ناامیدی غرب نسبت به تغییر نظام سیاسی در سوریه موجب تشدید حمایت تسلیحاتی از شورشیان و تروریست‌ها شده است. اکنون غرب و اعراب بی‌پرده به ارسال سلاح اقدام می‌کنند.

سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

وب‌سايت آلماني اشپيگل روز سه‌شنبه 26 فوريه 2013 (8 اسفند) به نقل از روزنامه نيويورک‌تايمز،‌ اسلحه،‌ خمپاره و پرتاب‌گر موشکي ارسالي از عربستان به سوريه را خريداري شده از کشور کرواسي دانست. کشور کرواسي از زمان درگيري‌هاي خونين دهه نود تاکنون همچنان جزو صادرکنندگان سلاح به شمار مي‌رود. نيويورک‌تايمز همچنين برملا نمود که عربستان، مصرانه خواستار مخفی ماندن اين تجارت شده است.

وزارت امور خارجه کرواسي،‌ فروش سلاح از اين کشور را شايعه محض دانسته و اشپیگل به نقل از تحليل‌گر نظامي "ايگور تاباک" (Igor Tabak) اين صادرات عظيم از کشور کرواسي را بسيار بعيد عنوان کرد. از سوي ديگر روزنامه کرواسي"Jutarnji List" اعلام کرد که حضور غيرمعمول هواپيماهاي باربري در فرودگاه زاگرب، پايتخت کرواسي را رصد کرده است.

 حرکت مهره‌های مهم این شطرنج، توسط رژیم عربستان

به عقيده ناظران آمريکايي، صادرات سلاح به شورشيان سوريه، عمدتاً از بودجه درآمدهای میلیاردی نفت عربستان سعودي، ‌تأمين مي‌گردد، اما هنوز کسي مجاز نيست تا درباره تغيير نقش مهم این کشور در اين برهه، سخن بگويد. شورشيان سوريه از دسامبر سال گذشته بصورت علني مورد حمايت سعودي‌ها بوده و تجهيز نظامي مخالفان در هفته‌هاي اخير نيز به تشديد بحران انجامیده است. اين امر در تصاوير دريافتي از شورشيان سوري نيز مشهود است.

به گزارش سايت اشپيگل، عربستان سعودي در دفاع از اقدام مداخله‌جويانه خود، با اذعان به اهميت و تأثيرگذاري جمهوري اسلامي ايران در مناسبات منطقه، "توازن قوا در سوريه" را هدف خود دانسته و ادعا مي‌کند: «براي آنکه کمک‌هاي نظامي تهران به دولت سوريه، در جانب ديگر وزنه يعني شورشيان، تعديل گردد، حمايت تسليحاتي با خودروهاي زرهي و جليقه ضدگلوله براي شورشیان ضروري است»

ارسال سلاح براي تروريست‌هاي سوري از طرف آمريکا هم بالاخره رسماً کليد خورد
 
برخلاف پیش‌بینی‌های رسانه‌های غربی، دولت بشار اسد با سرکوب تروریست‌ها، زمینه‌های مذاکره با مخالفان سوری را فراهم آورده و اوضاع این کشور، به سمت آرامش نسبی پیش می‌رفت. اما آرام گرفتن اوضاع در سوريه، به معني وخامت اوضاع براي آمريکاست و اين باعث شده تا به نقل از "واشنگتن پست" ايالات متحده آمريکا، استراتژي خود در سياست سوريه را از حمايت زباني به حمايت عملي تغيير دهد.
اين روزنامه در روز چهارشنبه 27 فوريه 2013 (9 اسفند) نوشت: «کاخ سفيد با روي‌کارآمدن جان کري وزير خارجه جديد، در آستانه تغيير مسير سياسي است.» اتحاديه اروپا نيز احتمالاً راهبردهاي جديدي را در دستور کار قرار خواهد داد. کمااينکه گيدو وستروله ("Guido Westerwelle ") وزير خارجه آلمان نيز چند هفته قبل در جمع اتحاديه اروپا- نشست بروکسل به آمادگي خود براي لغو تحريم سلاح به سوريه اشاره کرده بود: «مهم است که ما منافع بر حق ائتلاف ملّي خود را نه فقط سياسي، بلکه عملاً مورد حمايت قرار دهيم.» "توماس دميزير" (Thomas de Maizière) وزير دفاع آلمان نيز صادرات سلاح را به عنوان مقابله با "تهديد از سوي ايران" توجيه کرد!

با توجه به حوادث و اظهارنظرهاي اخير مقامات اروپايي، "کمپين بين‌المللي ضدجنگ- صادرات سلاح را متوقف کنيد"، صبح روز سه‌شنبه 26 فوريه 2013 با نصب مجسمه‌اي در حياط دفتر صدراعظمي آلمان- برلين، مخالفت خود را با صادرات بي‌رويه سلاح از آلمان به تمام جهان، علي‌الخصوص به کشورهاي ديکتاتور واپس‌گرا عنوان کردند. اين مجسمه، ماکت يک هفت‌تير است که گره‌اي سر لوله آن نبوده و زير آن حک شده است: «سلاح‌هاي ما، مي‌کشند»

اين مجسمه، بخاطر مشابهت و در عين حال تناقض، یادآور نماد صلحي است که هنرمند سوئدي در سال 2005 در اعتراض به مداخله در جنگ عراق، ساخته و به دولت فدرال آلمان هديه کرده بود. سر لوله این اسلحه، گره خورده است.

ارزیابی
 
طی مدت سپری‌شده از آغاز درگيري‌هاي سوريه،‌ آمریکا و متحدان غربی‌اش، وظیفه ارسال سلاح به تروریست‌ها را غالباً به عهده ترکیه و برخی کشورهای عربی گذاشته بود، اما در راهبرد جدید به ناچار مستقیماً وارد عمل شده‌اند. البته جاي تعجب نيست که آمريکا در سوريه همانند بسياري از کشورهاي ديگر منطقه، نظامي‌گري را نيز به مداخلات سياسي خود اضافه کند. 
در مسئله سوریه، معمای جديدی با عنوان صحت یا عدم صحت صادرات از کرواسي، مطرح نیست، بلکه آنچه اهمیت اساسی دارد این است که بودجه عظیمی که صرف این حمایت تسلیحاتی می‌گردد، چرا و از کجا تأمین می‌شود و این روند، از آغاز درگیری‌های سوریه تا حال حاضر چه تحولاتی داشته است؟ به نظر مي‌رسد ترفند "فرافکني"، مطرح شد تا اذهان عمومي را از "حامیان تسلیحاتی" به "فروشنده سلاح"، منحرف کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار