سازمان انرژی اتمی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با تلاش شبانه‌روزی و جهادی متخصصان صنعت هسته‌ای، منابع اورانیوم کشف شده در کشور به چندین برابر میزان موجود افزایش یافته تا جایگاه ایران باز هم در عرصه فناوری هسته‌ای در میان کشورهای دارای این صنعت، ارتقای مضاعفی پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، "سازمان انرژی اتمی"، طی اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد که با اکتشاف‌های جدید در یک و نیم سال اخیر و پس از بررسی‌های دقیق، ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد 4 و نیم برابری نسبت به 35 سال گذشته، از 1527 تن به 4400تن منابع جدید اورانیوم افزایش یافت و در حوزه منابع زمین‌شناسی، با به‌دست آمدن رکورد 5 برابری نسبت به سه دهه گذشته، از 6650 تن به 33000تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل پروردگار و با دعای حضرت ولی‌عصر(عج) و حمایت‌های همیشگی مقام معظم رهبری و در پرتو سیاست‌های انقلابی و شجاعانه دولت خدمتگزار، و همراهی بی‌دریغ ملت سرافراز ایران و همزمان با تشدید فشارها و تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه کشورمان، مرحله جدیدی از دستاوردها و توانمندی‌های متخصصان صنعت هسته‌ای که با اتکا به توان و ظرفیت‌های بومی کشور در حوزه اکتشاف اورانیوم به دست آمده، را به استحضار ملت شریف ایران می‌رسانیم:

 فعالیت‌های اکتشافی ایران در این حوزه ازسال 1355 توسط شرکت‌های خارجی آغاز و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 متوقف شد و مجددا پیگیری این اقدامات تا پایان دفاع مقدس درسال 1367 شروع و با روند آرامی تا سال 1385 ادامه یافت.

در این دوره زمانی 30 ساله، مجموع منابع کشف شده در حوزه ذخایر معدنی (که با دقت بالا کشف و قابلیت استخراج داشتند) قریب به 1527 تن اورانیوم و همچنین منابع کشف شده در حوزه منابع زمین‌شناسی (که براساس مطالعات متعدد اکتشافی درسطح زمین با اعمال روش‌های تخصصی به‌دست آمده) نیز حدود 6650 تن اورانیوم ارزیابی گردید.

ازسوی دیگر پس از بازنگری جامع اکتشاف، استخراج و فراوری اورانیوم در سال‌های 1385 تا 1389 و به دلیل توسعه حوزه تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه تحریم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور و اعمال انواع روش‌های غیرقانونی و مغایر با اصول اخلاقی و بشردوستانه مثل تحریم رادیوداروهای مورد نیاز بیماری‌های سرطانی، بنا به تصمیم مسئولین کشور، اتکا به توان داخلی و ظرفیت‌های تأمین مواد اولیه مورد نیاز در صنعت هسته‌ای با رویکرد بومی، در دستور کار قرار گرفت.

از ابتدای سال 90 و با اجرای سیاست جدید ابلاغی، سازمان انرژی اتمی با بسیج همه امکانات داخلی، شامل ظرفیت‌های بخش دولتی، و به‌ویژه استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی و با بهره‌گیری از شیوه‌های ابتکاری و برنامه‌های گسترده، عملیات کشف اورانیوم را در تحریم گسترده‌ای از جغرافیای کشور قرار داد.

برنامه کشف ذخایر جدید اورانیوم در کشور که با روش‌های مختلفی مثل پیمایش زمینی گروه‌های اکتشافی، اتمام مطالعات زیرسطحی و ... عملیاتی شد، به یاری حضرت حق، همچون سایر عرصه‌هایی که به استقلال و خودکفایی کشور منجر شده، نتایج عظیم و دستاوردهای غیرقابل تصوری را برای این صنعت به ارمغان آورد.

اکنون با کمال مسرت اعلام می‌نماییم، با تلاش شبانه‌روزی و جهادی متخصصان صنعت هسته‌ای، منابع اورانیوم کشف شده در کشور به چندین برابر موجود افزایش یافته تا جایگاه ایران بازهم در عرصه فناوری هسته‌ای در میان کشورهای دارای این صنعت، ارتقا مضاعفی پیدا کند.

با اکتشاف‌های جدید در یک و نیم سال اخیر و پس از بررسی‌های دقیق، ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد 4 و نیم برابری نسبت به 35 سال گذشته، از 1527 تن به 4400تن منابع جدید اورانیوم افزایش یافت و در حوزه منابع زمین‌شناسی، با بدست آمدن رکورد 5 برابری نسبت به سه دهه گذشته، از 6650 تن به 33000 تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

به‌دست آمدن این رکورد تاریخی در کشف اورانیوم که در مناطق مرکزی، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق کشور محقق شده، منجر به افزایش چند برابری ظرفیت‌های داخلی تأمین منبع اولیه صنعت استراتژیک هسته‌ای گردید.

بی‌تردید این دستاورد مهم، ثمره ایستادگی و پایداری ملت سرافراز ایران، حاصل تلاش و مجاهدت خستگی‌ناپذیر متخصصان صنعت هسته‌ای کشور و موجب ارتقای روحیه ی خودباوری و غرور ملی و پاسخی محکم به تحریم‌های خلاف تمام شئون انسانی، اخلاقی و مغایر با همه معاهدات بین‌المللی خواهد بود.

سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و آرزوی علو درجات برای شهدای صنعت هسته‌ای کشور، این دستاورد ارزشمند تحقق عینی فرمایش گهربار "ما می‌توانیم" امام راحل دانسته و آن را در آستانه سال جدید، به‌عنوان عیدی خدمتگزاران صنعت هسته‌ای، به پیشگاه ملت سربلند، قدرشناس و همیشه درصحنه تقدیم می‌نماید.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: اطلاعیه ، مهم ، انرژی اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار