٬ آمادگی کامل این برنامه را برای همکاری٬ کمک و مشاوره با کشورمان در راستای اجرای برنامه های زیست محیطی بخصوص در چارچوب یادداشت تفاهم امضا شده ٬ اعلام کرد.

در این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند مشاوره‌های فنی برای آماده سازی وضعیت زیست محیطی ایران به ویژه در حوزه هایی که با چالش های نوظهوری مانند کمبود آب٬ خشکسالی و آلودگی هوا مواجه هستند٬ شناسایی عوامل موثر بر آنها و وسایل مرتبط با دستیابی به خط مشی مناسب برای مدیریت آنها ارائه دهند.

همچنین مشارکت فعال در فرایندی که با چشم انداز جهانی زیست محیطی و ارتقا حاکمیت بین المللی و تقویت برنامه محیط زیست سازمان ملل از دیگر مفاد این یادداشت بوده و نیز اجرای اهداف منطقه‌ای برنامه کاهش پدیده طوفان شن٬ اجرای طرح ها و برنامه مشترک ٬ ظرفیت سازی برای جوامع محلی از دیگر مفاد آن به شمار می رود.

* پیشنهادهای ایران در اجلاس جهانی محیط زیست در کنیا

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی در بیست و هفتمین اجلاس وزرای محیط زیست بیش از یکصد کشور جهان در کنیا، خواستار تقویت ظرفیت‌های انسانی٬ مالی٬ اداری و فنی کشورها برای کمک به برنامه محیط زیست سازمان ملل در راستای حاکمیت مطلوب بین المللی محیط زیست شد.

محمدی زاده گفت: مدیریت منابع انسانی٬ بازنگری مقررات و افزایش بهره وری به نسبت صلاحیت‌ها٬ وظایف و اختیارات نیز حائز اهمیت است لذا عضویت جهانی در شورای حکام یونپ (برنامه محیط زیست سازمان ملل) به عنوان الگوی موفق نظام سازمان ملل متحد٬ بررسی ترتیبات و تقویت مشارکتی را توسط همه بازیگران می طلبد.

 

وی همچنین پیشنهاد کرد به منظور اتخاذ تدابیری جهت اجرای تعهدات ریو + 20 ٬ کمیته هایی با موضوعات مختلف با حضور نمایندگان مناطق مختلف جغرافیایی تشکیل شود تا مسائل و چالش ها به طور کامل مورد تحلیل قرار گرفته و با توجه به نتایج ٬ راه حلهایی ارائه شود.

معاون رئیس جمهور در عین حال پیشنهاد کرد که به منظور تاثیرگذاری موثر تمامی ذینفعان در تمامی سطوح٬ یونپ با مشارکت دولتهای متقاضی ایجاد دفاتر ملی و زیر منطقه ای را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین درخواست کرد  طراحی و تعریف اهداف جدید جهانی در چارچوب « اهداف توسعه پایدار » برای پس از سال 2015 ٬ باید بر مبنای تحلیل٬ ارزیابی و آسیب شناسی نتایج ناشی از دستیابی به اهداف توسعه هزاره صورت پذیرد و نتیجه آن باید به صورت کمی و با تطبیق بر نیازهای منطقه ای تدوین شوند.

محمدی زاده تاکید کرد: اقدامات تشویق آمیز٬ ارتقای مشارکت جهانی٬ ایجاد حس مالکیت برای تمامی کشورها در تقویت سطوح تصمیم سازی٬ هم افزایی اجرای توافقنامه های محیط زیستی و در نهایت تخصیص منابع بر بهبود وضع جاری ٬ مبنای صحیح برنامه ریزی و استقرار حاکمیت مطلوب بین المللی محیط زیست بر اساس اصل « آینده ای که می خواهیم » خواهد بود./ا
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.