سمينار دو روزه تصویربرداری قفسه صدري ديروز در اهواز آغاز به كار كرد. اين سمينار، در روز نخست به برگزاري کارگاه تصویربرداری بیماری‌های ریوی با حضور پزشکان و دستیاران پرداخت و فردا نيز با محوریت بحث تصویربرداری‌های قلب و عروق، در بیمارستان گلستان اهواز ادامه مي‌يابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر احمد سلطاني‌شيرازي در اين سمينار اظهار كرد: تصويربرداري با بسياري از رشته‌هاي ديگر در ارتباط است و فصل‌هاي مشترك زيادي با ديگر رشته‌ها دارد.

وي با بيان اين‌كه بيماري‌هاي مربوط به قفسه صدري بسيار شايع هستند، افزود: بيماري‌هاي ريه و به ويژه سرطان‌هاي ريه افراد بسياري را گرفتار كرده است. سرطان ريه، كشنده‌ترين سرطان است و حتي در زنان نيز مرگ و مير ناشي از آن بسيار بالا است. طبق آمار جهاني تا سال 2030، 10 ميليون نفر در جهان بر اثر سرطان ريه مي‌ميرند.

سلطاني گفت: بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيز شيوع زيادي دارند و افراد مختلفي تحت تاثير آن هستند. اين بيماري‌ها نيز از عوامل مهم مرگ و مير هستند.

دبير سمينار تصویربرداری قفسه صدري گفت: متاسفانه ارتباط بين‌رشته‌اي در ايران كم است كه بايد آن را گسترش داد. در حال حاضر به دليل ارتباط كم بين متخصصان رشته‌هاي گوناگون، برخي پزشكان از روش‌هاي نوين درماني بي‌اطلاع هستند كه مي‌توان با برگزاري چنين كنفرانس‌هايي، ارتباط‌هاي لازم را افزايش داد؛ افزايش ارتباط ما موجب درمان بهتر بيماران مي‌شود.

سلطانی‌شیرازی افزود: امروزه علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیری که در پزشکی روی داده است، بیماری سل هنوز هم یک بیماری مهلک به شمار می‌آید؛ طبق آمار سالانه حدود 10 میلیون مورد ابتلا به سل در جهان بروز می‌کند و تا اکنون حدود 2 میلیارد نفر به میکروب سل آلوده شده‌اند و اكنون نيز 20 میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا هستند.

وی گفت: اهمیت محوریت سل به عنوان یکی از بیماری‌های مهلک برای ما ایرانی‌ها آن‌جا بروز می کند که بدانیم 95 درصد موارد بيماري و 98 دصد موارد مرگ از سل، در كشورهاي در حال توسعه رخ مي‌دهد و اين در حالي است كه 75 دصد این آمار در گروه‌هاي سني فعال يعني بین 15 تا 50 سالگي بروز مي‌يابد.

 

 دکتر حمید دهدشتی، رادیولوژیست بیمارستان گلستان اهواز، نیز در این سمينار اظهار كرد: می‌دانیم که سالانه حدود 10 میلیون نفر در جهان به سل مبتلا می‌شوند ولي این که هر انسان مبتلا به سل می‌تواند 10 نفر دیگر را نيز مبتلا کند، جاي تامل بیشتر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بیماری سل در ابتدا علایم واضحی ندارد و حتی در تصویربرداری‌ها نیز خود را نشان نمي دهد و به همین دليل، لزوم انجام تحقیقات بیشتر درباره اين بيماري احساس می‌شود.

دکتر شکراله سلمان‌زاده، متخصص بیماری‌های عفونی و از سخنرانان اين سمينار نيز اظهار كرد: در گذشته، تنها برای 50 درصد از مبتلایان به سل ریوی شانس نجات از مرگ وجود داشت و بقيه بيماران دیر یا زود تسلیم مرگ می‌شدند؛ کسانی که زنده می‌ماندند نيز با توجه به این‌که درمان خاصی برای بيماري کشف نشده بود، در اماكن خوش آب و هوا نگهداری می‌شدند. تا زمانی که رابرت کخ، دانشمند آلمانی، میکروب عامل بیماری سل را کشف کرد. در آن زمان بیماری سل عامل مرگ حداقل یک نفر از هر هفت نفر انسان بالغ بود.

وي افزود: مردم اروپا به بیماری سل، مرگ سفید لقب داده بودند ولي پس از سال 1946 میلادی که عصر مدرن بیماری سل نامگذاری شد، ترس و وحشت از این بیماری بسیار کمتر شد.

سلمان‌زاده ادامه داد: هم اکنون در هر 20 ثانیه یک نفر و به طور سالانه 1.6 میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری سل می‌میرند، این در حالی است که تشخیص اين بيماري بسیار آسان است و به راحتی می‌توان با یک آزمایش نمونه خلط که مراکز دولتی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار مي‌دهد، سل را تشخیص داد.

اين متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آمار بالای مرگ و میر ناشی از سل TB)) به دو عامل عمده عدم تشخیص به موقع یا تاخیر در مراجعه بیمار و عدم مدیریت درمان مناسب باز می‌گردد.

سلمان زاده تصريح كرد: همراهی سل و ایدز به یک معضل جهانی بدل شده است و نگران کننده‌ترین مساله در کنترل سل، افرادی هستند که H.I.V دارند زيرا بروز سل در این افراد 12 برابر بیش از افراد عادی است.

وی افزود: براي پيشگيري از سل و كنترل به موقع اين بيماري، بايد در صورت ادامه يافتن سرفه بیش از دو هفته، فرد فورا به پزشک معالجه کند و مورد بررسی قرار گیرد./س


برچسب ها: سل ، بیماری ، مهلک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.