يك متخصص گوش و حلق و بيني گفت: ‌زنگ گوش يا وزوز گوش، احساس صدا در گوش يا سر است معمولا به صورت زنگ و به صورت موقت و دائم ايجاد مي‌شود. اين صداها معمولا به صورت ذهني است و خود فرد آن‌ها را حس مي‌كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دكتر امير آب‌آب‌زاده اظهار كرد: در صورتي كه وزوز گوش شديد باشد در شنوايي اختلال ايجاد شده و فرد به سمت افسردگي پيش مي‌رود.

 

وي افزود: ممكن است اين عارضه نشانه‌اي از بيماري‌هايي مانند پيرگوشي، عفونت گوش، اثر بعضي داروها يا سر و صداي شديد باشد. برخي داروها مانند جنتامايسين ممكن است اين عارضه را ايجاد كنند.

 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: جرم و واكس بيش از حد درون گوش نيز ممكن است اين عارضه را در پي داشته باشد كه با پاك كردن گوش مي‌توان آن را حل كرد.

 

وي ادامه داد:‌ براي درمان اين عارضه مي‌توان از روان‌درماني، داروها يا پوشش‌گرهاي گوش استفاده كرد.

 

آب‌آب‌زاده عنوان كرد:‌ براي پيشگيري از اين وزوز گوش بايد از سيگار يا دخانيات اجتناب كرد زيرا سيگار موجب كاهش جريان خون در گوش و افزايش صوت آن مي‌شود.

 

وي گفت: براي پيشگيري از اين عارضه بايد قهوه و چاي به ميزان كم استفاده شود. همچنين به صورت مداوم به صداي بلند گوش داده نشود، افرادي كه مدام از هدفون استفاده مي‌كنند در معرض وزوز گوش و به دنبال آن آسيب شنوايي هستند.

 

اين متخصص گوش و حلق و بيني تصريح كرد: ورزش منظم، جريان خون گوش را افزايش داده و براي سلامت گوش مفيد است. وزوز گوش در افراد چاق شايع‌تر است و بنابراين كنترل وزن مي‌تواند در پيشگيري از اين عارضه تاثير داشته است.

 

وي گفت:‌ تغذيه سالم و استفاده از منابع ويتامين B12، روي، فوليك‌اسيد، سبزي و ميوه نيز مي‌تواند در پيشگيري از وزوز گوش موثر باشد./س

 


برچسب ها: صدا ، وزوز ، گوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.