مسوول کارگروه آب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:مساله آب زاینده رود نیازمند حمایت و همت عمومی استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان «مهدی بصیری»در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیل اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:تمام ظرفیت استان برای جاری شدن مجدد آب در زاینده رود باید تلاش کنند و این تلاش ها بایستی در قالب یک ساختار مشخص متمرکز شود تا به نتیجه برسد.

وی به اعتراضات اخیر کشاورزان شرق و غرب اصفهان اشاره کرد وگفت:متاسفانه در استان برای بیان مسایل و مشکلات آب با چالش هایی روبرو هستیم و همه مسوولین چه در بخش دولتی و غیردولتی باید در خصوص موضوع آب زاینده رود تلاش مضاعفی داشته باشند.

مسوول کارگروه آب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد:کشاورزانی که از آب زاینده رود حق آبه داشتند و به نوعی مالکیت چندین صد ساله داشتند امروز از آن محروم شدند.

وی اختصاص 25 میلیارد تومان برای جبران زیان خشکسالی به کشاورزان و پرداخت 200هزار تا یک میلیون تومان برای هر کشاورز را تعجب آور دانست و گفت:کشاورزی که حداقل در یک سال 50 میلیون تومان درآمد از کشت داشته با این مبالغ چه می تواند انجام دهد.

مهدی بصیری استمهال یک ساله بدهی کشاورزان را راه چاره برای این بخش ندانست و گفت:باید شرایطی برای کشاورزان ایجاد کرد که بتواند بدهی خود را پرداخت کند و آن شرایط در اختیار گذاشتن آب برای کشاورزی است.

وی با انتقاد از کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در نشان دادن اهمیت کشاورزی در کشور گفت:نقش بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال مولد،ارزش افزوده ،صادرات و تامین مایحتاج عمومی در جامعه تبیین نشده است .

به عنوان مثال تولیدات بخش صنعتی در رسانه ها بیشتر از تولیدات بخش کشاورزی معرفی می شود و صرفه جویی ارزی بخش صنعت بسیار پررنگ تر ازصرفه جویی بخش کشاورزی تبلیغ می شود.

بصیری خاطر نشان کرد:بر اساس قانون مدیریت آب ،مسوول توزیع به عهده وزارت کشاورزی است که در مورد زاینده رود به وظیفه خود عمل نمی کند.

بصیری بودجه تعیین شده برای طرح آب بهشت آباد را قابل وصول ندانست و گفت:با توجه به توسعه شهرها و نیاز بخش صنعت به آب ،سهمی برای بخش کشاورزی نمی ماند.

وی تشکیل جلسات با موضوع آب را در بخش های دولتی استان متعدد دانست و گفت:موضوع آب اصفهان باید به یک خواست مردمی تبدیل شودزیرا اقتصاد استان در بخش کشاورزی،صنعت و گردشگری به آب وابسته است.بصیری از رسانه های استان اصفهان خواست که موضوع آب را که با اصفهان عجین است به فراموشی نسپارند./س

برچسب ها: مساله ، آب ، زاینده رود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.