تکرر و اختلال در تخليه ادرار از علائم بزرگ شدگي پروستات در مردان ميانسال است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، دانشيار گروه ارورلوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه مشکلات پروستات در مردان بالاي 50 سال از شايعترين بيماري هاي ارولوژي به شمار مي رود، اظهار داشت: تکرر ادرار، اجبار ناگهانی به دفع ادرار، بیدار شدن از خواب (در شب) برای دفع ادرار، مشکل در شروع ادرار و قطره قطره شدن ادرار در انتها، کامل تخلیه نشدن مثانه و گاه حتی قادر نبودن به دفع ادرار از جمله علائم بزرگ شدگي خوش خيم پروستات به شمار مي رود.

دکتر محمد علي محمد زاده رضايي با اشاره به اينکه اگر بزرگ شدن پروستات توسط پزشک کنترل نشود می تواند به مرور زمان فرد را به شدت دچار مشکلات سلامتی کند، خاطر نشان کرد: ‌مردان سالمند در صورت بروز اين دسته از علائم مي توانند به پزشک متخصص مراجعه و علاوه بر پيشگيري از گسترش بيماري، از توصيه هاي بهداشتي و غذايي نيز بهره مند شوند.

جانشين گروه اورولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه استفاده از رژيم هاي غذايي مناسب نيز تا حدودي در کنترل و بهبود اين بيماري تاثير دارد، اظهار داشت:‌ اجتناب از مصرف فلفل، ادويه و سير نقش موثري در بهبود مشکلات باليني اين بيماري دارد.

وي با اشاره به اينکه سرطان پروستات از سرطان هاي شايع مردان سالمند به شمار مي رود و تشخيص زود رس اين بيماري نقش موثري در موفقيت درمان آن دارد، خاطر نشان کرد: ‌مردان در سنين 50 تا 70 سالگي که دچار بزرگ شدگي پروستات شده اند مي توانند با انجام تستهاي آزمايشگاهي psa از سلامت خود آگاه شوند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: ‌افرادي که سابقه ابتلا به سرطان پروستات را در يکي از نزديکان خود دارند پس از سنين 45 سالگي بايد نسبت به انجام تستهاي سالانه آزمايشگاهي تا سن 70 سالگي اقدام کنند.

دکتر محمد زاده رضايي در ادامه با اشاره به اينکه ديابت يکي از بيماريهاي شايع به ويژه در دوران سالمندي به شمار مي رود، خاطر نشان کرد: ‌افرادي که مبتلا به بيماري ديابت نوع دو هستند بايد هر سه ساعت يک بار در زمان بيداري، حتي اگر احساس پري مثانه ندارند، نسبت به دفع ادرار اقدام کنند.

جانشين گروه ارورلوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: ابتلا به بيماري ديابت نوع دو موجب بي حسي مثانه و در نتيجه احساس نکردن ادرار مي شود که اين امر در صورت بي توجهي موجب بزرگ شدگي مثانه خواهد شد.

دکتر محمد زاده رضايي به مرداني که مبتلا به سنگ کليه هستند نيز توصيه کرد با مصرف مايعات فراوان و اجتناب از مصرف مواد غذايي همچون کله پاچه، مغز، زيان به سلامت و جلوگيري از ايجاد سنگ کليه کمک کنند./ع2

برچسب ها: ادرار ، پروستات ، میانسال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار