پدر آیین دادرسی کیفری گفت: وکیل باید یک خط قرمز داشته باشد و آن قانون است که باید تابع قانون بوده و عدالت را در مسیر درست اجرایی کند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، دکتر محمود آخوندی در همایش وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان به مناسبت هفته وکیل مدافع اظهار داشت: صحبت‌های وکیل در راستای احقاق حق و واقعیت باید آزادانه باشد و جامعه و شهروندانش را از ظلم برهاند.

وی افزود: عدالت به مانند فرشته‌ای است که دو بال دارد و یک بال آن را قاضی و بال دیگرش را وکیل شامل می‌شود که این دو با حرکت هماهنگ و در مسیر درست می‌توانند عدالت را به جایگاه اصلی خود برگرداند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وکیل باید فرشته خو و فرشته صفت باشد تا بتواند با ادله صحیح و محکم حق را اثبات و عدالت را برقرار کند.

وی با تأکید بر این‌که وکیل باید در کار خود احساس امنیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: یک وکیل برای این‌که بتواند کارش را به خوبی انجام دهد باید در جامعه احساس امنیت کند و اگر درست حرکت کند، مورد ایراد قرار نمی‌گیرد.

آخوندی افزود: مهم‌ترین آفتی که ممکن است بر استدلال وکلا وارد ‌شود از سوی دادستان صورت خواهد گرفت اما باید در این بین این واقعیت را در نظر داشته باشیم که وکیل هنگامی که از موکل خود دفاع می‌کند باید مصونیت داشته باشد و دادرس نباید به وکیل معترض شود.

وی تصریح کرد: در دادرسی مطالب نباید از سوی دادستان یا هرکس دیگری به وکیل دیکته شود و وکیل باید آزاد باشد.

آخوندی ادامه داد: در رابطه با مشارکت وکلا در دادگاه‌های کیفری نظریه‌های مختلفی وجود دارد و ابتدا نظریه مخالف آن این است که وکیل به دلیل ترس از قضات در دادگاه حاضر می‌شود.

وی به خط قرمز وکیل اشاره کرد و افزود: وکیل باید یک خط قرمز داشته باشد و آن قانون است که باید تابع قانون بوده و عدالت را در مسیر درست اجرایی کند.

آخوندی در پایان گفت: ارزش قانون در جامعه ناشی از اراده اکثریت است و در این بین دادرس فردی است که باید قانونمند حرکت کند و بتواند به درستی و ریزبینی مسائل را تحلیل و به نتیجه برساند./ج1

برچسب ها: قانون ، وکلا ، دادرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.