بالاخره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نسبت به افشای خبر مرگ مرموز یک زندانی استرالیایی – اسرائیلی که گفته می شود جاسوس اسرائیل بوده واکنش نشان داد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  واشنگتن پست، بنیامین نتانیاهو مدعي شد تبلیغات منفی علیه فعالیت های سرویس اطلاعاتی اسرائیل ، باعث آسیب دیدن امنیت ملی این کشور می شود و اینکه آژانس های امنیتی اسرائیل باید حق داشته باشند که در مورد فعالیت های خود سکوت کنند .

اظهارات عمومی بنیامین نتانیاهو در موردمرگ این جاسوس، اولین بار است که پس از روزها حمله شدید رسانه ای و حتی درخواست تحقیق و تفحص در مورد مرگ مرموز این جاسوس مطرح می شود . این فرد که ابتدا زندانی ايکس نام گرفته بود و بعدها با شناسایی هویتش در رسانه ها معلوم شد، بن زایگر 34 ساله اهل استرالیا بود که به عنوان جاسوس برای سرویس امنیتی اسرائیل موساد کار می کرده است .

بن زایگر که به حکم دادگاهی در اسرائیل زندانی شده بود در 15 دسامبر 2011 مرده است . آن هم در یک سلول انفرادی با حداکثر حفاظت . مقامات اسرائیل میگویند او خودکشی کرده است .
دادگاه چیزی حدود 2 سال از انتشار اخبار مربوط به این زندانی جلوگیری کرده بود تا اینکه هفته گذشته اطلاعات این زندانی توسط تلویزیون استرالیا فاش شد . این تلویزیون درگزارش خود اعلام کرد که زایگر خود را حلق آویز کرده است و همین گزارش باعث اعتراف مقامات اسرائیل به مرگ این زندانی شد، اتفاقی که 2 سال از فاش شدن و درز کردن اخبار آن توسط رسانه های محلی جلوگیری کرده بود.

مقامات اسرائیل هنوز در مورد جرمی که زایگر مرتکب شده و یا در مورد اینکه چرا او را در سلول انفرادی نگهداری می کرده اند اطلاعاتی نداده اند ، آنها حتی در این موردکه چطور زایگر در سلولی که تمام مدت شبانه روز تحت مراقبت بوده و نهایتاً خود را کشته است نیز حرفی نزده اند.

برخی از مقامات کنست اسرائیل در این مورد خواستار توضیح شده اند. باب کار وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفته که طی یک گزارش به دنبال توضیحی از مقامات اسرائیل در این باره است. 

بنیامین نتانیاهو تلاش کرد از پاسخ دادن به این اتهام که آژانس های امنیتی در زیر پرده ای از مخفی کاری و فراتر از بحث امنیت ملی اسرائیل اقدامات خود را انجام می دهند و به قول منتقدان اقدامات آنها از دید افکار عمومی پنهان است سرباز زند. 

بنیامین نتانیاهو در ابتدای جلسه کابینه اسرائیل مدعي شده بود نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل تحت نظارت دقیق مقامات رسمی و قانونی هستند که آنها نیز کاملاً آزاد و مستقل اند .

بنیامین نتانیاهو گفت در ترکیب امنیت ملی اسرائیل و گردن نهادن به قانون، آزادی بیان نیز اهمیت ویژه ای دارد . اما بعضی اوقات باید با عدم اطلاع رسانی، جلوی تبلیغات منفی را که امنیت و فعالیت های جاسوسی و درنهایت امنیت ملی را خدشه دار می کند ، گرفت.

او در ادامه گفت: ما مثل سایر کشورها نیستیم. ما همیشه و از همه جا تهدید می شویم، با چالش های زیادی روبرو هستیم . بنابراین ما باید فعالیت های مناسب و به موقع امنیتی نیز داشته باشیم . بنابراین من از همه می خواهم اجازه دهند ، نهادهای امنیتی در سکوت کار خود را انجام دهند تا رژیم اسرائیل درامنیت و ثبات باقی بماند .

بعید به نظر که اظهارات نتانیاهو در کاهش جنجال های این اتفاق اثری داشته باشد . چرا که این اتفاق سوالات زیادی در درون اسرائیل در مورد تعادل بین امنیت ملی و حق عمومی برای آگاهی از اقدامات امنیتی ایجاد کرده است و اینکه آیا مقامات حق دارند شکست ها وناکامی ها را مخصوصاً زمانی که به مرگ زندانی ختم می شود پنهان کنند.

انتظار می رود این هفته اطلاعات بیشتری در مرود چگونگی مرگ زایگر توسط بازپرس ویژه این پرونده منتشر شود اما هنوز هم هیچ اطلاعاتی در مورد جرم زایگر توسط مقامات اسرائیلی منتشر نشده است .
دوشنبه هفته گذشته تلویزیون استرالیا گفت که زایگر به خاطر دادن اطلاعاتی به سرویس امنیتی استرالیا در مورد فعالیت های موساد بازداشت شده بود، مخصوصاً اطلاعات یک  عملیات فوق سری موساددر ایتالیا .

این گزارش می افزاید که زایگر به خاطر استفاده از پاسپورت استرالیایی در عملیات های موساد ، تحت پیگرد بوده است . 

این درحالیست که هفته گذشته نشریه الجریده چاپ کویت زایگر را به ترور محمود المبحوح از سران بلندپایه حماس در سال 2010 در دوبی مرتبط دانسته است . این روزنامه به نقل از چند منبع غربی ، نوشته که زایگر جزء تیم اصلی این عملیات بوده که اطلاعات مهمی را درمورد این عملیات به مقامات دوبی داده است . اطلاعاتی همچون اسم وعکس اعضای شرکت کننده در این ترور . او این اطلاعات را در قبال تضمین جانی داده بود اما دستگیر و به مقامات اسرائیل تحویل داده شد.

وزیر امور خارجه استرالیا می گوید خبردستگیری زایگر در فوریه 2010 به اطلاعا مقامات استرالیایی رسیده بود ، این اتفاق با افشای هویت مامورین ترور موساد و استفاده آنان از گذرنامه های جعلی اروپایی و استرالیایی مصادف شده بود .

با افشا شدن این اتفاق ، منتقدان در اسرائیل، بر نوع مدیریت امور توسط مقامات تمرکز کرده اند . زاکی هانگبی رئیس کمیته امورخارجه و دفاعی پارلمان اسرائیل در زمان بازداشت زایگر ، میگوید که اگرچه این کمیته خلاصه همه گزراش های امنیتی در رابطه با مباحث امنیتی اسرائیل را دریافت می کرده اما هیچ اطلاعاتی در مورد این زندانی به آنها داده نشده است .

هانگبی که اکنون عضو حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است می گوید باید در مورد این اتفاق تحقیق کرد .

یکی از زیرشاخه های این کمیته در پارلمان اسرائیل گفته است که تحقیقات گسترده ای در مورد این پرونده انجام خواهد شد . 

مایکل اسفارد وکیل و فعال حقوق بشری می گوید بزرگترین اشتباه در مورد زایگر ایراد اتهام مخفیانه و سری به او بوده است . او میگوید دادگاهی که بدون اطلاع عمومی برگزار شود مثل دادگاهی است که وکیل مدافع ندارد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار