نخستین نیروگاه مقایس کوچک شهری کشور روز یکشنبه هفته آینده در مشهد به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدیرعامل شرکت سپاد خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تولید برق این نیروگاه در مرحله اول 3 مگا وات است، اظهار کرد: این نیروگاه می تواند با همین زیر ساخت تا سقف 12 مگا وات برق تولید کند و البته ظرفیت نیروگاه های کوچک مقیاس 25 مگا وات است.

سید مهدی درهمی با بیان اینکه استان خراسان ظرفیت ایجاد 120 نیروگاه کوچک مقیاس را دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه می توان 30 درصد از تولید برق را توسط نیروگاه های کوچک انجام داد در شهر مشهد می توان 1500 مگا وات برق را توسط نیروگاه های کوچک مقایس(CHP) تولید کرد با این توان نیاز به 120 نیروگاه کوچک می باشد.

وی در خصوص ویژگی های این نیروگاه ابراز کرد: این نیروگاه بر خلاف نیروگاه های بزرگ که اتلاف انرژی با راندمان پایین را دارد می توان با راندمان 80 تا 90 درصدی تولید همزمان بربق و حرارت را داشته باشد.

درهمی با اشاره به اینکه عمده برق و انرژی کشور در حوزه تولید و توزیع اتلاف می شود عنوان کرد: با ساخت این نیروگاه ها با توجه به اینکه مسیر هدر رفت انرژی کوتاه می شود کمترین اسراف در اتلاف انرژی را خواهیم داشت.

همچنین مدیرعامل شرکت رنگین کمان انرژی سناباد با بیان اینکه در نیروگاه های بزرگ که دور از شهرها هم هستند حدود 38 درصد راندمان تولید است، اظهار کرد: با استفاده از این نیروگاه ها می توان در عین حالی که تولید همزمان برق و انرژی را داریم راندمان بالایی از تولید را داشته باشیم.

حمیدرضا صفاریان با بیان اینکه قسمت هایی از ساخت این نیروگاه با تکنولوژی خارجی بوده است، تصریح کرد: تا کنون حدود 6 میلیارد تومان برای ساخت این نیروگاه هزینه شده است و با توجه به اینکه شرکت سپاد 50 مگا وات برق نیاز دارد به ازاری هر مگا وات حدود 500 هزار یورو سرمایه گذاری نیاز است.

علی اکبر گرمه ای، رییس هیئت مدیره شرکت سپاد خراسان نیز با اشاره به تهدیدات نیروگاه های بزرگ، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از زیر ساختهای کشور نیروگاه ها هستند دشمن می تواند با انهدام نیروگاه ضربه ای بزرگ را بزند و اگر نیروگاه های مقایس کوچک شهری ایجاد شود این تهدید عملی نخواهد شد و این مدل نیروگاهی به گونه ای پدافند غیر عامل نیز محسوب می شوند.

وی عنوان کرد: نیروگاه های که در مشهد طی روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید الگویی برای تمام کشور است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.