رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي در نشست خبري که به منظور تبيين محورهاي "همايش دفاع ملي، دفاع همه‌جانبه براي دستيابي به عزت ملي" برگزار شد، گفت: اين همايش با حضور جمعي از سران لشکري و کشوري، 17 اسفند ماه جاري در دانشگاه عالي دفاع برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "ابراهيم حسن بيگي" در نشست خبري "همايش دفاع ملي، دفاع همه‌جانبه براي دستيابي به عزت ملي" كه صبح امروز در محل اين دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: اصل ضرورت و وجوب دفاع بر هيچ كس پوشيده نيست و به تعبير مقام معظم رهبري، دشمنان انقلاب اسلامي و ملت ايران در روند مقابله با انقلاب به طور پيوسته و جبهه‌اي عمل مي‌كنند و با تقسيم‌بندي در چارچوب فعاليت‌هاي كلي عليه نظام جمهوري اسلامي، فعال هستند؛ لذا ضرورت دارد كه ما هم به صورت يكپارچه در قالب دفاع همه‌جانبه از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و ملت ايران عمل كنيم.

وي افزود: به فرموده حضرت امام خميني(ره) "در هنگام نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوت‌ها، ضعف‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها و در حقيقت ترفيع استراتژي دفاع همه‌جانبه نبوده است، ولي در شرايط عادي بايد به سعه صدر و به‌دور از حب و بغض‌ها به اين مسائل پرداخت". و همچنين به فرموده مقام معظم رهبري، "از آنجا كه فعاليت نظام سلطه، تنها در بعد سياسي نيست، بلكه توانسته است منطق فرهنگي خاص خود در شبكه اقتصادي و تبليغاتي وابسته به خود را نيز به‌وجود آورد، دفاع در مقابل آن نيز بايد همه‌جانبه باشد".

استاد مديريت راهبردي دانشگاه عالي دفاع ملي تصريح كرد: دفاع همه‌جانبه عبارت است از مجاهدت عالمانه، هم‌افزا، هوشياري و كسب آمادگي راهبردي و حفظ و ارتقاي آمادگي به منظور مقابله با با تهديدات سخت و نرم با توجه به نوع، ماهيت و گستردگي تهديد با هدف پيشگيري در همه ابعاد امنيت ملي اعم از سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، دفاعي، امنيتي و بسيج توانمندي‌هاي كشور در جنگ احتمالي.

وي با بيان اينكه امنيت، زمينه لازم را براي پيشرفت‌هاي مادي و معنوي فراهم مي‌كند، گفت: دفاع نيز براي استقرار امنيت و با هدف شكوفايي درسايه اين مفهوم امكان‌پذير است.

حسن بيگي افزود: مقام معظم رهبري مي‌فرمايند "دفاع، جزئي از هويت يك كشور است و ملتي كه به فكر دفاع از خود نباشد و آمادگي نداشته باشد زنده نيست". بنابراين به‌كارگيري همه امكانات كشور براي مقابله با تهديدات، دفاع همه‌جانبه تلقي مي‌شود.

رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي اظهار داشت: به‌حمدالله همه بخش‌هاي كشور به خصوص نيروهاي مسلح، عملكرد خوبي در حوزه دفاع همه‌جانبه داشته‌اند، اما اين امر به صورت سازماني و مجزا بوده، لذا ما در دانشگاه دفاع ملي با همت همه نيروهاي مسلح، اعم از ارتش، سپاه، بسيج، نيروهاي انتظامي، وزارت دفاع بر آن شديم كه همايشي براي تبيين اين تلاش‌هاي مختلف در كشور برگزار كنيم؛ لذا همكاران ارجمند ما در دانشگاه عالي دفاع ملي با مشاركت و همكاري سازمان‌هاي نيروهاي مسلح  و وزارت‌خانه‌هاي مختلف در كشور قواي مجريه، مقننه و قضاييه به همراه دانشگاه‌هاي مهم چه در بخش نيروهاي مسلح و چه در مجموعه علوم، از آغاز سال جاري با يك برنامه‌ريزي منظم و مشترك، بنا را بر برگزاري "همايش دفاع ملي، دفاع همه‌جانبه" گذاشته است كه ان‌شاءالله در روز 17 اسفند 91 در محل دانشگاه عالي دفاع ملي برگزار خواهد شد.

وي تصريح كرد: از ويژگي‌هاي خاص اين همايش اين است كه كارهاي علمي آن قبل از برگزاري همايش و در مسير تشكيل كميسيون‌هاي علمي و اجرايي صورت پذيرفته و محصولات علمي همايش در روز همايش، آماده تقديم به حاضران است و در اختيار رسانه‌هاي مختلف براي انتشار و بهره‌برداري مخاطبان و علاقه مندان قرار مي‌گيرد.

حسن بيگي با اشاره به اينكه 10 نشست تخصصي براي روز قبل از همايش پيش‌بيني شده، گفت: متخصصان مربوطه از سازمان‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف در روز 16 اسفند گردهم مي‌آيند و با ارزيابي مقالاتي كه كه به دبيرخانه همايش ارسال شده، آنها را رتبه‌بندي مي‌كنند تا مقالات برتر در صحن همايش ارائه شود.

رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي اظهار داشت: اين همايش چند محور اساسي از لحاظ علمي دارد و شعار محوري آن، دفاع ملي، دفاع همه جانبه براي دستيابي به عزت ملي است. محورهاي اصلي همايش مفاهيم، ماهيت، اصول و معرفت‌شناسي دفاع ملي و دفاع همه‌جانبه، قدرت اقتصادي، قدرت سياسي، قدرت اجتماعي، فرهنگي، علمي، فناوري، نظامي، پدافند غيرعامل و آمايش سرزمين مطالعات تطبيقي و بهره‌گيري از تجربيات، امنيت و ثبات داخلي در دفاع ملي و دفاع همه‌جانبه است كه مواردي همچون مفاهيم معرفت‌شناسي دفاع از ديدگاه اسلام، آراء و انديشه‌هاي حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در اين حوزه جهاد اقتصادي، اقتصاد مقاومتي، قدرت نرم اقتصادي، نقش رهبري و ولايت مطلقه فقيه، نظام مردم‌سالاري اسلامي، نقش مقاومت محور منطقه‌اي، قدرت معنويت و ولايت‌مداري، نقش روحانيت، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، رسانه‌ها  تبليغات، قدرت نرم انقلاب اسلامي، نقش نيروهاي بسيج، نيروهاي مسلح، دولت، مجلس، قوه قضاييه، ساير نهادهاي كشور و ... را شامل مي‌شود.

وی درباره مدعوین همایش دفاع ملی، دفاع همه‌جانبه گفت: با توجه به اینکه دفاع همه‌جانبه مربوط به همه آحاد ملت و دستگاه های اداری و حکومتی کشور است، ترکیب مدعوین نیز با محوریت دفاع خواهد بود که سخنران افتتاحیه مراسم، "علی لاریجانی" است و سخنران بعدی سردار سرلشکر "غلامعلی رشید" جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح. سخنران اختتامیه نيز "سرلشکر سيد حسن فيروزآبادي" رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح خواهد بود و جمع‌بندی همایش نیز توسط دبیر علمی همایش "سردار سرتیپ پاسدار محمودرضا شمس دولت آبادی" جانشین دانشگاه عالی دفاع ملی و سردار سرلشکر افشردی(باقري) معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح انجام خواهد شد.

حسن‌بيگي افزود: همچنین با توجه به اهمیت دفاعی و امنیتی همایش از "سردار وحيدي" وزیر دفاع و "حجت‌الاسلام رئیسی" معاون اول قوه قضاییه برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمده است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در حوزه اقتصاد تصریح کرد: این دانشگاه به‌عنوان یک مرکز علمی و تنها دانشگاه راهبردی کشور با هدف تبیین و تدوین راهبرد و در حوزه‌های ملی و در سطوح راهبردی کشور وظیفه علمی پژوهشی را برعهده دارد، بنابراین انجام اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز سرلوحه این دانشگاه، چه در سطح کشور و چه در سطح نیروهای مسلح است، که نتایج پژوهش‌های آن در همایش ارائه خواهد شد.

وی افزود: عده‌ای از مدیران دستگاه دیپلماسی و شورای عالی امنیت ملی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و پروژه‌هایی را در عرصه سیاست خارجی در حال تحقیق و پژوهش دارند، لذا هم‌افزایی و تجمیع این تلاش‌های راهبردی برای دستیابی به عزت ملی، هدف این همایش و در جهت سیاست‌های کلی کشور و تدابیر مقام معظم رهبری و دفاع همه‌جانبه برای توسعه ادبیات راهبردی و کاربردی و اجرایی کردن این راهبردها به شمار می‌رود.

حسن‌بیگی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا با همکاری دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها در همه قوای کشور، این راهبردها را اجرایی کنيم تا مطالعات و پژوهش‌ها تنها به صورت تزئینی برای کتابخانه‌ها نباشد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی درباره برخی اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در تعیین راهبرد سیاست خارجی خود علیه ایران اظهار داشت: با توجه به حضور و شکوه و ایستادگی این ملت بزرگ و رزمندگان دفاع مقدس و تجلی این ایستادگی در مقاطعی که مانند 22 بهمن ابهت و مقاومت این ملت را به نمایش می‌گذارد، هیچ قدرتی توانایی مقابله با ملت ایران را نخواهد داشت.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: به‌حمدالله اقتدار جمهوری اسلامی ایران به حدی است که هیچ تصمیمی در عرصه بین‌المللی بدون لحاظ نظرات جمهوری اسلامی مقدور نیست و تحریم‌ها، تهدیدات و فشارهای سیاسی و امنیتی دشمن حاکی از ضعف آنها در قبال این ملت بزرگ است؛ لذا به این فشارها نباید توجهی کرد، زیرا بر اساس آموزه‌های دینی و سیاست‌های کلی کشور و تدابیر مقام معظم رهبری، راهبردهای مبتنی بر توانمند‌سازی‌های جمهوری اسلامی را به پیش می‌بریم؛ بنابراین عمده قدرت نظام براساس اراده ملی و امنیت ملی است.

انتهاي پيام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار