رسانه هاي محلي روز چهارشنبه اعلام کردند يک سناتور امريکايي گفته است بر اثر حملات هواپيماهاي بدون خلبان امريکايي تا کنون حدود چهار هزار و هفتصد نفر کشته شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، از آن جا که مقامات امريکايي از ارائه هر گونه توضيحي درباره عمليات سري هواپيماهاي بدون خلبان اين کشور در پاکستان، يمن و مناطق ديگر خودداري مي ورزند،‌ آمار دقيقي درباره ميزان تلفات ناشي از حملات اين گونه هواپيماها در دست نيست. 
با اين حال، سناتور ليندسي گراهام، يکي از طرفداران سرسخت استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان توسط ارتش امريکا، آمار و ارقامي را در اين زمينه ارائه داد که با آمار و ارقام ارائه شده از سوي برخي منابع مستقل تفاوت دارد. 
  يک پايگاه اينترنتي به نقل از سناتور گراهام نوشت: هواپيماهاي بدون خلبان ما تا کنون چهار هزار و هفتصد نفر را کشته اند.وي اعتراف کرد در اين حملات گاهي اوقات برخي افراد غيرنظامي نيز کشته شده اند. 
به رغم انتقادات برخي از نمايندگان کنگره امريکا و فعالان طرفدار حقوق بشر از کاربرد هواپيماهاي بدون خلبان توسط ارتش امريکا،‌ گراهام سياست باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا، را در حمايت از استفاده از اين گونه هواپيماها ستود. 
هنوز معلوم نيست که آيا سناتور گراهام اين رقم را با استناد به برآوردهاي دولت امريکا اعلام کرده است يا خير. 
تا کنون منابع خبري مختلف آمار و ارقام متفاوتي را در خصوص تلفات ناشي از استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان توسط امريکا ارائه کرده اند. براي مثال، "بنياد نيو امريکن" اعلام کرده است امريکا از سال 2004 ميلادي تا کنون حدود سيصد و پنجاه عمليات حمله با استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان انجام داده است که اکثر آنها در خلال دوران رياست جمهوري باراک اوباما بوده است. اين بنياد برآورد کرده است شمار تلفات اين حملات بين يکهزار و نهصد و شصت و سه تا سه هزار و دويست و نود و سه نفر است. بنا به اعلام بنياد نيو امريکن،‌ شمار غيرنظامياني که تا کنون بر اثر حمله هواپيماهاي بدون خلبان امريکايي کشته شده اند بين دويست و شصت و يک تا سيصد و پنج نفر برآورد مي شود. 
از سوي ديگر،  يک موسسه تحقيقاتي در لندن نيز شمار افرادي را که از سال 2004 بر اثر حمله هواپيماهاي بدون خلبان امريکايي در پاکستان کشته شده اند بين دو هزار و دويست و بيست و هفت تا سه هزار و چهارصد و پنجاه و هفت نفر اعلام کرده است. اين موسسه تحقيقاتي شمار غيرنظامياني را که طي اين مدت در پاکستان بر اثر حمله اين گونه هواپيماها جان باخته اند بين چهارصد و هفتاد و پنج تا حدود نهصد نفر برآورد کرده است. 





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار