پایان کابوس اسقاط
اگر چه 2 سال از زمان ابلاغ آیین نامه صیانت از خودروهای تاریخی می گذرد اما کابوس اسقاط تا زمانی که شماره گذاری این خودروها برای تردد آزاد، انجام نشود، همچنان برای دارندگان آنها وجود دارد.
خودروهای نفیس و تاریخی در حال حاضر به علت اینکه مجوز تردد در خیابان ها را ندارند تبدیل به خودروهایی نمایشگاهی شده اند که نگهداری از آنها هم برای دارندگانشان درد سرساز است.
بر اساس آمارها حدود 5 هزار خودروی تاریخی در کشور وجود دارد اما خودروهای نفیسی که سلامت فنی دارند و بخشی از تاریخ را بر دوش می کشند باید مجوز عبور در خیابان های شهرها را داشته باشند و کاربری های مختلفی را برای آن تعریف کرد.
تبدیل خودروهای تاریخی به تاکسی گردشگران خارجی
یکی از کاربردهای پلاک گذاری خودروهای تاریخی، استفاده از آنها برای تردد گردشگران است. منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور از توافق با راهور ناجا برای تبدیل اتومبیلهای کلاسیک و تاریخی به تاکسی گردشگران با صدور پلاکهای ویژه می گوید.
وی ادامه می دهد که طرح ما این است که از اتومبیلهای کلاسیک و تاریخی با نظرات فنی راهور ناجا به عنوان تاکسی گردشگران خارجی استفاده شود.
به گفته معاون گردشگری کشور این خودروها با پلاک ویژهای که بر روی آنها نصب می شود به راحتی میتوانند در محدوده طرح ترافیک و خط ویژه نیز تردد داشته باشند.
جهانیان با بیان اینکه این خودروها باید موتور استاندارد یورو 4 و ایربگ و ترمز ABS داشته باشند، می گوید: در گام اول این تاکسیهای ویژه در استانهای پرگردشگر استفاده خواهند شد.
استارت پلاک گذاری خودروهای تاریخی از این ماه
در حالی که مدتهاست نمونه پلاک خودروهای تاریخی آماده شده است اما به گفته مجید ابوالفتحی، مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، آغاز شماره گذاری این خودروها نیازمند هماهنگی با پلیس راهور ناجا بوده است.
سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا درباره زمان قطعی رونمایی از پلاک خودروهای تاریخی به خبرنگار فارس می گوید: پلاک گذاری خودروهای تاریخی، فقط بحث آماده شدن پلاک نیست، باید دستورالعمل ها و نرم افزارها نیز آماده می شد، یعنی به طور کلی یک فرآیندی باید طی می شد تا اگر خودروی تاریخی وارد خیابان می شود پلیس و دوربین ها بتوانند عملکرد آن را کنترل کنند.
وی اطمینان می دهد که تا قبل از پایان امسال پلاک خوروهای تاریخی را رونمایی کند.
انتهای پیام/