عضو هيأت علمي دانشگاه تهران گفت: نحوه به کارگيري ابزار در علم اقتصاد بسيار نکته مهمي است به عنوان مثال در جمهوري اسلامي ايران ابزار بودجه بايد کمک به سه بخش دولتي، خصوصي و تعاوني کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران "ابراهيم رزاقي" در کرسي آزاد انديشي نقش دلار در اقتصاد ايران که در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي برگزار شد در ارتباط با تعريف علم اقتصاد اظهار داشت: علم اقتصاد مثل هر دانشي داراي مباني نظري و ابزاري است که مي توان از بانکها، بودجه و دلار به عنوان ابزار اساسي در اقتصاد نام برد. 


وي ادامه داد: نحوه به کارگيري ابزار در علم اقتصاد بسيار نکته مهمي است به عنوان مثال در جمهوري اسلامي ابزار بودجه بايد کمک به سه بخش دولتي، خصوصي و تعاوني کند. 


رزاقي با بيان اينکه اقتصاد ايران در قانون اساسي وسيله است نه هدف، اظهار داشت: در نظام سرمايه داري و سوسياليستي ، اقتصاد در بخش خصوصي و دولتي تعريف مي‌شود با اين حساب آنها هدف نهايي انسان وجامعه را اقتصاد مي دانند وخدا پرستي در تفکر آنها جايگاهي ندارد. 


اين استاد دانشگاه با اشاره به نقش ابزاري اقتصاد تصريح کرد: در مسئله جهان بيني، باورها و اعتقادات است که به اقتصاد شکل مي‌دهد و بايد به اين مسئله اشاره داشت که جهان بيني اسلامي ما نشأت گرفته از انديشه‌هاي امام(ره) و قانون اساسي است.

وي گفت: در بحث اقتصاد مقاومتي به نتايج قابل قبولي در وضعيت اشتغال و مصرف کالاهاي خارجي دست پيدا نکرده‌ايم چراکه در عمل از انديشه‌هاي سرمايه داري در اقتصاد استفاده مي‌کنيم و اين امر باعث آسيب پذيري اقتصاد کشور شده است و در مقابل غرب دائم درحال تهديد کردن ماست و آن هم به خاطر صدور الگوي اسلامي از سوي ايران به ساير کشورهاست.

وي افزود: عدم استفاده درست از انديشه‌هاي امام(ره) و قانون اساسي در زمينه اقتصاد با وجود توانايي بالاي فکري و عملياتي ايران باعث شده که هم اکنون به اين سرنوشت در اقتصاد دچار شويم.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به نقش دلار در اقتصاد ايران تصريح کرد: ما هم‌اکنون بالغ بر 100ميليارد تومان نياز به دلار داريم، نظام سرمايه داري يک نظام انرژي خور است و مي‌خواهد در ازاي ورود مواد اوليه به کشور کالاهايي را توليد و اقدام به صادر کردن آن به ساير کشورها کند.

رزاقي با بيان اينکه آمريکا براي فروش کالاهاي خود ديگر کشورها را وابسته مي‌کند، افزود: وقتي از خارج کالايي را خريداري مي‌کنيم ظاهراً يک کالاي مصرفي عادي است اين درحالي است که همه اينها داراي فرهنگ خاص خود و نوع و سبک مصرف آن کالا است.

عضو هيئت علمي دانشگاه ايران با انتقاد از عملکرد مسئولان در اقتصاد ايران تصريح کرد: اقتصاد کشور بايد با قدرت پولي خود توانايي خريد کالاهاي خارجي را داشته باشد در غير اين صورت اتفاقي که مي‌افتد افزايش قيمت کالاها است.

وي با اشاره به سياست ژاپن و چين در اقتصادشان گفت: دو کشور ذکر شده ميزان پول داخلي خود را پايين تعيين کرده و دلار را افزايش دادند در نتيجه هيچ کشوري قادر به صدور کالاي خود به ژاپن و چين نيست ولي در ايران توليد داخلي تحت تأثير تورم است و صادرات کالاهاي خارجي براي صادرکنندگان امري سود‌آور است.

استاد دانشگاه تهران در پايان خاطر نشان کرد: متأسفانه مسئولان در عملکرد اقتصادي خود و اعمال سياست دلار ارزان در مقابل دلار گران در کشور فضايي را بوجود آوردند که قطعاً در دولت بعدي وضع به همين منوال خواهد بود چراکه به اين کار به اقتصاد کشور ضربه زده‌ايم.


انتهاي پيام/

برچسب ها: علمی ، دانشگاه ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار